لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۳

واکنش‌ها به انتخابات؛ شورای صنفی فرهنگیان: حکومت مردم را ابزار تداوم قدرت خود می‌بیند


در ادامه واکنش‌ها به برگزاری دو انتخابات پیش رو در ایران، «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران» و شماری از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در بیانیه‌های جداگانه‌ای، بر ضرورت تحریم انتخابات در جمهوری اسلامی در شرایط فعلی تأکید کردند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری، روز جمعه ۱۱ اسفند برگزار خواهد شد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران»، دو انتخابات روز جمعه را «نمایشی» نامیده و آن را «تحریم» کرده است.

در این بیانیه آمده که «در زمانه ای قرار گرفته‌ایم که «مردم» توسط حکومت، به ابزاری برای مشروعیت‌بخشی و تداوم قدرت مطلقه خود نیازمند سازوکاری است به نام «انتخابات» که از قضا به واسطه فلسفه سیاسی و بنای ایدئولوژیک خود هیچ اعتقادی به آن ندارد.»

در این بیانیه تأکید شده که در جمهوری اسلامی، «انتخابات نه یک شیوه برای دخالت در تعیین سرنوشت و کرامت انسان، که روشی برای حذف از طریق مشارکت در این سازوکار غیر دموکراتیک» است.

این شورا در ادامه بیانیه خود نوشته که نمایندگان مجلس در جمهوری اسلامی «در سرکوب مردم هر زمان قدرت نیاز داشته باشد از هیچ خشونتی دریغ نمی‌ورزند».

شماری از کارگران نیشکر هفت‌تپه نیز در بیانیه‌ای از انتخابات در جمهوری اسلامی با عنوان «مضحکه» نام برده و تأکید کردند که «وارد این بازی خونین نمی‌شوند».

آنها در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه نهم اسفند در کانال تلگرام «مستقل هفت‌تپه» منتشر کرده‌اند، نوشته‌اند: «هر کسی انگشت برای رأی دادن رنگی کند، عین این است که دارد به خون عزیزان ما انگشت می‌زند. هر کسی رأی بدهد انگار در صحنه اعدام عزیزان ما شرکت می‌کند و خودش زیر پای اعدامی را خالی می‌کند.»

کارگران هفت‌تپه در ادامه بیانیه خود گفته‌اند که نه تنها انتخابات را «تحریم» می‌کنند بلکه از «همه» می‌خواهند که «در این بازی جنایتکارانه حکومتی که نامش انتخابات است شرکت نکنند و علیه آن باشند.»

هم‌زمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری این رویداد و تأکید رهبر و مقامات جمهوری اسلامی برای حضور «پرشکوه و گسترده» در آن، شماری از فعالان سیاسی و مدنی و کنشگران زندانی، برخی گروه‌ها و خانواده‌های دادخواه اعلام کرده‌اند که در این رویداد شرکت نمی‌کنند و آن را تحریم کرده‌اند.

مهدی محمودیان، فعال سیاسی در بخش استوری صفحه اینستاگرام خود، تصاویر فعالان سیاسی مدنی که با شرکت در انتخابات مخالفت کرده‌اند را منتشر کرده است.

اسامی برخی از این فعالان که تحت کمپین «رأی نمی‌دهم»، منتشر شده، عبارت است از ابوالفضل قدیانی، کیوان صمیمی، صدیقه وسمقی، عبدالله مومنی، فائزه هاشمی، سعید حجاریان، احمد منتظری، عیارضا رجایی و سعید مدنی.

حسین رونقی، فعال سیاسی، روز چهارشنبه در متنی که در حساب کاربرهای کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده، نوشته است که «تاثیر رأی ملت، نه برای تعیین سرنوشت خودشان، بلکه برای تأیید کلیت نظام جمهوری اسلامی و تداوم آن» است و افزوده که «هرگونه مشارکت، عادی‌سازی شرایط اسفناک کنونی و نادیده‌گرفتن تمام خون‌های ریخته شده ‌است.»

مژگان افتخاری، مادر مهسا (ژینا) امینی نیز با انتشار تصاویری از دختر خود در اینستاگرام نوشته است: «آنجا که آزادی نیست، اگر رأی‌دادن چیزی را تغییر می‌داد، اجازه نمی‌دادند که رأی بدهید.»

تعداد دیگری از خانواده‌های دادخواه نیز با انتشار تصاویر عزیزان خود در شبکه‌های اجتماعی، و با هشتگ «نه به فراموشی»، خواستار رویگردانی از شرکت در انتخابات شده‌اند.

دیوارنوشته‌ای حاوی این جمله که «تفنگشون با رأی پر می‌شه» نیز بارها در شبکه‌های اجتماعی همرسان شده است.

در همین حال شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از انتخابات پیش رو با عنوان «سیرک» نام بردند و با انتشار طرح و ویدئوهایی در این باره، شرکت در آن را تحریم کردند.

پیش از این نیز نرگس محمدی، برنده زندانی جایزه صلح نوبل، با انتشار بیانیه‌ای در روز پنجم اسفند انتخابات پیش رو در ایران را «نمایشی» و «فرمایشی» خوانده و تحریم آن را «نه صرفاً از منظر سیاسی، بلکه از بُعد اخلاقی وظیفه» همگان اعلام کرده بود.

مصطفی تاج‌زاده، فعال سیاسی زندانی هم در نامه‌ای که روز ۲۹ بهمن از زندان اوین منتشر کرده بود، ازجمله اشتباهات استراتژیک رهبر جمهوری اسلامی را «بی‌معنا کردن انتخابات و بی‌اثر و بی‌خاصیت کردن نهادهای انتخابی، به‌ویژه پارلمان» اعلام و آن را تحریم کرده بود.

با این وجود، در آستانه دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، مقام‌های جمهوری اسلامی نه تنها بر مشارکت گسترده تأکید می‌کنند، بلکه مقام‌های قضایی نیز اخباری را مبنی بر برخورد با افرادی که در فضای عمومی یا مجازی خواستار تحریم شده‌اند، منتشر می‌کنند.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ ف.ع.، ب.ب./ب.ب.
XS
SM
MD
LG