لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۹

میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا، کناره‌گیری می‌کند


میچ مک‌کانل
میچ مک‌کانل

میچ مک‌کانل، جمهوری‌خواه ارشد سنای ایالات متحده، روز چهارشنبه گفت که امسال همزمان با انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ در آبانماه، از سمت خود در رهبری این حزب کناره‌گیری می‌کند.

آقای مک‌کانل که ۱۷ سال است رهبری جمهوری‌خواهان در مجلس سنا را بر عهده‌داشته است، روز چهارشنبه ۹ اسفند ماه در صحن علنی مجلس سنا این خبر را اعلام کرد و گفت:« زمان کناره‌گیری من فرا رسیده‌است.»

او تاکید کرد که «‌زمان رهبری نسل بعدی فرا رسیده است.» و ابراز امیدواری کرد که همکارانش نام او را به خاطر داشته باشند .

چاک شومر، رهبر اکثریت، از ایالت نیویورک، که اغلب او با درباره تصمیمات و مصوبات مجلس درگیر بود، اولین کسی بود که پس از پایان سخنرانی این رهبر جمهوری‌خواه در صحن مجلس سنا٬ با مک کانل دست داد.

میچ مک‌کانل از سال ۱۹۸۵ نماینده کنتاکی در مجلس سنا بوده و از سال ۲۰۰۷ تا کنون رهبری حزبش را در مجلس سنا بر عهده دارد.

مک کانل نقش بزرگی در کمک به دونالد ترامپ برای تثبیت اکثریت محافظه کار در دیوان عالی آمریکا را ایفا کرد .

اما مهم‌ترین میراث مک‌کانل به تصمیم فوق‌العاده او در سال ۲۰۱۶ باز می‌گردد که به باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا اجازه نداد تا کرسی خالی دادگاه عالی را پر کند.

او سپس سه نامزد محافظه‌کار دیوان عالی - نیل گورسوش، برت کاوانا و امی کونی بارت - را از طریق سنا تحت ریاست‌جمهوری ترامپ، انتخاب کرد .

این در حالی است که ٖ جمهوری خواهان اخیراً با رهبری مک‌کانل در مورد مسائلی مانند کمک به اوکراین و توافق امنیتی مرزی شکست خورده است و منتقدان او قول داده بودند که اگر بخواهد دوباره برای مقام رهبری نامزد شود، با چالش مواجه خواهد شد.

مک کانل ۸۲ ساله در یک سال و نیم اخیر با مشکلات پزشکی و جسمی بسیاری درگیر بوده‌است با این حال دفتر او درسنای آمریکا دلیل کناره‌گیری او از این سمت را، مشکلات جسمی او ندانسته‌اند.

XS
SM
MD
LG