لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

«۷۴ فلسطینی» در عملیات ارتش اسرائیل برای آزادی دو گروگان در رفح، کشته شدند


نمایی از ویرانی‌های برجا مانده از عملیات اسرائیل برای آزادی دو گروگان این کشور در بخش رفح نوار غزه
نمایی از ویرانی‌های برجا مانده از عملیات اسرائیل برای آزادی دو گروگان این کشور در بخش رفح نوار غزه

خبرگزاری‌ها از حمله شدید هوایی اسرائیل به رفح خبر داده و در همین حال ارتش اسرائیل اعلام کرد دو گروگان را در رفح نجات داده و آنها را به اسرائیل بازگردانده است. گروه افراطی حماس ادعا کرده سه گروگان دیگر بر اثر حملات هوایی اسرائیل در این شهر کشته شده‌اند.

حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته می‌شود در یورش خود به خاک اسرائیل علاوه بر کشتن ۱۲۰۰ تن، حدود ۲۴۰ نفر را گروگان گرفت.

تلویزیون رسمی تشکیلات خودگردان فلسطینی تعداد کشته شدگان حمله بامداد دوشنبه ۲۳ بهمن اسرائیل به رفح برای آزادی گروگان‌ها را ۷۴ تن اعلام کرد.

به گفته سخنگوی ارتش اسرائیل، در عملیات مخفیانه‌ای که بامداد دوشنبه در رفح صورت گرفت نیروهای ارتش، شین‌بت و یگان ضد تروریسم پلیس اسرائیل شرکت داشتند.

دیدار دو گروگان آزادشده اسرائیلی، فرناندو مارمان و لوئیس هار با افراد خانواده
دیدار دو گروگان آزادشده اسرائیلی، فرناندو مارمان و لوئیس هار با افراد خانواده

سخنگوی ارتش اسرائیل به خبرنگاران گفت عملیات آزادی این دو فرد حدود ساعت یک بامداد دوشنبه به وقت محلی انجام شد و نیروهای اسرائیلی پس از ورود پنهانی به ساختمان محل نگهداری این دو گروگان، ورودی یک آپارتمان در طبقه دوم این ساختمان را منفجر کرده و سه شبه‌نظامی را کشتند.

هویت دو گروگان آزادشده «فرناندو مارمان ۶۰ ساله» و «لوئیس هار ۷۰ ساله» اعلام شده و به گفته ارتش اسرائیل، آنها در جریان یورش ۱۵ مهرماه گروه افراطی حماس به کیبوتص «نیر اسحاق» ربوده شده و به نوار غزه انتقال یافته بودند.

رسانه‌های اسرائیلی ویدئویی از لحظه انتقال این دو گروگان آزاد شده به بیمارستانی در تل‌آویو منتشر کرده‌اند.

این دو گروگان آزاد شده آرژانتینی‌تبار هستند و خاویر میلی، رئیس جمهور آرژانتین، از نیروهای اسرائیلی به خاطر نجات آنها قدردانی کرد.

به نوشته رویترز، عملیات آزادی این دو گروگان با پوشش حملات شدید هوایی به رفح انجام شد. این خبرگزاری به نقل از ساکنان رفح بمباران‌های شامگاه یکشنبه را «شدید و باعث وحشت گسترده» گزارش کرده است.

به نوشته رویترز، بسیاری از مردم هنگام شروع حملات در خواب بودند و این نگرانی ایجاد شد که حمله زمینی اسرائیل آغاز شده است.

خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز گزارش داده‌اند که حملات شامگاه یکشنبه با استفاده از هواپیماها، تانک‌ها و کشتی‌های اسرائیلی انجام شد.

از سوی دیگر، گردان‌های عزالدین القسام،‌ شاخه نظامی حماس، روز دوشنبه در بیانیه‌ای ادعا کرد سه تن از هشت گروگان اسرائیلی که بر اثر حمله هوایی اسرائیل در رفخ زخمی شده بودند، جان خود را بر اثر جراحات وارده از دست دادند.

ساعاتی پیش از این حملات کاخ سفید گزارش داده بود جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفته است حمله به رفح نباید بدون «طرحی معتبر و قابل اجرا» برای تضمین امنیت ساکنان این شهر انجام شود.

در همین حال، وزارت بهداشت در منطقه تحت کنترل حماس روز دوشنبه اعلام کرد که بیش از ۱۲ هزار و ۳۰۰ کودک فلسطینی در جنگ اسرائیل علیه حماس در نوار غزه کشته شده‌اند.

این وزارتخانه گفت که ۴۷ درصد از مجموع ۲۸ هزار و ۱۷۶ فلسطینی که تاکنون کشته شده‌اند را کودکان زیر سن قانونی تشکیل می‌دهند. حدود ۸۴۰۰ زن فلسطینی نیز در میان کشته‌شدگان جنگ غزه بوده‌اند.

برآورد می‌شود حدود یک و نیم میلیون فلسطینی که از خانه‌های خود در سایر مناطق نوار غزه گریخته‌اند به رفح پناه برده‌اند.

در روزهای اخیر شمار زیادی از مقام‌ها و سازمان‌های بین‌المللی درباره پیامدهای انسانی حمله زمینی اسرائیل به رفح هشدار داده و ابراز نگرانی کرده‌اند.

درخواست جوزپ بورل برای کاهش کمک‌های نظامی به اسرائیل

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه از متحدان اسرائیل و بخصوص آمریکا خواست از ارسال سلاح به اسرائیل خودداری کنند، چون «مردم زیادی» در نوار غزه کشته می‌شوند.

جوزپ بورل با اشاره به صحبت‌های هفته گذشته جو بایدن که گفته بود اقدامات نظامی اسرائیل در غزه «بیش از حد» بوده است، گفت:‌ «اگر معتقدید مردم زیادی کشته می‌شوند، شاید بهتر است سلاح‌های کمتری فراهم کنید تا از کشته شدن مردم جلوگیری کنید.»

او در یک نشست خبری در بروکسل، مقر اتحادیه اروپا همچنین از اظهارات نخست‌وزیر اسرائیل درباره لزوم تخلیه بیش از یک میلیون فلسطینی که به شهر رفح پناه برده‌اند، انتقاد کرد.

جوزپ بورل گفت: «قرار است به کجا تخلیه شوند؟ به کره ماه؟ قرار است آنها (اسرائیل) این مردم را به کجا تخلیه کنند؟»

این در حالی است که دادگاهی در هلند دولت این کشور را ملزم کرد تا صادرات قطعات جنگنده آمریکایی «اف-۳۵» به اسرائیل را متوقف کند.

علت صدور این حکم، «خطر آشکار نقض قوانین بین‌المللی» عنوان شده است.

دادگاه بدوی در ماه ژانویه این استدلال را رد کرد و به دولت اجازه داد که از ذخایر نظامی خود به ارسال قطعات جنگنده‌های «اف-۳۵» ساخت ایالات متحده ادامه دهد.

اما قضات دادگاه استیناف لاهه در روز دوشنبه این حکم را لغو کرده و به دولت دستور دادند تا ظرف هفت روز صادرات را متوقف کند. رأی صادره قابل اعتراض است.

تکید دوباره نتانیاهو بر عملیات نظامی در رفح

از سوی دیگر نخست وزیر اسرائیل بار دیگر بر آغاز عملیات نظامی این کشور در شهر رفح تأکید کرد.

او روز دوشنبه در دیدار با نخست‌وزیر هلند گفت کشورش گردان‌های نظامی حماس در رفح را «رها نمی‌کند» و افزود جنگ تا به دست آوردن پیروزی کامل اسرائیل بر حماس ادامه خواهد داشت.

این در حالی است که رئیس‌جمهور آمریکا رو دوشنبه از پادشاه اردن در واشینگتن میزبانی می‌کند و طرفین قرار است درباره تلاش‌ها برای رسیدن به توفق جدیدی برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی، وقفه در جنگ غزه و نگرانی‌ها درباره عملیات نظامی اسرائیل در رفح گفت‌وگو کنند.

این نخستین دیدار رهبران دو کشور بعد از حمله گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی به یک پایگاه نظامی آمریکا در اردن است که باعث کشته شدن سه عضو ارتش ایالات متحده شد.

یک مقام دولت آمریکا روز یکشنبه به اسوشیتدپرس گفت بعد از هفته‌های تلاش دیپلماتیک و مذاکره، یک «چارچوب» برای رسیدن به قرارداد میان اسرائیل و حماس جهت آزادی گروگان‌ها و وقفه در عملیات اسرائیل تعیین شده است.

XS
SM
MD
LG