لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۴

خبرهای کوتاه

علیرغم اعتراض نمایندگان کارگری، شورای عالی کار حداقل حقوق را تنها ۳۵ درصد افزایش داد

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بامداد سه‌شنبه ۲۹ اسفند اعلام کرد که با تصویب شورای عالی کار، «حداقل حقوق کارگران» در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال جاری ۳۵ درصد افزایش می‌یابد و با مزایا به ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان می‌رسد.

ساعتی پیشتر گزارش شده بود که نمایندگان کارگری ضمن مخالفت شدید با این تصمیم، جلسه شورای عالی کار را ترک کرده و حاضر به امضای مصوبه نشده‌اند.

با این حال علی‌حسین رعیتی‌فرد، معاون وزیر کار، مدعی شد که جلسات شورای عالی کار با حضور دو سوم اعضا قانونی است و مصوبات آن هم قانونی محسوب می‌شود.

ساعاتی پیش از آن و در کشاکش آخرین جلسه شورای عالی کار، صولت مرتضوی تهدید کرد که دولت ابراهیم رئیسی با ارسال لایحه‌ای به مجلس، از سال آینده تعیین حداقل حقوق کارگران را به مجلس واگذار خواهد کرد.

فعالان و نمایندگان کارگری از ماه‌ها پیش تاکید داشته بودند که مبنای افزایش حقوق کارگران باید تورم ۴۲ درصدی و سبد معیشتِ ۲۵ میلیون تومانی باشد.

بر اساس ماده ۴۱ قانون کار، دستمزد و مزایای کارگران باید بر اساس نرخ تورم واقعی در کشور محاسبه شود.

این در حالی است که مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود، نرخ تورم منتهی به بهمن را ۴۲.۵ درصد اعلام کرده است.

نمایندگان کارگری در روزهای اخیر با تاکید بر اینکه امیدی به افزایش حقوق بر مبنای تورم ندارند، با راه‌اندازی کارزاری اینترنتی خواهان تعیین ۱۵ میلیون تومان به عنوان حداقل دستمزد شده بودند.

حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۳ در حالی ۱۱ میلیون تومان تعیین شده است که حداقل هزینه معیشت در تهران بیش از ۳۰ میلیون تومان و در شهرهای دیگر حدود ۲۰ میلیون تومان برآورد شده است.

همچنین به باور شمار زیادی از کارشناسان، نرخ تورم در سال آینده از ۵۰ درصد فراتر خواهد رفت.

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

انتقاد رئیس کمیته امنیتی مجلس نمایندگان آمریکا از حکم اعدام توماج صالحی

رئیس دموکرات کمیته امور امنیتی مجلس نمایندگان آمریکا از صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، خواننده معترض، به شدت انتقاد کرد.

آدام شیف روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت با انتشار پیامی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) گفت توماج به شکل ناعدلانه در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده است.

او در ادامه نوشت: «جرم او چیست؟ درخواست پاسخگو کردن حکومت ایران از طریق موسیقی.»

نماینده کالیفرنیا در کنگره آمریکا گفت شجاعت و دیدگاه استوار توماج در مورد وضعیت حقوق بشر ایران، الهام‌بخش همه ماست.

لوید دگت، دیگر نماینده مجلس آمریکا، نیز روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت با انتشار پیامی در شبکه ایکس گفته بود توماج صالحی، خواننده رپ مخالف ایرانی که از حکومت ایران انتقاد می‌کرد و در ترانه‌ها و پیام‌هایش در شبکه‌های اجتماعی علیه حکومت صحبت می‌کرد، به اعدام محکوم شد.

او در ادامه نوشته بود: «بیایید بر جنایاتی که رژیم ایران مرتکب می‌شود نور بتابانیم و در کنار ایرانیانی باشیم که به دنبال آینده‌ای روشن‌تر با آزادی، حقوق بشر و حاکمیت قانون هستند.»

او همچنین بر حمایت خود از شعار «زن، زندگی، آزادی» اعتراضات ۱۴۰۱ تاکید کرد.

امیر رئیسیان یکی از دو وکیل پرونده توماج صالحی ۵ اردیبهشت خبر داد که این خواننده معترض بابت پرونده اتهامی سال ۱۴۰۱ توسط دادگاه انقلاب اصفهان به اعدام محکوم شده است.

او گفته بود «همه حرف ما این است که علیرغم اینکه [توماج صالحی] در زمره مشمولین عفو ۱۴۰۱ بوده است اما نه تنها عفو نشده بلکه [برای او] حکم اعدام صادر شده است.»

انتشار خبر صدور حکم اعدام برای این خواننده معترض توسط دادگاه انقلاب اعتراض، موج گسترده جهانی از اعتراض به این رأی را در پی داشته که همچنان ادامه دارد.

توماج صالحی در جریان اعتراضات گسترده سال ۱۴۰۱ که با مرگ مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد حضور جدی داشت و از تمام معترضان و بازداشتی‌ها و فعالان سیاسی حمایت می‌کرد.

استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد ۱۲ اردیبهشت در واکنش به حکم اعدام توماج اعلام کرد: «ما در برابر هرگونه استفاده از مجازات اعدام ایستاده‌ایم و می‌ایستیم و بسیار امیدواریم که این حکم اعدام اجرا نشود.»

اعتراض جامعه یهودیان مجارستان به دعوت دانشگاه دولتی این کشور از محمود احمدی‌نژاد

تصویر منتشر شده از محمود احمدی‌نژاد در سفر به مجارستان
تصویر منتشر شده از محمود احمدی‌نژاد در سفر به مجارستان

سازمان‌های یهودی و سفارت اسرائیل به دعوت یک دانشگاه دولتی مجارستان از محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران، اعتراض کردند.

دانشگاه خدمات عمومی لودوویکا در بوداپست، پایتخت مجارستان، از احمدی‌نژاد دعوت کرده تا در یک نشست دانشگاهی که این هفته برگزار می‌شود،‌شرکت کند.

دو جامعه یهودی مجارستان همراه با یک گروه مدافع حقوق یهودیان با انتشار بیانیه‌ای مشترک در روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت، محمود احمدی‌نژاد را «ضدیهودی» خواندند و به حضور او در مجارستان اعتراض کردند.

رسانه‌های ایران پیش‌تر خبر داده بودند که رئیس‌جمهور پیشین و جنجالی ایران روز دوشنبه به مجارستان رفته است تا علاوه بر سخنرانی، در یک نشست درباره محیط ریست که از ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود، شرکت کند.

او در دوران ریاست‌جمهوری خود هولوکاست، کشتار یهودیان به دست آلمان نازی، را «افسانه» خوانده بود و همچنین گفته بود اسرائیل باید از نقشه «حذف» شود.

سازمان‌های اصلی یهودی مجارستان دعوت دانشکاه لودوویکا را محکوم کردند و خواستار توضیح و عذرخواهی مسئولان آن از جامعه یهودیان کشور شدند.

سفارت اسرائیل در بوداپست نیز با انتشار بیانیه‌ای دیدار محمود احمدی‌نژاد از مجارستان را «توهینی بزرگ» دانست که خاطره ۶۰۰ هزار مجارستانی یهودی کشته‌شده در جریان هولوکاست را «پایمال می‌کند».

مجارستان در اروپای مرکزی بزرگ‌ترین جامعه یهودیان با حمعیت حدود ۱۰۰ هزار نفر را دارد.

دانشگاه لودوویکا به پرسش‌های خبرگزاری فرانسه درباره این دعوت پاسخ نداده است.

این در حالی است که ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، رابطه نزدیکی با همتای اسرائیلی خود دارد و در هفت ماه گذشته، یکی از حامیان حمله نظامی اسرائیل به غزه پس از حمله روز ۱۵ مهر گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل بوده است.

گزارشی از «علت» اختلالات اینترنتی اخیر در ایران

پروژه «فیلتربان» می‌گوید اختلال گزارش‌شده از سوی کاربران در روزهای اخیر به‌دلیل توسعه نیافتن عمدی پهنای باند خارجی بوده است.

فیلتربان که وضعیت اینترنت در ایران را بررسی می‌کند، افزوده که اختلال گزارش‌شده از سه روز پیش از طریق بررسی رادار شرکت «ابرآروان» مشاهده شده است.

بنابر ارزیابی این پروژه که زیرمجموعه گروه «میان» است، هدف دولت در عدم توسعه پهنای باند خارجی، اجبار غیرمستقیم کاربران به استفاده از سکوهای داخلی همزمان با ایجاد برای محدودیت فیلترشکن‌هاست.

در همین حال، یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سرعت اینترنت در ایران گفته که «وضعیت اینترنت در کشورهایی مثل عراق، افغانستان و پاکستان به مراتب از ما بهتر است».

محمد باقری بنابی با بیان این‌که «عملاً ۹۰ درصد مردم از فیلترشکن استفاده می‌کنند»، گفته که «ما به وزیر ارتباطات تذکر داده و تذکر خواهیم داد، خصوصاً در مجلس دوازدهم اولین سؤال ما از وزیر ارتباطات در خصوص برنامه‌هایش برای سرعت اینترنت کشور خواهد بود».

پیشتر «انجمن تجارت الکترونیک تهران» در گزارشی از «وضعیت بحرانی» کیفیت اینترنت ایران گفته بود که «در بین ۱۰۰ کشور جهان با بیشترین تولید ناخالص ملی، ایران پس از میانمار دومین اینترنت پراختلال و پس از چین دومین اینترنت محدود جهان را دارد و اینترنت ایران جزء پنج اینترنت کند جهان است».

این انجمن در گزارش خود، مشکل اصلی اینترنت ایران را «اختلال‌های گسترده و دائمی روی تقریبا تمام آی‌پی‌ها و وب‌سایت‌ها» اعلام کرده بود.

انرژی‌های پاک، برای اولین‌بار بیش از ۳۰ درصد از برق جهان را تأمین کردند

یک مرکز تولید انرژی خورشیدی در چین
یک مرکز تولید انرژی خورشیدی در چین

با رشد سریع تولید انرژی‌های بادی و خورشیدی، سال گذشته میلادی برای اولین‌بار، انرژی‌های تجدیدپذیر بیش از ۳۰ درصد از برق جهان را تأمین کردند.

اندیشکده امبر (Ember) روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت با ذکر این خبر اعلام کرد که با این حساب، هدف جهانی برای سه برابر کردن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ قابل اجرا است.

بیش از ۱۰۰ کشور در نشست آب و هوایی کاپ۲۸ در دبی در سال گذشته با سه برابر شدن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ موافقت کردند.

گزارش «امبر» اضافه می‌کند، باوجود این‌که تقاضای کلی برق در جهان همچنان رو به افزایش دارد، اما با ورود هرچه بیشتر انرژی‌های پاک به چرخه تولید، جهان اکنون در آستانه کاهش تولید سوخت‌های فسیلی قرار گرفته است.

بررسی جهانی وضعیت تولید و مصرف برق توسط «امبر» نشان داده که منابع تجدیدپذیر ۳۰.۳ درصد از برق جهانی را در سال گذشته تأمین کردند که نسبت به ۲۹.۴ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. دلیل این امر، رشد در راه‌اندازی پروژه‌ها، به‌ویژه در تولید انرژی خورشیدی بوده که باعث افزایش ظرفیت شده است.

در این گزارش آمده که بیش از نیمی از افزایش جهانی ظرفیت انرژی خورشیدی و بادی در سال گذشته در کشور چین رخ داده است. تولید کل انرژی خورشیدی در سطح جهان ۲۳.۲ درصد و انرژی بادی ۹.۸ درصد افزایش یافته است.

این گزارش پیش‌بینی می‌کند که با ادامه رشد انرژی‌های تجدیدپذیر، شاهد کاهش ۲ درصدی تولید انرژی سوخت‌های فسیلی در سال ۲۰۲۴ خواهیم بود. با تحقق این امر، تولید کلی انرژی از طریق سوخت‌های فسیلی به کمتر از ۶۰ درصد از تولید برق جهانی کاهش می‌یابد.

در این گزارش آمده است: «اکنون، کاهش دائمی استفاده از سوخت‌های فسیلی در بخش انرژی در سطح جهانی قطعی شده است که این منجر به کاهش انتشار آلاینده‌های تولیدی از این بخش خواهد شد».

در این روند جهانی، ایران مسیری برعکس را طی می‌کند و عبدالرسول پیشاهنگ، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی ایران، ۱۲ اردیبهشت گفت پارسال دو هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق حرارتی کشور اضافه شده است.

آمارهای مقامات وزارت نیروی ایران نیز نشان می‌دهد در سال گذشته تنها یک‌پنجم اهداف رشد تولید برق کشور محقق شده و بخش اعظم آن نیز از نیروگاه‌های حرارتی با مصرف سوخت‌های آلاینده فسیلی بوده است.

در همین حال، پارسال ترکیه و عربستان به ترتیب ۷۰ برابر و ۶۰ برابر ایران رشد تولید برق خورشیدی و بادی داشته‌اند.

گزارشگران بدون مرز: شمار روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده در روسیه به ۴۰ نفر رسید

مقام‌های روسیه روز دوشنبه نادِژدا کِوورکووا، روزنامه‌نگار، را بازداشت کردند
مقام‌های روسیه روز دوشنبه نادِژدا کِوورکووا، روزنامه‌نگار، را بازداشت کردند

گزارشگران بدون مرز که مقر آن در پاریس است، روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت خبر داد که دولت روسیه، نادِژدا کِوورکووا، روزنامه‌نگار را بازداشت کرده است.

به گزارش این نهاد که تحولات روزنامه‌نگاری در سراسر جهان را رصد می‌کند، این روزنامه‌نگار روس روز دوشنبه بازداشت شده است.

گزارشگران بدون مرز گفته که با این بازداشت، شمار روزنامه‌نگاران زندانی روس از زمان آغاز جنگ مسکو علیه اوکراین در پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، به ۴۰ نفر می‌رسد.

به گزارش کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل، روزنامه‌نگاران روس به اتهام‌های مختلف جنایی از جمله «تروریسم، افراط‌ گرایی، انتشار آگاهانه اطلاعات نادرست در مورد نیروهای مسلح، جاسوسی، خیانت، اخاذی، نقض حقوق مردم، نقض مقررات قانون در مورد عوامل خارجی، تحریک به اغتشاشات گروهی، نگهداری غیرقانونی مواد منفجره و حمل غیرقانونی مواد مخدر» در بازداشت هستند.

۱۲ تن از این روزنامه‌نگاران، احکام حبسِ از پنج‌ونیم سال تا ۲۲ سال دریافت کرده‌اند.

وولکر تورک، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، از مقام‌های روسیه خواسته است تا از تعقیب و پیگرد روزنامه‌نگاران دست بردارد.

او روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای از افزایش تعداد روزنامه‌نگاران مستقلی که در روسیه متهم، محکوم و زندانی شده‌اند، ابراز نگرانی کرد و آن را نشانه «تشدید سرکوب» صداهای مخالف دانست.

آقای تورک گفت: «تشدید سرکوب کار مستقل روزنامه‌نگاران باید فوراً متوقف و از حق اطلاع‌رسانی به یکی از مؤلفه‌های کلیدی حق آزادی بیان، حمایت شود».

به گفته کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، «روزنامه‌نگاران در راستای تعهدات بین‌المللی حقوق بشر روسیه باید بتوانند در یک محیط امن و بدون ترس از انتقام‌جویی کار کنند. من از مقامات می‌خواهم که فوراً اتهامات خبرنگارانی را که صرفاً به‌دلیل انجام وظایف‌شان بازداشت شده‌اند، پس گرفته و آن‌ها را آزاد کنند».

آسترازِنکا واکسن‌های کووید-۱۹ خود را از سراسر جهان جمع‌آوری می‌کند

شرکت آسترازِنِکا اعلام کرد که به‌دلیل «مازاد واکسن‌های به‌روزشده موجود» در مراکز درمانی، بازگرداندن محموله‌های واکسن کووید-۱۹ خود را از سراسر جهان آغاز کرده است.

این شرکت همچنین اعلام کرد که به لغو مجوزهای بازاریابی واکسن تازه خود به نام «وکس‌زوریا» (Vaxzevria) در اروپا ادامه خواهد داد.

آسترازنکا روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت گفت که از زمان شروع همه‌گیری کرونا، چندین واکسن به‌روزشده از سوی شرکت‌های دیگر علیه کووید-۱۹ ساخته شده و اکنون مازادی از این نوع واکسن‌های جدید در دسترس همگان وجود دارد.

به گفته این شرکت، این امر منجر به کاهش تقاضا برای «وکس‌زوریا» شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، این شرکت داروسازی انگلیسی-سوئدی پیش از این در دادگاه اعتراف کرده بود که این واکسن «وکس‌زوریا» عوارضی مانند لخته شدن خون و کاهش تعداد پلاکت‌های خون را ایجاد می‌کند.

آسترازنکا که در فهرست بورس لندن قرار دارد، پس از افت فروش داروهای کووید-۱۹ خود، سال گذشته از طریق چندین قرارداد وارد قلمرو تولید واکسن‌های ویروس‌های تنفسی و داروهای چاقی شد.

همه‌گیری جهانی ویروس کرونا در سال ۲۰۱۹ از کشور چین شیوع یافت و در سراسر جهان میلیون‌ها قربانی گرفت. هنوز خطر این ویروس دفع نشده و ۱۵ درصد دانشمندان برجسته علوم پزشکی بر این عقیده هستند که سویه‌های احتمالی جدید کرونا، دوباره باعث همه‌گیری در جهان خواهد شد.

اکثریت دانشمندان نسبت به سویه‌های جدید آنفولانزا نیز هشدار داده‌اند.

روسیه با ۷۶ موشک و پهپاد باردیگر تأسیسات انرژی اوکراین را هدف حمله قرار داد

رهگیری پهپادهای روسی بر فراز کی‌یف، پایتخت اوکراین، با استفاده از نورافکن
رهگیری پهپادهای روسی بر فراز کی‌یف، پایتخت اوکراین، با استفاده از نورافکن

اوکراین می‌گوید حملات موشکی و پهپادی گسترده روسیه به این کشور در اوایل چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت، دوازده تأسیسات زیرساختی حیاتی را هدف قرار داد و به سه نیروگاه حرارتی دوران شوروی آسیب جدی وارد کرد.

نیروی هوایی ارتش اوکراین در کانال تلگرام خود اعلام کرد: «دشمن از ۷۶ پرتابه هوایی، شامل ۵۵ موشک و ۲۱ پهپاد تهاجمی، استفاده کرد که ۳۹ موشک و ۲۱ پهپاد سرنگون شدند».

در جریان این حملات دو نفر در نزدیکی کی‌یف، پایتخت، و یک نفر نیز در منطقه کیرووگراد زخمی شدند.

گرمان گالوشچنکو، وزیر انرژی اوکراین، در کانال تلگرامی خود نوشت: «دشمن از برنامه‌های خود برای محروم کردن اوکراینی‌ها از نور دست نکشیده است. یک حمله گسترده دیگر به صنعت انرژی ما.»

او افزود که تأسیسات تولید و انتقال برق در مناطق پولتاوا، کیرووگراد، زاپوریژیا، لویو، ایوانو-فرانکیوسک و وینیتسیا هدف قرار گرفتند.

حمله بامداد چهارشنبه تازه‌ترین مورد از موج حملات به زیرساخت‌های انرژی حیاتی اوکراین است که از ماه مارس آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات اوکراینی پیشتر مجبور شده بودند که برنامه خاموشی را در چند منطقه به اجرا در آورند، اما تأثیر کامل این اتفاق احتمالاً در تابستان و زمستان که مصرف انرژی به اوج خود می‌رسد احساس خواهد شد.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، ماکسیم کوزیتسکی، فرماندار لویو گفت که روسیه همچنین به تاسیسات ذخیره گاز طبیعی در این منطقه حمله کرده است.

روسیه بارها مدعی شده که غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهد، اما سیستم انرژی اوکراین را یک هدف قانونی برای حمله نظامی می‌داند.

آغاز شصت‌وهشتمین دوره مسابقات «یوروویژن» زیر سایه اعتراضات به جنگ غزه

اجرای ترانه «مبارز» توسط تالی، خواننده لوکزامبورگ، در اولین مرحله نیمه نهایی شصت‌وهشتمین دوره مسابقات «یوروویژن»
اجرای ترانه «مبارز» توسط تالی، خواننده لوکزامبورگ، در اولین مرحله نیمه نهایی شصت‌وهشتمین دوره مسابقات «یوروویژن»

شصت‌وهشتمین دوره مسابقات موسیقی «یوروویژن» روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت در حالی در مالمو سوئد آغاز شد که جنگ غزه بر آن سایه افکنده است.

در اولین مرحله از دو بخش نیمه نهایی این مسابقات، خوانندگانی از سراسر اروپا و کشورهای دیگر به روی صحنه رفتند و برنامه اجرا کردند. دومین بخش نیمه نهایی قرار است روز پنجشنبه برگزار شود و فینال مسابقات نیز روز شنبه خواهد بود.

گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس حاکی است که تدابیر شدید امنیتی در شهر مالمو به اجرا در آمده است و در حالی که انتظار می‌رود بیش از ۱۰۰ هزار هوادار یوروویژن به محل مسابقات هجوم بیاورند، شمار زیادی نیز برای اعتراض به جنگ غزه در محل حضور خواهند یافت.

اسرائیل یکی از شرکت‌کنندگان در مسابقات یوروویژن است و قرار است در روزهای پنجشنبه و شنبه تظاهراتی علیه جنگ این کشور و گروه افراطی حماس انجام شود.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا سازمانی تروریستی شناخته می‌شود.

اسرائیل به شهروندان خود در مورد حمله احتمالی به آن‌ها در جریان این مسابقات هشدار داده است.

برگزارکنندگان یوروویژن پیشتر از اسرائیل خواسته بودند که ترانه پیشنهادی خود را تغییر دهد که نام آن «باران اکتبر» بود. اشاره این ترانه ظاهراً به حمله حماس به جنوب اسرائیل در روز هفتم اکتبر پارسال (۱۵ مهر) بود که در جریان آن حدود ۱۲۰۰ اسرائیلی کشته شدند و جنگ بین دو طرف آغاز شد.

اسرائیل آهنگ خود را به «طوفان» تغییر داده و عِدن گولان خواننده ۲۰ ساله اسرائیلی اجازه یافت که در مسابقه باقی بماند.

شعار یوروویژن «متحد توسط موسیقی» است اما شکاف‌های ملی و اختلافات سیاسی همواره بر این مسابقات سایه افکنده است.

بازگشت ناو هواپیمابر آیزنهاور به دریای سرخ؛ «حوثی‌ها ۱۴۹ حمله انجام داده‌اند»

 ناو هواپیمابر آیزنهاور
ناو هواپیمابر آیزنهاور

یک مقام آمریکا روز سه‌شنبه گفت که ناو هواپیمابر آیزنهاور پس از یک وقفه و به خاطر تداوم حملات شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران بار دیگر به دریای سرخ بازگشته است.

این مقام دفاعی ایالات متحده به بخش انگلیسی العربیه گفته است، ناو هواپیمابر آیزنهاور ۲۶ آوریل (هفتم اردیبهشت) با عبور از کانال سوئز برای «ماموریتی» سریع به شرق مدیترانه رفت.

طبق این گزارش، ناو هواپیمابر آیزنهاور در روزهای اخیر به دریای سرخ بازگشته است.

این مقام دفاعی آمریکایی تصریح کرده است که حوثی‌ها از زمان آغاز حملات خود در روز ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) سال گذشته تاکنون ۱۴۰ حمله به دریای سرخ و خلیج عدن انجام داده‌اند.

حملات پهپادی و موشکی تازه حوثی‌ها

در همین حال، فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، اعلام کرد، شامگاه دوشنبه سه پهپاد از مناطق تحت کنترل شبه نظامیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران بر فراز خلیج عدن پرتاب شد، که یکی از سوی نیروهای آمریکا و دیگری به وسیله یک کشتی ائتلاف تحت رهبری آمریکا منهم شد و سومی در دریا سقوط کرد.

سنتکام اضافه کرده است: روز سه‌شنبه نیز «ساعت ۵ بامداد (به وقت صنعا)، تروریست‌های حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران یک موشک بالستیک ضد کشتی را بر فراز خلیج عدن پرتاب کردند. هیچ تلفات یا خسارتی از سوی کشتی‌های ایالات متحده، ائتلاف یا تجاری گزارش نشده است.»

حملات شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران به مسیر کشتی‌رانی بین‌المللی در دریای سرخ باعث شده است که حمل و نقل جهانی از طریق کانال سوئز دچار اختلال شود و شرکت‌های کشتی‌رانی را مجبور کرده است که مسیرهای طولانی‌تر و گران‌تری را در اطراف جنوب آفریقا انتخاب کنند.

در یکی از حملات مرگبار به کشتی‌رانی بین‌المللی در دریای سرخ در اسفندماه گذشته سه خدمه کشتی‌ باری «ترو کانفیدنس»،شامل دو فیلیپینی و یک ویتنامی کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند. این نخستین بار بود که حملات شبه نظامیان مورد حمایت ایران به کشتی‌ها در یکی از شلوغ‌ترین مسیرهای دریایی جهان کشته بر جای گذاشت.

کشتی روبی‌مار، متعلق به بریتانیا، نیز اسفندماه گذشته در پی حمله حوثی‌ها در دریای سرخ غرق شد. این کشتی فله‌بر که حامل ۲۱ هزار تن متریک کود بود در مسیر آب‌های کم‌عمق میان یمن و اریتره تردد می‌کرد که مورد هدف حوثی‌ها واقع شد.

شبه‌نظامیان حوثی‌ مورد حمایت ایران که کنترل پایتخت یمن و بیشتر مناطق پرجمعیت این کشور را در دست دارند، چند ماه است با ادعای آنچه حمایت از مردم فلسطین در برابر حملات اسرائیل می‌خوانند، حمله به کشتی‌های مرتبط به اسرائیل در دریای سرخ را آغاز کرده‌اند. دامنه این حملات سپس به سایر کشتی‌ها نیز گسترش یافت.

دو دیدار رفت‌وبرگشت پرسپولیس-سپاهان در فصل آینده فقط با حضور زنان برگزار می‌شود

زنان هوادار پرسپولیس (عکس از شرق)
زنان هوادار پرسپولیس (عکس از شرق)

به دنبال «توهین جنسیتی» یکی از هواداران تیم سپاهان به زنان هوادار تیم پرسپولیس، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد بازی‌های رفت‌وبرگشت این دو تیم در فصل آینده تنها با حضور زنان هوادار برگزار خواهد شد.

خبرگزاری‌ها و رسانه‌های ایران صدور این حکم از سوی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال را اقدامی «بی‌سابقه» خوانده‌اند.

در حکم حکم کمیته انضباطی آمده است: «هر یک از دو باشگاه به پرداخت مبلغ ۲میلیارد ريال جریمه نقدی و برگزاری مسابقات رفت و برگشت دو تیم در فصل آتی لیگ برتر با حضور صرفاً بانوان به عنوان تماشاگر در ورزشگاه‌های خانگی و نیز الزام به عذرخواهی در رسانه رسمی باشگاهی خود از جامعه هواداری فوتبال» حداکثر ظرف مهلت یک هفته پس از تاریخ قطعیت این حکم محکوم شدند.

طبق این حکم٬ دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان می‌توانند برای تجدیدنظرخواهی به «کمیته استیناف» شکایت کنند.

اظهارات یک هوادار سپاهان با پیشانی‌بند «یا زهرا» و توهین‌های جنسی او به زنان طرفدار پرسپولیس طی روزهای اخیر واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشته است.

فرد یاد شده در جریان بازی پرسپولیس و سپاهان در لیگ برتر که با تساوی ۰-۰ به پایان رسید، در نزدیک‌ترین نقطه به زمین ایستاده و با خبرنگاران داخل زمین صحبت کرد. اما تیم پرسپولیس با اعتراض به اظهارات جنسیتی او، به کمیته انضباطی شکایت کرد.

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال پیشتر این هوادار را ۱۰ سال از حضور در ورزشگاه‌ها محروم کرد.

در حالی کمیته انضباطی این رای را صادر کرده است که شورای تامین استان مازندران روز دوشنبه مانع حضور زنان برای تماشای بازی دو تیم پرسپولیس و نساجی مازندران در «ورزشگاه وطنی» شد.

آمریکا ۱۱ شهروند خود را از اردوگاه‌های شمال شرق سوریه بازگرداند

کودکان مقیم اردوگاه «الهول» در سوریه
کودکان مقیم اردوگاه «الهول» در سوریه

با گذشت پنج سال از شکست گروه حکومت اسلامی (داعش) در سوریه، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که این کشور ۱۱ شهروند خود را از اردوگاه‌های شمال شرق سوریه که ده‌ها هزار نفر از اعضای خانواده شبه‌نظامیان داعش را در خود جای داده‌، به این کشور بازگردانده است.

آنتونی بلینکن روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت در بیانیه‌ای تصریح کرد که بازگرداندن این ۱۱ شهروند، بزرگترین اقدام واشینگتن تا به امروز در قبال این اردوگاه‌ها به شمار می‌رود.

پنج نفر از یازده شهروندی که به ایالات متحده بازگردانده شده‌اند، کودک هستند و یک کودک غیر شهروند آمریکایی و خواهر و برادر ۹ ساله یکی از کودکان دیگر نیز با این افراد به آمریکا آورده شده‌اند.

در این بیانیه آمده است که ایالات متحده به عنوان بخشی از همین عملیات، بازگرداندن ۱۱ تن دیگر از ساکنان این اردوگاه را که هشت تن از آنها کودک بودند ، به کانادا، هلند و فنلاند تسهیل کرده‌‌ است.

اگرچه سرعت بازگشت شهروندان به کشورهای خود سرعت گرفته‌ است، بسیاری از کشورها به بازگرداندن شهروندان خود از دو اردوگاه «الهول» و «الروج» (روژ) تمایل ندارند.

این دو اردوگاه اکنون حدود ۳۰ هزار نفر از بیش از ۶۰ کشور جهان را در خود جای داده است.

این اردوگاه‌ها توسط مقامات محلی وابسته به نیروهای کرد دموکراتیک سوریه تحت حمایت ایالات متحده اداره می‌شوند.

نیروهای دموکراتیک سوریه و متحدانش، از جمله نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده، داعش را در سوریه در سال ۲۰۱۹ شکست دادند و به تسلط آن بر بخش وسیعی از سرزمین‌های بین عراق و سوریه، پایان دادند.

گروه‌های حقوق بشری همواره درباره شرایط غیرانسانی و سواستفاده در این اردوگاه‌ها هشدار داده‌اند.

کمیسیون مستقل بین‌المللی مأمور تحقیق در مورد وضعیت سوریه که مورد حمایت سازمان ملل است، حدود دو ماه پیش در گزارشی اعلام کرد حدود ۳۰ هزار تن از فرزندان اعضای گروه داعش و حامیان این گروه از ملیت‌های مختلف در اردوگاه‌ها، زندان‌ها و مراکز بازپروری در شمال شرقی سوریه به اشکال گوناگون مورد آزاد قرار می‌گیرند و حقوق آنها نقض می‌شود.

این کمیسیون افزود که اکثر این کودکان توسط داعش در سال ۲۰۱۴ همراه با والدین خود به سوریه و عراق آمدند و از کشورهایی که این کودکان اتباع آنها هستند، خواست آنها را به کشور محل تولد خود بازگردانده و زمینه ادغام آنها در جامعه را فراهم کنند.

تیک‌تاک و مالک چینی‌اش از قانون ممنوعیت فعالیت خود در آمریکا به دادگاه شکایت کردند

تیک‌تاک و شرکت چینی مالکش، «بایت‌دنس»، از قانون ممنوعیت فعاليت و یا واگذاری آن به شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران آمریکایی که در کنگره تصويب و با امضای رئیس جمهور آمریکا به قانون بدل شد، شکایت کردند.

شکایت تیک‌تاک که روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت به دادگاه استیناف فدرال در شهر واشنگتن تسلیم شد، استدلال می‌کند که این قانون در چند مورد، از جمله حق آزادی بیان، قانون اساسی آمریکا را نقض می کند.

در لایحه کنگره آمریکا که با امضای آن توسط جو بایدن به قانون بدل شد، به «بایت‌دنس» مالک چینی تیک‌تاک تا روز ۱۹ ژانویه سال ۲۰۲۵ فرصت داده شده که یا این شرکت را بفروشد و یا فعالیت آن در آمریکا ممنوع خواهد شد.

شرکت تیک‌تاک نسخه‌ای از شکایت خود را در اختیار خبرگزاری رویترز قرار داده است.

در بخشی از این شکایت گفته می شود: «واگذاری تیک‌تاک نه به لحاظ تجاری، نه به لحاظ فناوری و نه به لحاظ قانونی ممکن نیست. تردیدی نیست که طبق قانون تصویب شده تیک‌تاک در ۱۹ ژانویه ۲۰۲۵ تعطیل خواهد شد و ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی را که از خدمات ارتباطی آن بهره‌مند هستند و در هیچ شکل دیگری جایگزین شدنی نیست، وادار به سکوت خواهد کرد.»

اکثریت اعضای مجالس قانونگذاری آمریکا به دلیل آنچه که نگرانی‌های امنیتی مربوط به دسترسی چین به اطلاعات شخصی کاربران تیک‌تاک توصیف کردند، به فاصله چند هفته پس از طرح پیش‌نویس این لایحه، آن را تصویب کردند.

براساس این لایحه قانونی اگر این شرکت تا ۱۹ ژانویه آینده واگذاری را نپذیرد، عرضه اپلیکیشن تیک‌تاک در بازارهای مجازی و ارائه خدمات اینترنتی به این شرکت در هر شکلی ممنوع خواهد شد.

در بخش دیگری از شکایت تیک‌تاک به مراجع قضایی فدرال گفته می شود «حکومت چین با صراحت اعلام کرده که با واگذاری موتور پیشنهاد دهنده که رمز اصلی موفقیت تیک‌تاک در آمریکا بوده مخالف است.»

این شکایت می‌افزاید که شرکت تیک‌تاک برای حفاظت از اطلاعات کاربران در آمریکا دو میلیارد دلار هزینه کرده و در طرح ۹۰ صفحه ای که نتیجه مذاکرات آن با کمیته سرمایه‌گذاری‌های خارجی در آمریکا است، تعهدات بیشتری را پذیرفته است.

در توافق با نهادهای مسئول که تیک‌تاک در شکایت خود به آن اشاره می کند این شرکت «گزینه قطع فعالیت» را پذیرفته است که در عمل به این معنی است که هر زمانی تیک‌تاک تعهدات خود را زیرپا بگذارد، نهادهای مسئول می توانند فعالیت آن را متوقف کنند.

این شکایت خاطرنشان می‌کند که کمیته سرمایه گذاری‌های خارجی آمریکا بدون مقدمه در ماه اوت ادامه مذاکرات در مورد توافقی که در ماه مارس آن سال صورت گرفت را متوقف و اعلام کرد که تنها راه ادامه فعالیت تیک‌تاک واگذاری مالکیت آن از سوی شرکت «بایت‌دنس» است.

در قانون مصوب مجالس قانونگذاری آمریکا این موضوع در نظر گرفته شده که اگر رئیس جمهور تشخیص دهد که شرکت «بایت‌دنس» در تبعیت از این قانون پیشرفت لازم را انجام داده است، می‌تواند مهلت تعیین شده را سه ماه تمدید کند.

تلاش دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، برای ممنوع کردن تیک‌تاک و وی چت، یک شبکه اجتماعی چینی دیگر که مالک آن «تن سنت» است، به دلیل مخالفت مراجع قضایی در سال ۲۰۲۰ ناکام ماند.

آقای ترامپ، نامزد حزب جمهوری خواه که در انتخابات ریاست جمهوری امسال با جو بایدن، نامزد حزب دمکرات، رقابت خواهد کرد اخیرا نظرش را تغییر داده و با ممنوع کردن فعالیت تیک‌تاک مخالف است، هرچند خاطر نشان کرده که نگرانی‌های امنیتی در مورد آن باید برطرف شود.

اکثر کارشناسان در مورد سرمایه کافی هر خریدار بالقوه‌ای برای خرید تیک‌تاک و مهم‌تر از آن تائید چنین معامله‌ای از سوی نهادهای دولتی در چین و آمریکا تردید دارند.

مدیرعامل دیزنی از کاهش تعداد فیلم‌های ابرقهرمانی «مارول» خبر داد

نمایی از فیلم «ددپول و ولورین» محصول مارول که به‌زودی اکران می‌شود
نمایی از فیلم «ددپول و ولورین» محصول مارول که به‌زودی اکران می‌شود

در پی ناکامی تجاری برخی از فیلم‌های سینمایی دیزنی، این شرکت آمریکایی محصولات سرگرمی تصمیم گرفته است از شمار محصولاتش بکاهد و «روی افزایش کیفیت» تمرکز کند.

یکی از مجموعه‌های شاخص شرکت دیزنی که تولید محصولاتش کاهش می‌یابد، جهان سینمایی و ابرقهرمانی «مارول» است که دیزنی در سال‌های گذشته با هدف رقابت با شبکه «نتفلیکس» هزینه زیادی به آن اختصاص داده است.

باب ایگر، مدیرعامل شرکت دیزنی، روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت به کارشناسان و سهامداران در وال استریت، مرکز مالی و سهام آمریکا، گفت: «در همکاری با استودیو تلاش زیادی انجام داده‌ام که شمار محصولات را کاهش دهیم و بیشتر روی کیفیت تمرکز کنیم.»

پلتفرم‌های پخش اینترنتی (استريمينگ) این شرکت، از جمله «دیزنی پلاس» و «هولو»، برخلاف انتظار، در سه ماه نخست سال جاری میلادی، برای نخستین بار پس از سرمایه گذاری‌های گزاف در این عرصه، به سودآوری رسیده‌اند.

اما با وجود این موفقیت نسبی، ارزش سهام «دیزنی پلاس» روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت حدود ۹ درصد کاهش یافت.

دلیل آن، عدم موفقیت این پلتفرم‌ها در جلب تعداد پیش‌بینی شدهٔ مشترکان جدید و علاوه بر این، کاهش سودآوری کل شرکت دیزنی در مقایسه با انتظارات بود.

شماری از فیلم‌های پر‌هزینهٔ مجموعه «مارول»، از جمله «ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت»، «آرزو» و «عمارت متروکه» که در سال ۲۰۲۳ اکران شدند، موفقیت تجاری نداشتند و به سابقه خوب این مجموعه از محل فروش بلیط سینما لطمه زدند.

باب ایگر که مدتی پس از بازنشستگی با هدف سر‌و‌سامان دادن به وضعیت مالی دیزنی دوباره به مقام مدیرعاملی این شرکت منصوب شده است، در گفت‌وگوی روز سه‌شنبه تاکید کرد که در مورد میزان فروش محصولات آتی دیزنی بسیار خوشبین است.

در ماه‌های آینده، شرکت دیزنی چندین محصول سینمایی جدید را به بازار عرضه خواهد کرد؛ از جمله «پشت و رو ۲»، «موانا ۲» و «ددپول و ولورین» از مجموعه مارول و دنباله فیلم مشهور «پادشاهی سیاره میمون‌ها» نیز چند روز دیگر روی پرده خواهد رفت.

باب ایگر خاطرنشان کرد که هیچ شرکت دیگری به اندازه دیزنی حقوق معنوی محصولات سرگرمی ندارد و درعین حال از تعادل بین محصولات قدیمی و جدید و تولید دنباله محصولات قدیمی ابراز رضایت کرد.

او در ادامه گفت‌وگو با سرمایه‌گذاران افزود: «تولید دنباله محصولات قدیمی ارزش فراوانی دارد چون به دلیل شناخته شده بودن، هزینه بازاریابی آن‌ها بسیار کم‌تر است.»

مجموع درآمد شرکت دیزنی در سه ماه نخست سال جاری میلادی با یک درصد افزایش به ۲۲.۱ میلیارد دلار رسید. سهم اصلی این افزایش درآمد مربوط به عملکرد خوب پارک‌های نمایشی و اقامتگاه‌های تفریحی است.

همزمان در این سه ماه، پلتفرم‌های اینترنتیِ پخش محصولات دیزنی، حدود ۴۷ میلیون دلار سود کردند که در مقایسه با ضرر ۵۸۷ میلیون دلاری در سال میلادی گذشته پیشرفت قابل توجهی است.

باب ایگر افزود: «ما از ابتدا گفته بودیم که حرکت ما به سوی عرضه محصولات از طریق پلتفرم‌های اینترنتی (استریمینگ) راه همواری نخواهد بود، ولی مطمئن هستم که در سال‌های آینده به یکی از موتورهای مهم سودآوری شرکت بدل خواهد شد.»

شرکت دیزنی برای پیشرفت در این زمینه ناگزیر است با نتفلیکس، بزرگترین شرکت استریمینگ در جهان، رقابت کند.

جلوگیری از ورود مهمانان زن به کنگره جراحان ایران به بهانه «حجاب و پوشش»

تصویری از کنگره جامعه جراحان ایران
تصویری از کنگره جامعه جراحان ایران

گزارش یک رسانه در ایران حاکی از آن است که ماموران حراست، زنان شرکت کننده در کنگره جامعه جراحان ایران را به بهانه «بدحجابی» مجبور کردند وضعیت پوشش خود را تغییر دهند و از ورود برخی جلوگیری کردند.

وبسایت روزنامه اعتماد در گزارشی اعلام کرد ماموران حراست از ورود تعدادی از پزشکان زن و دیگر زنان مدعو به کنگره چهل و پنجم جامعه جراحان در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی به بهانی بدحجابی جلوگیری کردند.

بنابر مشاهدات خبرنگار اعتماد، روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت، مامور حراست این دانشگاه «با همراهی یک خانم محجبه»، در اتاق کوچکی که محل ورود دانشجو و مراجعان است، از ورود پزشکان زن و خانم‌های فعال در تولید تجهیزات پزشکی به بهانه «بدحجابی و کوتاهی قد مانتو یا شلوار، یا تنگ بودن مانتو» جلوگیری می‌کرد و ورود مهمانان کنگره، مشروط به تعویض و تغییر لباس بود.

در این روز ماموران حراست یکی از خانم‌ها را مجبور کرده‌اند تا زمان حضور در کنگره از «کت مردانه» یکی از آقایان عضو هیأت برگزار کننده استفاده کند.

یک پزشک زن نیز که برای شرکت در این کنگره از اهواز به تهران سفر کرده بود، به خبرنگار اعتماد گفته است که ماموران حراست او را مجبور کردند با اجارهٔ یک تاکسی اینترنتی برای خرید مانتو به یک مرکز خرید برود و هزینه یک میلیون و ۱۰۰ تومان را بابت تغییر لباس و اجازه ورود به کنگره متحمل شود.

بر اساس این گزارش، فشارهای حراست دانشگاه علوم پزشکی به زنان به بهانه نوع پوشش در روز دوشنبه تا جایی رسیده است که برخی از روسای انجمن‌های تخصصی، در میانه سخنرانی مجبور شدند کنگره را ترک کنند تا با «چانه‌زنی»، مسئله پوشش مهمانان حل شود.

مقامات جمهوری اسلامی از روز ۲۵ فروردین سال جاری، با اجرای طرحی موسوم به «طرح نور»، بر میزان خشونت‌ها در تحمیل حجاب اجباری افزوده‌اند.

اجرای این طرح و برخوردهای خشونت‌آمیز با زنان برای تحمیل حجاب اجباری در خیابان‌ها، موجی از واکنش‌های منفی را به دنبال داشته است.

اعتماد در گزارش خود تاکید کرده که تمام مهمانان گنگره جامعه جراحان ایران که پزشک و از اعضای جامعه پزشکی هستند، گفته‌اند چنین برخوردهایی را در طول فعالیت «چهار دولت اصولگرا و میانه‌رو» از نیمه دهه ۱۳۸۰ بی‌سابقه می‌دانند.

با ادامه برخورد و فشار بر زنان و دختران و تحمیل حجاب اجباری، کمیسیون ایالات متحده درباره آزادی مذهبی بین‌المللی، روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه در بیانیه‌ای خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مقامات جمهوری اسلامی به‌دلیل سرکوب فزاینده زنان و دختران در ایران به‌‌خاطر رویگردانی از قانون حجاب اجباری شد.

اوکراین از بازداشت دو «عامل روسیه» به اتهام توطئه برای قتل ولودیمیر زلنسکی خبر داد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین

سرویس امنیتی اوکراین اعلام کرد که دو عامل روسیه را که برای کشتن ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور و دیگر مقامات ارشد اوکراین طرح‌ریزی می‌کردند، دستگیر کرده ‌است.

این نهاد امنیتی روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت در صفحه تلگرام خود اعلام کرد که این دو مرد که درجه سرهنگی در سرویس گارد دولتی اوکراین داشتند، توسط سرویس امنیت فدرال روسیه به استخدام در آمده بودند و اطلاعات طبقه‌بندی شده را به مسکو منتقل می‌کردند.

در بیانیه سرویس امنیت اوکراین بدون اشاره به زمان دستگیری این دو مظنون، اعلام شده که آنها به دنبال یافتن فردی نزدیک به گارد ریاست‌جمهوری بودند که بتواند زلنسکی را به گروگان گرفته وسپس به قتل برساند.

سرویس امنیت ملی اوکراین به نقل از واسیل مالیوک، رئیس این نهاد، از دستگیری این دو عامل ترور به عنوان «‌هدیه‌ای برای ولادیمیر پوتین» یاد کرده که امروز برای دور جدید حضور در کرملین ادای سوگند کرد.

مسکو هنوز به این ادعای کی‌یف واکنشی نشان نداده‌ است.

این در حالی است که کرملین ماه گذشته در پاسخ به سوالی درباره دستگیری مردی در لهستان که متهم به همکاری با اطلاعات روسیه برای آماده کردن تلاش احتمالی برای ترور زلنسکی بود، از اظهار نظر خودداری کرد.

ولودیمیر زلنسکی که بیش از دو سال است در مقابل تهاجم روسیه علیه خاک کشورش مقاومت می‌کند ، پاییز گذشته گفت که سرویس‌های امنیتی او حداقل پنج توطئه روسیه برای ترور او را خنثی کرده‌اند.

سال گذشته گروهی از قانونگذاران روسی و نظامیان راستگرای افراطی روسی با تشکیل گروهی در فضای مجازی به شکل‌دهی فضایی درباره لزوم هدف قرارگرفتن زلنسکی اقدام کردند.

بنابر گزارش سرویس امنیت اوکراین، این گروه جاسوسی همچنین قصد داشت آقای مالیوک و کیریلو بودانوف، رئیس سازمان اطلاعات نظامی اوکراین، را «از بین ببرد.»

ترور بودانوف قرار بود قبل از عید پاک ارتدکس در روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت اتفاق بیفتد.

در این بیانیه آمده است که این دو جاسوس به دنبال آن بودند روسیه را از محل بودانوف مطلع کنند تا بتواند حملات موشکی و پهپادی را در این مکان انجام دهد.

این بیانیه تاکید می‌کند یکی از افراد دستگیر شده در حمل و نقل و نگهداری پهپادها و مواد منفجره برای این عملیات دست داشت.

در صورت ترور زلنسکی، رئیس پارلمان اوکراین به سمت ریاست جمهوری منصوب خواهد شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، سال ۲۰۲۳ و پس انتشار اخباری درباره امکان ترور زلنسکی اعلام کرد که اوکراینی‌ها برنامه‌هایی برای تداوم دولت تحت هر شرایطی طراحی کرده‌اند.

بیشتر

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG