لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۷

نتانیاهو: به بلینکن گفتم در صورت لزوم، بدون حمایت آمریکا هم به رفح وارد می‌شویم


آنتونی بلینکن (چپ) در کنار بنیامین نتانیاهو
آنتونی بلینکن (چپ) در کنار بنیامین نتانیاهو

همزمان با افزایش کوشش‎‌های دیپلماتیک برای دستیابی به راهکاری جهت پایان دادن به جنگ غزه، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه، سوم فروردین، با نخست ‌وزیر اسرائیل دیدار و در نشست کابینه جنگ این کشور شرکت کرد.

با این حال با وجود تأکیدهای مکرر آمریکا، بنیامین نتانیاهو روز جمعه بار دیگر گفت عملیات زمینی ارتش اسرائیل در رفح امری اجتناب‌ناپذیر است.

این نخستین دیدار یک مقام ارشد دولت آمریکا از اسرائیل از بعد از علنی شدن اختلافات میان جو بایدن با بنیامین نتانیاهو بر سر نحوه عملیات جنگی ارتش اسرائیل در غزه نظر به وضعیت بد غیرنظامیان در این باریکه است.

آنتونی بلینکن در ادامه ششمین سفر خود به منطقه و هشتمین دیدارش از اسرائیل، پس از حمله گروه افراطی حماس به خاک این کشور در روز ۱۵ مهر سال گذشته، ابتدا در تل‌آویو با بنیامین نتانیاهو ملاقات کرد، سپس در جلسه کابینه جنگ در وزارت دفاع حضور یافت و آن‌گاه ملاقاتی جداگانه با بنی گانتس، وزیر ارشد کابینه جنگ داشت.

حماس توسط آمریکا همچون اتحادیه اروپا گروهی تروریستی تلقی می‌شود و دولت جو بایدن ابتدا در پی حمله به دفاع همه‌جانبه از دولت اسرائیل پرداخت، اما در پی وضعیت فاجعه‌بار مردم اکنون آشکارا از سیاست‌های دولت اسرائیل انتقاد می‌کند.

آقای بلینکن در روزهای گذشته در عربستان و مصر با رهبران این دو کشور دیدار کرد. او در جده با وزیران خارجه کشورهای عرب منطقه که با آمریکا موضع مشترکی در ابراز نگرانی از عواقب عملیات زمینی ارتش اسرائیل در رفح در غزه دارند، گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه آمریکا پنج‌شنبه شب پیش از ترک قاهره به سوی تل‌آویو گفت موضع واشینگتن «بسیار واضح است؛ عملیات نظامی بزرگ در رفح یک اشتباه است و ما از آن حمایت نمی‌کنیم».

او تأکید کرد برای صدها هزار غیرنظامی فلسطینی پناه گرفته در رفح جایی برای رفتن باقی نمانده و کسانی هم که در این منطقه پس از آغاز عملیات احتمالی اسرائیل باقی بمانند، با یک «فاجعه انسانی» روبه‌رو خواهند بود.

ران درمر، وزیر راهبردی اسرائیل، این هفته به رسانه‌های آمریکا گفته بود کشورش حتی اگر تنها و بدون حامی باقی بماند، اهداف خود را از جنگ طبق برنامه خود پیش خواهد برد.

هر چند بیانیه مشترکی از سوی نخست‌وزیر اسرائیل و آنتونی بلینکن در دیدار روز جمعه آن‌ها صادر نشد، اما بنیامین نتانیاهو پس از این دیدار در یک ویدئو خطاب به مردم اسرائیل گفت برای آقای بلینکن روشن کرده که اسرائیل در صورت لزوم، حتی بدون حمایت آمریکا، عملیات زمینی در رفح را انجام خواهد داد.

آقای نتانیاهو اظهار داشت، به وزیر خارجه آمریکا گفته بدون ورود به رفح و حذف بقیه گردان‌های حماس، راهی برای شکست دادن حماس وجود ندارد.

نخست ‌وزیر اسرائیل افزود: «ما نیاز به تخلیه غیرنظامیان از مناطق جنگی را تشخیص می‌دهیم، و البته به نیازهای بشردوستانه نیز رسیدگی کرده و برای این امر تلاش می‌کنیم.»

یک «مقام نزدیک به دفتر نخست ‌وزیری اسرائیل» نیز به یدیعوت آحرونوت گفت وزیر خارجه آمریکا با این درخواست آمده که اسرائیل با بازگشت صدها هزار فلسطینی به بخش شمالی غزه موافقت کند.

سفر آنتونی بلینکن به اسرائیل با ارائه نخستین پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل با هدف آتش‌بس فوری مشروط به آزادی تمامی گروگان‌های اسرائیلی اسیر در دست حماس همراه شد.

اما چین و روسیه این پیش‌نویس را که حاوی عباراتی در بیان نگرانی عمیق از احتمال عملیات زمینی ارتش اسرائیل در رفح بود، با این عنوان که یک‌جانبه بوده، وِتو کردند.

همزمان با این تحولات، رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که داوید برنئا، رئیس موساد، برای دومین بار در چند روز اخیر، جمعه راهی دوحه در قطر خواهد شد تا به میز مذاکراتی بازگردد که در روزهای گذشته در نبود او با میانجی‌گری قطر و مصر جریان داشت. مذاکرات غیرمستقیم با حماس از دوشنبه این هفته از سرگرفته شده بود.

به نوشته سایت اکسیوس، انتظار می‌رود ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای و رئیس تشکیلات اطلاعاتی مصر نیز روز جمعه به نشست دوحه بپیوندند.

آنتونی بلینکن گفته بود دستیابی به معامله بین اسرائیل و گروه افراطی حماس امکان‌پذیر است.

هنوز ۱۳۴ شهروند اسرائیلی در دست حماس هستند. ارزیابی شده ده‌ها نفر آن‌ها جان باخته باشند.

منابع: یدیعوت آخرونوت، شبکه ایکس،‌ اکسیوس/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG