لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۴

مایکروسافت: عملیات روسیه برای تأثیرگذاری بر انتخابات آمریکا شروع شده است


شرکت مایکروسافت خبر می‌دهد کارزار آنلاین روسیه با هدف تاثیرگذاری روی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا طی ۴۵ روز گذشته آغاز شده ولی سرعت آن در مقایسه با انتخابات‌های قبلی کندتر است.

پژوهشگران این شرکت در گزارش روز چهارشنبه ۲۹ فروردین خود گفتند حساب‌های کاربری وابسته به روسیه مضامین اختلاف‌برانگیز نظیر حمایت واشینگتن از اوکراین در جنگ علیه روسیه را در میان مخاطبان آمریکایی ترویج می‌کنند.

سفارت روسیه در واشنگتن حاضر نشد به پرسش‌های خبرگزاری رویترز در این مورد پاسخ دهد ولی کاخ کرملین ماه گذشته گفت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در ماه نوامبر برگزار می‌شود دخالت نمی‌کند. دولت روسیه درعین حال اتهام تبلیغات با هدف تأثیرگذاری روی نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ را تکذیب کرد.

پژوهشگران شرکت مایکروسافت افزودند که هرچند کارزار تبلیغاتی عوامل وابسته به روسیه تاکنون به‌شدت انتخابات قبلی نبوده ولی ممکن است در ماه‌های آینده تشدید شود.

آنها در بخشی از گزارش خود می‌گویند: «تبلیغات در مورد اوکراین در رسانه‌های سنتی و شبکه‌های اجتماعی طی دو ماه گذشته از طریق بیش از ۷۰ عامل وابسته به روسیه از طریق کارزارهای مستقیم و غیرمستقیم تشدید شده است.»

آنها افزودند که فعال‌ترین مورد از این کارزارها با «نهادهای ریاست جمهوری روسیه» مرتبط است.

یکی دیگر از عوامل فعال، اطلاعات غلط و گمراه‌کننده را به زبان‌های مختلف و معمولاً به نقل از منابعی که «افشاگر یا روزنامه‌نگار» معرفی می‌شوند در شکل مضامین تصویری در کانال‌های ویدئویی پخش می‌کند و همین مضامین در رسانه‌های محلی آمریکا یا شبکه‌های اجتماعی بازنشر می‌شوند.

مایکروسافت در گزارش خود افزود: «در نهایت پس از گردش این مضامین به مدت چند روز یا چند هفته در پلتفرم‌های گوناگون مخاطبان آمریکایی بی‌اطلاع از منبع آن، همین اطلاعات غلط را بازنشر می‌کنند.»

این شرکت افزود که در دو ماه اخیر «افزایش فعالیت» یک گروه هکری وابسته به روسیه به نام «استار بلیزارد» یا «کلد ریور» را تشخیص داده که هدف حملات سایبری آن معمولاً پژوهشکده‌ها در آمریکا است.

پژوهشگران مایکروسافت در ادامه گزارش خود گفتند: «تمرکز فعلی این گروه هکری بر شخصیت‌ها و محافل سیاسی آمریکا ممکن است اولین مرحله از کارزار حملات سایبری مرتبط با روسیه با هدف پیشبرد روایت خود در انتخابات آمریکا باشد.»

هر چند ناظران سیاسی در آمریکا کاربرد زیان‌بار فناوری هوش مصنوعی برای تأثیرگذاری بر انتخابات در این کشور را خطر اصلی توصیف کرده‌اند ولی مایکروسافت در گزارش خود گفت که پژوهش این شرکت نشان می‌دهد که کاربرد روش‌های ساده دیجیتال از سوی عوامل خارجی در مقایسه با جعل عمقی (دیپ فیک) متداول‌تر و دستکاری فایل‌های صوتی از مضامین تصویری و ویدئویی تاثیرگذارتر است.

این گزارش افزود: «مضامین تولیدشده با فناوری هوش مصنوعی مولد، توسط عوامل وابسته به قدرت‌های خارجی نتوانسته است در شبکه‌های اجتماعی مخاطبان زیادی جلب کند و در موارد بسیار اندکی فریب مخاطبان به این روش شناسایی شده است.»

به باور پژوهشگران مایکروسافت روش‌های ساده دستکاری مضامین و نه ابزارهای پیچیده هوش مصنوعی بیشترین تأثیرگذاری را خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG