لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

اوکراین از بانک جهانی ۱.۵ میلیارد دلار کمک مالی دریافت کرد


دنیس شمیهال، نخست‌ وزیر اوکراین، اعلام کرد که این کشور در قالب یکی از برنامه‌های بانک جهانی، ۱.۵ میلیارد دلار کمک از این نهاد بین‌المللی مالی دریافت کرده است.

آقای شمیهال روز جمعه، ۱۰ فروردین، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که این بودجه برای پوشش هزینه‌های مربوط به نیازهای اجتماعی و بشردوستانه و بازسازی اوکراین استفاده خواهد شد.

نخست‌ وزیر اوکراین افزود که این کمک شامل کمک ۹۸۴ میلیون دلاری از ژاپن و کمک ۵۱۶ میلیون دلاری از بریتانیا است.

در پی تهاجم روسیه در سال ۲۰۲۲، اوکراین تا حد زیادی به کمک‌های مالی شرکای غربی خود وابسته شده است، اما این کمک‌های مالی خارجی در دو ماه اول سال جاری میلادی کاهش یافته است.

بسته کمک‌های آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین حامی اوکراین در برابر تهاجم روسیه، ماه‌هاست توسط جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا مسدود شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین، اوایل اسفند سال گذشته، بار دیگر درخواست خود مبنی بر لزوم تعجیل کنگره آمریکا در تصویب بسته کمک مالی به کشورش را تکرار کرد.

پیش از آن، مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، تأکید کرده بود قصد ندارد به نمایندگان اجازه بدهد به بسته ۹۵ میلیارد دلاری کمک‌های امنیتی بین‌المللی برای اوکراین، اسرائیل و تایوان رأی بدهند.

۶۰ میلیارد دلار از این لایحه کمک آمریکا به اوکراین است.

این لایحه در مجلس سنای آمریکا که دموکرات‌ها اکثریت شکننده‌ای دارند ۷۰ رأی مثبت آورد، اما برای تبدیل شدن به قانون باید در مجلس نمایندگان نیز به تصویب برسد.

مقام‌های آمریکا تاکید می‌کنند که حمایت دو حزبی از این بسته وجود دارد، اما تعدادی از جمهوری‌خواهان با آن مخالف هستند و آقای جانسون که متحد دونالد ترامپ محسوب می‌شود، تاکنون از به رأی گذاشتن لایحه خودداری کرده است.

با این حال، اواخر اسفند و با وجود بن‌بست در تصویب این لایحه، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، گفت آمریکا و متحدانش اجازه نخواهند داد که اوکراین در برابر تهاجم نظامی روسیه شکست بخورد.

کی‌یف بخش اعظم درآمد خود را به تأمین مالی برنامه دفاعی‌اش اختصاص می‌دهد و برای پوشش هزینه‌های اجتماعی دولت به منابع مالی ارائه شده توسط شرکای غربی خود متکی است.

سرهی مارچنکو وزیر اقتصاد اوکراین در یک بیانیه این وزارتخانه گفت: «کار موثر دولت و همچنین حمایت به‌موقع شرکا به ما این امکان را می‌دهد که ثبات سیستم مالی را حتی در زمان تهاجم گسترده و وحشت روزانه از طرف فدراسیون روسیه حفظ کنیم.»

وزارت دارایی اوکراین افزود که کی‌یف در ماه جاری میلادی، مارس، موفق به جذب حدود ۹ میلیارد دلار از مجموع کمک‌های مالی خارجی شده است. اتحادیه اروپا، کانادا، ژاپن، صندوق بین‌المللی پول و بریتانیا از جمله کمک‌کنندگان به اوکراین بودند.

در اوایل ماه مارس، اوکراین اولین قسط ۴.۵ میلیارد یورویی را از اتحادیه اروپا تحت عنوان برنامه «تسهیلات اوکراین» این اتحادیه دریافت کرد.

وزارت اقتصاد اوکراین افزود که در سال ۲۰۲۴، تامین مالی خارجی به ۱۰.۲ میلیارد دلار و از آغاز جنگ اوکراین به ۸۳.۸ میلیارد دلار رسید.

بر اساس گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی، رویترز، رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG