لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴

فرانسه از انهدام دو پهپاد پرتاب‌شده از یمن به دریای سرخ خبر داد؛ محکومیت حمله به کشتی روبی‌مار


کشتی باری روبی‌مار، عکس مربوط به نوامبر ۲۰۲۲
کشتی باری روبی‌مار، عکس مربوط به نوامبر ۲۰۲۲

وزارت دفاع فرانسه روز سه‌شنبه اول اسفند اعلام کرد که کشتی‌های جنگی این کشور در دریای سرخ دو پهپاد را رهگیری و منهدم کردند.

بر اساس گزارش این وزارتخانه، این پهپادها از یمن پرتاب شده بود.

در بیانیه وزارت دفاع فرانسه آمده است: «در طول شب گذشته، ناوچه‌های چند ماموریتی فرانسوی چند حمله پهپادی از یمن را در مناطق گشت‌زنی مربوط به خود در خلیج عدن و جنوب دریای سرخ شناسایی کردند. دو پهپاد رهگیری و منهدم شدند».

در همین حال، دولت بریتانیا حمله حوثی‌ها به یک کشتی باری ثبت شده در این کشور را که توسط حوثی‌های مورد حمایت ایران هدف موشک قرار گرفت محکوم کرد؛ همزمان نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل ارسال سلاح به یمن را تکذیب کرد.

کشتی باری روبی‌مار، ثبت‌شده در بریتانیا و دارای پرچم بلیز، صبح دوشنبه ۳۰ بهمن در خلیج عدن و در نزدیکی باب المندب هدف حمله دو موشک حوثی‌ها قرار گرفت.

یک سخنگوی دولت بریتانیا شامگاه دوشنبه این حمله را محکوم کرد و گفت: «تلفات جانی در این حمله گزارش نشده و کشتی‌های ائتلاف در حال حاضر در صحنه هستند».

بنابر گزارش‌ها، ۲۴ خدمه کشتی روبی‌مار ناچار به ترک کشتی شدند اما توسط یک کشتی باری با پرچم سنگاپور که عازم بندر جیبوتی بود نجات یافتند.

یحیی سریع، سخنگوی حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی، گفته است این کشتی در آستانه غرق شدن است.

این کشتی فله‌بر از بندر خور فکان در امارات متحده عربی عازم وارنا در بلغارستان بود و بنابر گزارش‌ها، خدمه آن لبنانی هستند.

شورشیان حوثی از اواسط نوامبر با ادعای حمایت از فلسطینی‌ها در جنگ غزه، کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و تنگه باب المندب را بارها هدف حملات پهپادی و موشکی خود قرار داده‌اند.

در هفته‌های اخیر آمریکا و بریتانیا چندین بار به مواضع حوثی‌ها حمله کرده‌اند اما حملات این شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ادامه یافته است.

معاون فرمانده ستاد مرکزی ایالات متحده، سنتکام، روز دوشنبه اعلام کرد از آغاز حملات حوثی‌های مورد حمایت ایران به کشتی‌ها در دریای سرخ، نیروی دریایی ایالات متحده برای تضعیف این حملات حدود ۱۰۰ موشک زمین به هوا علیه موشک‌ها و پهپادهای حوثی‌ها شلیک کرده و تقریبا ۷ هزار ملوان به این منطقه اعزام کرده است.

دریاسالار برد کوپر در گفت‌وگو با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه سی‌بی‌اس گفت: «کاملاً مشخص است که ما آنها را به شکل گسترده تضعیف می‌کنیم. هر روز تلاش می‌کنند به ما حمله کنند و ما آن حملات را به شیوه‌هایی موثر، مختل و متوقف کنیم.»

او نبرد در دریای سرخ را یکی از بزرگترین نبردهایی دانست که نیروی دریایی ایالات متحده تاکنون در آن شرکت کرده است و افزود: «به نظر من برای بررسی نبردهای مشابه، باید به زمان جنگ جهانی دوم برگردید.»

ادامه حملات در دریای سرخ

در تازه‌ترین مورد، گزارش‌هایی درباره حمله جدید به یک کشتی باری در دریای سرخ در شامگاه دوشنبه منتشر شده است.

سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا (یو.کی.ام.تی.او) از اصابت یک پهپاد به یک کشتی خبر داده و شرکت بریتانیایی امبری نیز حمله پهپادی به یک کشتی فله‌بر را گزارش کرده است.

مشخص نیست که آیا این دو گزارش مربوط به یک کشتی یا دو کشتی متفاوت است.

شرکت امنیت دریایی امبری این حادثه را حمله پهپادی به یک کشتی فله‌بر با پرچم جزایر مارشال در شمال بندر جیبوتی گزارش کرده است.

سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا هم در گزارش خود گفته است حمله باعث آسیب جزئی به کشتی شد و به خدمه آسیبی نرسید و کشتی در حال حرکت به سمت بندر بعدی است.

در خبری دیگر، سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا اعلام کرد که روز دوشنبه دو پهپاد در دریای سرخ و در آب‌های غرب عربستان یک کشتی را به مدت ۳۰ دقیقه در ارتفاع ۱۰۰ متری دنبال و سپس محل را ترک کردند.

از سوی دیگر سخنگوی شورشیان حوثی روز دوشنبه مدعی شد که این گروه یک پهپاد آمریکایی را در حدیده سرنگون کرده و همچنین دو کشتی آمریکایی را هدف قرار داده است؛ هیچ منبع مستقلی این ادعا را تایید نکرده است.

ایران بار دیگر ارسال سلاح به یمن را انکار کرد

امیرسعید ایروانی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل، روز دوشنبه ۳۰ بهمن در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت این سازمان تاکید کرد که جمهوری اسلامی اقدامی برخلاف قطعنامه‌های سازمان ملل در ارتباط با یمن انجام نداده است.

به گزارش ایرنا، امیرسعید ایروانی با رد اظهارات اخیر نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت جمهوری اسلامی هیچ گونه فعالیتی مغایر با قطعنامه‌های ۲۱۴۰ و ۲۲۱۶، از جمله فروش یا انتقال تسلیحات به یمن، انجام نداده است.

رابرت وود، معاون نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، شامگاه پنجشنبه ۲۵ بهمن در نشست شورای امنیت گفت: «ایران نمی‌تواند نقش خود را در فعال‌سازی و حمایت از حملات انجام‌شده توسط حوثی‌ها انکار کند».

او با اشاره به موارد متعدد توقیف کشتی‌های حامل سلاح‌های ایران به مقصد حوثی‌ها در آب‌های منطقه، ایران را متهم کرد که قطعنامه‌های ۲۱۴۰ و ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است.

با این حال نماینده جمهوری اسلامی این مقام آمریکایی را به «ایراد اتهامات بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران» متهم کرد.

امیرسعید ایروانی در نامه خود تاکید کرده است که جمهوری اسلامی همچنان به پایبندی خود به دو قطعنامه شورای امنیت «متعهد است».

کشورهای غربی پیش از این با ارائه شواهدی جمهوری اسلامی را متهم به حمایت تسلیحاتی، مالی، آموزشی و تدارکاتی از حوثی‌ها کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG