لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۹

آمریکا می‌گوید انتخابات ایران «آزاد و عادلانه» نیست


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز پنجشنبه ۱۰ اسفند تاکید کرد که ایالات متحده انتظار ندارد که انتخابات مجلس در ایران «آزاد و عادلانه» باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «انتظاری ندارم که انتخابات ایران آزاد و عادلانه باشد و برداشت من این است که شمار بزرگی از مردم ایران انتظار ندارند که این انتخابات آزاد و منصفانه باشد.»

آقای میلر تصریح کرد: «همانطور که می‌دانید هزاران نامزد در یک فرآیند پرابهام رد صلاحیت شده‌اند و جهان مدت‌هاست می‌داند که نظام سیاسی ایران در زمینه‌های اجرایی، قضایی و انتخاباتی دارای مشخصه‌های غیردمکراتیک و غیرشفاف است.»

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری، روز جمعه ۱۱ اسفند برگزار خواهد شد.

مخالفان در ایران می‌گویند شورای نگهبان چهره‌های سیاسی منتقد و مخالفان را رد صلاحیت می‌کند و در عمل فقط به اصولگرایان و طرفداران نظام اجازه حضور در رقابت انتخاباتی را می‌دهد و همه گروه‌های دیگر را که به دنبال راه‌حل‌های دیگر هستند، حذف می‌کند.

حسن روحانی که سابقه دو دوره ریاست جمهوری ایران را در کارنامه خود دارد٬ در انتخابات خبرگان توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شد.

در همین حال، بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی در ایران به خاطر محدودیت در نظام سیاسی و انتخاباتی ایران از شهروندان خواسته‌اند در انتخابات روز جمعه شرکت نکنند.

از جمله نرگس محمدی، برنده زندانی جایزه صلح نوبل در بیانیه‌ای انتخابات پیش رو در ایران را «نمایشی» و «فرمایشی» خواند و به صراحت آن را تحریم کرد.

این فعال حقوق بشر، «تحریم انتخابات فرمایشی» را «نه صرفاً از منظر سیاسی، بلکه از بُعد اخلاقی وظیفه» همگان اعلام کرد.

در همین زمینه، مصطفی تاج‌زاده، معاون وزیر کشور در دولت محمد خاتمی، نیز در اواخر بهمن ماه سال جاری در نامه‌ای از زندان اوین با تأکید بر این که در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رأی نخواهد داد، نوشت: «رهبر جمهوری اسلامی چشم خود را بر واقعیات فاجعه‌بار ایران بسته و فریاد اعتراض میلیون‌ها ایرانی را نمی‌شنود.»

انتخابات روز ۱۱ اسفند٬ نخستین انتخابات بعد از اعتراض‌های سراسری جنبش «زن زندگی آزادی» است.

حکومت جمهوری اسلامی برای مهار اعتراضات پس از جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت پلیس گشت ارشاد٬ دست به بازداشت‌های گسترده و سرکوب خشونت‌آمیز معترضان زد.

حدود ۴۲.۵۷ درصد از واجدان شرایط رای در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند سال ۱۳۹۸ مشارکت کردند که کمترین میزان مشارکت در تمام انتخابات مجلس پس از انقلاب بود.

XS
SM
MD
LG