لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

بریتانیا می‌گوید جمهوری اسلامی ایران به روسیه موشک بالستیک داده است


گرانت شاپس وزیر دفاع بریتانیا (عکس از آرشیو)
گرانت شاپس وزیر دفاع بریتانیا (عکس از آرشیو)

وزیر دفاع بریتانیا می‌گوید که جمهوری اسلامی ایران موشک‌های بالستیک در اختیار روسیه قرار داده است.

گرانت شاپس در مصاحبه با مجله «هاوس» که روز سه‌شنبه ۱۵ اسفندماه منتشر شد، تصریح کرد که بریتانیا اطلاعاتی دارد مبنی بر این که ایران موشک‌های زمین به زمین به روسیه فرستاده است. با این حال او حاضر نشد جزئیاتی در این زمینه ارائه کند.

وزیر دفاع بریتانیا در این مصاحبه گفت: «چه موضوع ارسال موشک‌های بالستیک (ایران) باشد، چه پهپادهای شاهدی که به روسیه داده‌اند، ما دیده‌ایم که اگر در هرکجای دنیا مشکلی وجود داشته باشد، اغلب ایران آن را به راه انداخته یا به آن دامن زده است.»

گرانت شاپس تاکید کرد: «تاثیر منفی آنها تنها به منطقه خود ختم نمی‌شود، بلکه این تاثیر را در اروپا نیز دارند.»

رویترز اوایل اسفندماه جاری در گزارشی اختصاصی به نقل از شش منبع مطلع نوشت که ایران تعداد بسیاری موشک بالیستیک زمین به زمین به روسیه داده است.

رویترز اضافه کرده بود که جمهوری اسلامی حدود ۴۰۰ فروند موشک که اکثر آنها از خانواده موشک‌های کوتاه برد فاتح-۱۱۰، از جمله ذوالفقار، هستند به روسیه داده است. این نوع موشک قادر است اهدافی را در برد بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر مورد حمله قرار دهد.

بر اساس این گزارش، ارسال این موشک‌ها از اوایل ماه ژانویه در راستای توافقی که بین مقامات امنیتی و نظامی ایران و روسیه در اواخر سال گذشته میلادی شکل گرفت، آغاز شده است.

با این حال اوکراین می‌گوید که هنوز هیچ اطلاعات رسمی در مورد ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه دریافت نکرده است. کی‌یف پیش از این ایران را متهم کرده بود که پهپادهای تهاجمی در اختیار روسیه گذاشته است تا از آن در جنگ اوکراین استفاده شود.

XS
SM
MD
LG