لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۴

درخواست آمریکا از پاناما برای جلوگیری از استفاده کشتی‌های ایران از پرچم این کشور


مقامات اندونزی بهمن‌ماه ۱۳۹۹ از توقیف دو نفتکش ایرانی و پانامایی خبر دادند که به گفته آن‌ها، در حال انتقال غیرقانونی نفت در آب‌های سرزمینی این کشور بود
مقامات اندونزی بهمن‌ماه ۱۳۹۹ از توقیف دو نفتکش ایرانی و پانامایی خبر دادند که به گفته آن‌ها، در حال انتقال غیرقانونی نفت در آب‌های سرزمینی این کشور بود

ابرام پیلی، معاون نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، از پاناما خواست تا اجازه ندهد که کشتی‌های ایران که تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار دارند، از پرچم این کشور استفاده کنند.

شرکت‌های کشتی‌رانی جهان برای فرار مالیاتی و بهره‌مند شدن از قوانین کار و ایمنی‌های اولیه، کشتی‌های تجاری خود را در کشورهایی مانند پاناما ثبت می‌کنند و با پرچم آن کشور در آب‌های جهان تردد می‌کنند.

ابرام پیلی روز چهارشنبه، ۲۳ اسفند، گفته است: «ایران و بازیگران مرتبط با ایران تلاش می‌کنند در پاناما تحریم‌ها را دور بزنند. آنها تلاش می‌کنند که از پرچم پاناما سوءاستفاده کنند.»

این مقام آمریکایی همچنین گفت که به پاناما سفر کرده تا اطمینان حاصل کند که ثبت امور کشتی‌رانی و حوزه قضایی پاناما توسط نهادهایی که برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران تلاش می‌کنند، مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

براساس اعلام اداره دریانوردی پاناما، بزرگ‌ترین نهاد ثبت کشتی‌ها در جهان، در این کشور هشت هزار و ۵۴۰ کشتی به ثبت رسیده‌اند که حدود ۱۶ درصد از ناوگان دریایی جهانی را تشکیل می‌دهند.

آمریکا می‌گوید که برخی از این کشتی‌ها برای حمل و نقل نفت و مشتقات نفتی ایران و دور زدن تحریم‌های ایالات متحده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای موسوم به برجام در سال ۲۰۱۸ توسط دونالد ترامپ، ایالات متحده تحریم‌های نفتی علیه ایران اعمال کرده است.

ابرام پیلی تصریح کرده است که دست‌کم ۶ کشتی با پرچم پاناما از ماه ژانویه سال جاری تاکنون تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض کرده‌اند.

آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را متهم می‌کند که به پشتوانه درآمدهای نفتی خود از گروه‌های شبه نظامی مانند حوثی‌های یمن و حزب‌الله لبنان حمایت می‌کند.

این مقام دولت آمریکا تاکید کرد: « انتظار ما این است که دولت پاناما بر اساس قوانین داخلی و تعهدات بین‌المللی خود به همکاری با ما ادامه دهد.»

ابرام پیلی همچنین در ویدئویی در شبکه ایکس اظهار داشت: «امروز ما برای تعامل با دولت پاناما در این کشور هستیم تا با توسعه همکاری٬ فشار بر حکومت ایران را افزایش دهیم و دامنه اجرای تحریم‌ها علیه ایران را گسترش دهیم.»

این مقام دولت آمریکا تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران سعی دارد با سوء‌استفاده از امکانات پاناما در حوزه تجارت دریایی، منابع مالی به شدت مورد نیاز نیروهای نیابتی خود را برای فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در منطقه به دست بیاورد.

ابرام پیلی در ادامه تصریح کرد: «تعامل امروز ما با دولت پاناما٬ بخشی از تلاش‌ ما در چارچوب کارزار دیپلماتیک برای همکاری با شرکا و متحدان بین‌المللی جهت مقابله با فعالیت‌های گسترده بی‌ثبات‌کننده ایران است.»

اداره دریانوردی پاناما دی ماه سال گذشته حق استفاده از پرچم خود را برای ۱۳۶ نفتکش مرتبط با شرکت ملی نفت ایران لغو و ثبت آن‌ها را متوقف کرد.

XS
SM
MD
LG