لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۹

آمریکا از انهدام یک «زیردریایی بدون سرنشین» حوثی‌ها خبر داد


تصویری از محموله سلاح‌های کشف‌شده ایرانی در روز ۸ بهمن که در راه رسیدن به حوثی‌ها بود
تصویری از محموله سلاح‌های کشف‌شده ایرانی در روز ۸ بهمن که در راه رسیدن به حوثی‌ها بود

ارتش ایالات متحده آمریکا برای اولین بار از خنثی کردن حمله یک «زیردریایی بدون سرنشین» گروه حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی در دریای سرخ خبر داده است.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، روز یکشنبه ۲۹ بهمن‌ماه اعلام کرد در پنج حمله‌ای که انجام داده، سه موشک کروز ضدکشتی متحرک، به همراه دو شناور بدون سرنشین هدایت‌پذیر که یکی زیردریایی و دیگری شناور سطحی بود را منهدم کرده است.

این حملات بعد از ظهر روز شنبه در فاصله ساعت سه تا هشت بعد از ظهر به وقت محلی انجام شده است.

این بیانیه می‌افزاید سنتکام موشک‌های کروز و شناور و زیردریایی را در منطقه تحت کنترل حوثی‌ها در یمن بعنوان یک «تهدید فوری» علیه ناوهای جنگی و کشتی‌های تجاری شناسایی کرده و آنها را مورد هدف قرار داد.

شبکه سی‌ان‌ان می‌نویسد آمریکا حملات متعددی به موشک‌ها و پهپادهای گروه حوثی انجام داده، اما به نظر می‌رسد استفاده از زیردریایی بدون سرنشین، استراتژی جدید این گروه مورد حمایت ایران برای حمله به کشتی‌های تجاری در تنگه باب‌المندب و دریای سرخ است.

هنوز گزارشی از جزئیات زیردریایی‌های بدون سرنشین حوثی‌ها منتشر نشده، اما جمهوری اسلامی ماه گذشته از یک شناور بدون سرنشین و کنترل از راه دور رونمایی کرد و ارتش ایران مدعی شد این شناور تا عمق ۲۰۰ متری آب توان عملیاتی دارد.

هم‌زمان نیروی دریایی ارتش ایران از یک شناور سطحی «هوشمند» بدون سرنشین نیز رونمایی کرد.

علی تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز آبان امسال اعلام کرد شناورهای سطحی و زیردریایی را مانند پهپادها «هوشمند» کردیم.

ایران مدعی است که به حوثی‌ها سلاح نمی‌دهد، اما سنتکام ۲۶ بهمن اعلام کرد نیروی دریایی ایالات متحده «سلاح‌های متعارف پیشرفته و دیگر کمک‌های خطرناک با منشأ ایرانی را که به مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن ارسال می‌شد، از یک شناور در تاریخ ۲۸ ژانویه ۲۰۲۴ (۸ بهمن) در دریای عرب توقیف کرده است».

به گفته سنتکام، در این محموله بیش از ۲۰۰ بسته شامل قطعات موشک، مواد منفجره و سایر ادوات وجود داشته است.

آمریکا علاوه بر حملات دفاعی به تجهیزات و مهمات حوثی‌ها، در چند عملیات مشترک با بریتانیا نیز مواضع این گروه شبه‌نظامی در داخل یمن را مورد هدف قرار داده است.

ایالات متحده همچنین این گروه را بار دیگر به فهرست سازمان‌های تروریستی بازگردانده است.

حوثی‌ها بعد از آغاز جنگ میان اسرائیل و گروه افراطی حماس که در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا است، با ادعای حمایت از قلسطینی‌ها، حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ را آغاز کردند.

با استفاده از بیانیه سنتکام، سی‌ان‌ان و رادیو فردا؛ د.خ/ ع.م
XS
SM
MD
LG