لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۴

هلند رضوان تاغی، متهم به قتل عامل انفجار حزب جمهوری اسلامی، را به حبس ابد محکوم کرد


گروه وکلا در برابر دادگاهی که سه‌شنبه حکم حبس ابد رضوان تاغی را صادر کرد
گروه وکلا در برابر دادگاهی که سه‌شنبه حکم حبس ابد رضوان تاغی را صادر کرد

دادگاهی در هلند رضوان تاغی ، یکی از بزرگ‌ترین قاچاقچیان مواد مخدر در این کشور را که باند او مظنون به قتل‌های سازماندهی شده بود، به حبس ابد محکوم کرد.

تشکیلات اطلاعاتی هلند رضوان تاغی را مظنون به قتل محمدرضا کلاهی، یکی از مخالفان سرشناس جمهوری اسلامی، می‌دانست که این مقتول خود ۴۲ سال پیش مظنون به بمب‌گذاری در مقر حزب جمهوری اسلامی بود.

محاکمه رضوان تاغی و باند او با نام «فرشتگان مرگ» به دلیل قتل‌های زنجیره‌ای ارتکابی، قاچاق مخدر و اسلحه کشور هلند را در بهت فرو برده بود. این محاکمه شش سال و نیم طول کشیده بود.

حکم در شرایطی روز سه‌شنبه ۸ اسفند اعلام شد که افسران هلندی مجهز به سلاح خودکار با ماسک بر صورت در اطراف دادگاه در شهر آمستردام مستقر بودند. ساختمان دادگاه با پهپاد و بالگرد نیز محافظت می‌شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قاضی در نشست اعلام حکم که رضوان تاغی در آن حضور نداشت، در کنار محکومیت عامل اصلی باند تبهکاری و قاچاق کوکائین به حبس ابد، ۱۶ همدست او را به زندان محکوم کرد.

دو متهم دیگر سعید رزوقی ۵۱ ساله و ماریو ر. ۴۴ ساله مانند آقای تاغی حبس ابد گرفتند و حکم صادره برای ۱۴ متهم دیگر از ۲۱ ماه زندان تا ۲۹ سال حبس بود.

قتل‌هایی که دادستانی ارتکاب آن را به رضوان تاغی و باند او نسبت داد و مدارک متقن برای آن ارائه کرد، شش فقره بود که در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ در هلند و خارج از آن رخ داد.

قاضی گفت موارد دیگری از تلاش برای قتل در جریان بوده و تاغی «بدون چون و چرا» رهبری و مسئولیت این قتل‌ها و وحشت‌آفرینی برای تسویه حساب‌ها را برعهده دارد.

یکی از قتل‌ها که در پایتخت مراکش نیز جنجال زیادی در پی داشت، کشته شدن یک مرد جوان در یک کافه به نام «لاکریم» در پاییز 7 سال پیش بود.

رضوان تاغی، ۴۶ ساله، «تمامی» اتهامات وارده در پرونده ۸۰۰ صفحه‌ای دادستانی را رد کرده و محاکمه را «ساختگی» نامیده بود.

متهمین دیگر نیز که مانند آقای تاغی اکثرا شهروندان مراکشی مهاجر به هلند بودند، در طول دادگاه سکوت کردند.

در هلند حبس ابد تحت شرایطی می‌تواند معادل ۲۵ سال زندان باشد.

دادستان عمومی هلند به خبرگزاری فرانسه گفت حکم آقای تاغی پس از ۲۵ سال قابل تجدید نظر است هر چند که او خود به خود شامل آزادی مشروط نخواهد بود.

رضوان تاغی دوران طولانی در فهرست افراد تحت تعقیب هلند بود و ۵ سال پیش در دوبی بازداشت شد.

دادستان‌ها گفته بودند او با وجود حبس در زندانی که شرایط آن «فوق امنیتی» بود، به ارتباطات خود با عوامل مورد نظرش در خارج از زندان ادامه می‌داد.

دادستان هلند از جمله اینِز وسکی، یکی از وکلای رضوان تاغی را سال گذشته بازداشت و او را به رد و بدل کردن پیام‌ میان موکلش با دنیای بیرون متهم کرد. تیم بعدی وکلای آقای تاغی نیز استعفا دادند.

رضوان تاغی متهم بود که دو سال پیش از شناسایی و بازداشت در امارات متحده عربی، با به کارگیری افراد باند خود مردی را با نام حکیم چانگاچی در شهر اوترخت کشت اما قاتلان ظاهرا او را «اشتباهی» از پای درآورده و قصد کشتن فرد دیگری را داشتند.

پلیس هلند زمانی در پرونده اتهامات وارده به رضوان تاغی پیشرفت کرد که یکی از اعضای باند او با نام «نبیل ب.» با معرفی خود به دستگاه قضایی آن کشور، پذیرفت که شاهد دادستانی شود.

ابراز آمادگی «نبیل ب.» به ادای شهادت موج دیگری از خشونت را در هلند در پی داشت و از جمله برادر «نبیل ب» در سال ۲۰۱۸ کشته شد.

دِرِک ویروسم وکیل «نبیل ب.» هم در سال ۲۰۱۹ در کنار در خانه‌اش از پای درآمد و سپس پیتر دِفریس یک روزنامه‌نگار سرشناس هلندی که امور جنایی را دنبال می‌کرد و پیگیر پرونده تاغی و باند او شده بود، در سال ۲۰۲۱ به قتل رسید.

«نبیل ب.» خود به ۲۰ سال حبس محکوم شد که به دلیل همکاری با دادستانی مجازاتش به ۱۰ سال کاهش یافت.

ارتباط تاغی با کشته شدن محمد رضا کلاهی و مولا نیسی

دادستان هلند رضوان تاغی را عامل قتل محمد رضا کلاهی و احمد مولا نیسی، یک فعال عرب مخالف جمهوری اسلامی ایران، در خاک هلند می‌دانست.

سلسله تحقیقات نهادهای اطللاعاتی و روزنامه‌نگاران جنایی هلندی پس از کشته شدن یک برقکش در شهر آلمیره، در حومه آمستردام که سال‌ها در کنار همسر افغانی خود با نام مستعار علی معتمد سال‌ها زندگی معمولی داشت، حاکی بود که مقتول یک شهروند تحت تعقیب جمهوری اسلامی ایران بود که توسط باند رضوان تاغی به قتل رسید.

دولت ایران دهه‌ها محمد رضا کلاهی صمدی را عضو ارشد سازمان مجاهدین خلق و کسی که عامل قرار دادن کیف بمب‌گذاری شده در نشست حزب جمهوری اسلامی ایران در هفتم تیر سال ۱۳۶۰ بوده، معرفی می‌کرد.

در آن بمب‌گذاری که ظاهرا با رخنه آقای کلاهی به حزب از طریق جلب اعتماد سران وقت جمهوری اسلامی انجام شد، محمد بهشتی، رئیس وقت مجلس و بیش از ۷۰ تن کشته شدند که اکثرا مهره‌های بلندپایه نظام تازه تأسیس شده در ایران بودند.

نوفل فصیح، یک شهروند هلندی مراکشی‌الاصل که مظنون بود زیر نظر رضوان تاغی قتل محمد رضا کلاهی صمدی را به دو قاتل «سفارش» داد، به حبس ابد محکوم شد.

نوفل فصیح که مظنون به ارتباط با حزب‌الله لبنان بود، در قاچاق مواد مخدر نیز محکوم شد اما در طول دادگاه هم حاضر نشد بگوید که ۱۳۰ هزار یورو برای کشتن کلاهی را از چه عاملی دریافت کرده بود.

احمد مولا نیسی، کنشگر ایرانی عرب عضو گروه «الانضال» ساکن هلند ۷ سال پیش در شهر لاهه کشته شد.

تشکیلات اطلاعاتی هلند به دست داشتن باند رضوان تاغی در کشتن «علی معتمد» و احمد نیسی «یقین» داشت و نخست‌وزیر هلند از این امر سخن گفت اما ظاهرا نتوانست به پلیس و دادستانی این کشور در ارائه مدارک متقن در خصوص ارتباطات او با جمهوری اسلامی ایران کمک کند.

نهادهای اطلاعاتی غرب تأکید دارند جمهوری اسلامی ایران کشتن مخالفان خود را به باندهای تبهکار در اروپا «سفارش» می‌دهد که آخرین نمونه آن، ظاهرا «سفارش قتل» دو مجری سرشناس شبکه «ایران اینترنشنال» به این باندها بوده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، روزنامه‌های مراکش، رادیو فردا؛ ف.ر/ع.م
XS
SM
MD
LG