لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

بلینکن: حمله به رفح، امنیت و موقعیت اسرائیل را در طولانی مدت به خطر می‌اندازد


لحظه ورود آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده به اسرائیل
لحظه ورود آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده به اسرائیل

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز جمعه در جمع خبرنگاران به اسرائیل هشدار داد که حمله زمینی به رفح امنیت و موقعیت این کشور را در طولانی مدت به خطر می‌اندازد.

آقای بلینکن روز جمعه برای هشتمین بار از آغاز جنگ کنونی غزه از اسرائیل بازدید کرد و علاوه بر دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در جلسه کابینه جنگ این کشور حضور یافت.

اختلافات ایالات متحده و اسرائیل در رابطه با چگونگی ادامه جنگ در غزه با توجه به شمار بالای تلفات غیرنظامیان و شرایط وخیم مردم فلسطین در این باریکه محاصره‌شده بالا گرفته است. طرح اسرائیل برای حمله به شهر رفح در مجاورت مرز مصر که پناهگاه ۱.۱ میلیون فلسطینی‌ست از جمله موارد اختلاف میان دو کشور است که واشینگتن نتایج آن را برای غیرنظامیان فاجعه‌بار می‌داند.

حساب کاربری آنتونی بلینکن در شبکه اجتماعی ایکس شامگاه جمعه ویدیویی از مصاحبه او با خبرنگاران در فرودگاه را منتشر کرده است که در آن بر هدف مشترک ایالات متحده و اسرائیل برای شکست گروه افراطی حماس که واشینگتن آن را تروریستی می‌داند تاکید می‌کند.

آقای بلینکن اما با این حال هشدار می‌دهد که راه شکست گروه افراطی حماس، حمله گسترده زمینی به رفح نیست.

وی اظهار داشت: «چنین حمله‌ای خطر کشتار وسیع‌تر غیرنظامیان را به همراه دارد و با آسیب به فرایند کمک‌های انسان‌های دوستانه، مصیبت بیشتری را به مردم تحمیل می‌کند. خطر منزوی کردن اسرائیل در جهان را هم به همراه دارد و امنیت و موقعیتش را در طولانی مدت تهدید می‌کند.»

وزیر خارجه ایالات متحده در انتها از برنامه سفر مقامات اسرائیل به واشینگتن طی هفته آینده خبر داد و گفت که در دیدار با آنها درباره راه‌های متفاوت دستیابی به هدف شکست حماس صحبت خواهد کرد.

گزارش‌ها حاکی از گفت‌وگوهای صریح آنتونی بلینکن با مقامات اسرائیل در روز جمعه است. باراک راوید، خبرنگار اسرائیلی، به نقل از یک منبع مطلع در وبسایت اکسیوس نوشت که آقای بلینکن به نتانیاهو و اعضای کابینه جنگ او هشدار داده که امنیت اسرائیل و موقعیت آن در جهان به خطر افتاده و «شما احتمالا همچنان متوجه نیستید تا وقتی که دیگر خیلی دیر بشود».

آقای بلینکن و نتانیاهو در پایان این بازدید بیانیه مشترکی نیز صادر نکردند، اما نخست وزیر اسرائیل در پیامی ویدئویی خطاب به مردم خود گفت برای آقای بلینکن روشن کرده که اسرائیل در صورت لزوم، حتی بدون حمایت آمریکا، عملیات زمینی در رفح را انجام خواهد داد.

با استفاده از حساب کاربری آنتونی بلینکن در شبکه اجتماعی ایکس، اکسیوس و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG