لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۵

اعتراض اتاق بازرگانی به تعیین روز پنج‌شنبه به جای شنبه به عنوان دومین روز تعطیلی هفته


نمایندگان مجلس روز یک‌شنبه در پی حمله به اسرائیل شعار «مرگ بر اسرائیل» سر دادند
نمایندگان مجلس روز یک‌شنبه در پی حمله به اسرائیل شعار «مرگ بر اسرائیل» سر دادند

در پی تعیین روز پنج‌شنبه به عنوان دومین روز تعطیلی هفتگی در ایران، رئیس اتاق بازرگانی در نامه‌هایی رسمی از جمله به علی خامنه‌ای خواستار آن شد که به جای آن، روز شنبه به عنوان روز تعطیل اعلام شود.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس روز یک‌شنبه، ۲۶ فروردین، خبر داده بود: «امروز در این جلسه با افزایش یک روز به تعطیلات هفته و تعطیلی روزهای پنج‌شنبه و جمعه موافقت شد؛ لذا روزهای کاری از شنبه تا چهارشنبه خواهد بود.»

این تصمیم ساعاتی پس از آن اعلام شد که جمهوری اسلامی در حمله‌ای گسترده خاک اسرائیل را در پاسخ به حمله به کنسولگری در سوریه هدف قرار داد، و نمایندگان مجلس در تأیید این اقدام در صحن علنی مجلس شعار «مرگ بر اسرائیل» سر دادند.

یک روز بعد، یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس فاش کرد که دلیل انتخاب روز پنج‌شنبه به جای شنبه، که اکثریت کشورهای دنیا تعطیل هستند، تعطیل بودن روز شنبه در اسرائیل بوده است.

خلیل بهروزی‌فر در این باره گفت: «ما موافق تعطیلی شنبه بودیم. دلیل مربوط به فشار‌ها به مجلس و دولت برای تعطیل نشدن روز شنبه، مربوط به مبحث تاریخی یهودیان است.»

تعیین پنج‌شنبه به جای شنبه در حالی است که به گفته صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، این کار «منجر به ایجاد وقفه‌ای چهار روزه در ارتباطات مالی و تجاری با دنیا خواهد شد».

به بیان دیگر، با تعطیلی پنج‌شنبه و جمعه در ایران و تعطیلی شنبه و یک‌شنبه در باقی دنیا «ایران عملاً چهار روز از اقتصاد دنیا باز می‌ماند». به این ترتیب به گفته یک عضو دیگر اتاق بازرگانی تهران، ایران «عملاً سه روز با جهان ارتباط» خواهد داشت.

حسن‌زاده در نامه‌های جداگانه خود به رهبر جمهوری اسلامی، رئیس جمهور و رئیس مجلس از طرف بخش خصوصی به این تصمیم اعتراض و خاطرنشان کرده است: «اهمیت این مسئله به حدی است که بسیاری از کشورهای اسلامی و حوزه خلیج‌فارس برای کاهش زیان‌های ناشی از آن، طی تصمیمی یکپارچه از سال ۲۰۰۸ میلادی و به‌صورت تدریجی طی پنج سال، تعطیلات پایان هفته خود را از پنج‌شنبه و جمعه، به جمعه و شنبه تغییر دادند.»

او از علی خامنه‌ای خواسته است که «دستور فرمایند تدابیری اتخاذ شود تا مراتب فوق به نحو مقتضی حل‌وفصل شده و روز شنبه به‌ جای پنج‌شنبه به‌عنوان دومین روز تعطیل رسمی پذیرفته شود.»

صمد حسن‌زاده در ادامه هشدار داده است: «تنها از کانال کاهش تجارت با پنج شریک عمده تجاری کشور یعنی چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و هند، خسارتی معادل با ۸.۳ میلیارد دلار به کشور وارد خواهد ساخت.»

عباس آرگون، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران، نیز از طرف فعالان بخش خصوصی به تصمیم مجلس انتقاد کرده و اقدام مجلس را «نوعی تحریم داخلی» توصیف کرده است.

مسئله افزایش تعطیلات آخر هفته در ایران سال‌هاست که مطرح است، و از سال گذشته در مجلس نیز جدی‌تر مطرح شده است.

اما تعیین روز شنبه به عنوان دومین روز تعطیل از همان ابتدا اعتراض برخی از نمایندگان اصولگرا از جمله مصطفی میرسلیم را به دنبال داشت. میرسلیم حتی در یک توییت به «دفاع از تعطیلی روز شنبه مانند اسرائیل» اعتراض کرد.

بر اساس تصمیم کمیسیون اجتماعی مجلس، ساعات کاری هفته در ایران از ۴۴ به ۴۰ ساعت کاهش می‌یابد.

در سال‌های گذشته، تحقیقات پرشمار نشان داده است که افزایش ساعت کار در هفته لزوما به معنای بالا رفتن بهره‌وری نیست. نتایج مطالعاتی که توسط «هاروارد بیزنس ریویو» منتشر شده نشان می‌دهد کاهش ساعات کاری از هشت ساعت به شش ساعت در روز در بهره‌وری کاری و احساس رضایت کارمندان موثر است.

با استفاده از تابناک،‌ ایرنا و رادیوفردا؛ ف. دو./ب.ب.
XS
SM
MD
LG