لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۷

مادران پارک لاله: دستاوردهای اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» بازگشت‌ناپذیر است


در واکنش به اقدامات جدید جمهوری اسلامی،‌ فعالان حقوق بشر آن را اعلام «جنگ» با زنان خوانده‌اند
در واکنش به اقدامات جدید جمهوری اسلامی،‌ فعالان حقوق بشر آن را اعلام «جنگ» با زنان خوانده‌اند

«مادران پارک لاله» در بیانیه‌ای تأکید کردند که باوجود سرکوب فزاینده حکومت، دستاوردهای اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، «بازگشت‌ناپذیر است».

در این بیانیه که روز دوشنبه، سوم اردیبهشت، منتشر شده و نسخه‌ای از آن به‌دست رادیو فردا رسیده، آمده است که زنان ایرانی «علی‌رغم سرکوب‌های وحشیانه و مداوم این حاکمیت زن‌‌ستیز در طی ۴۵ سال گذشته ... به‌هیچ عنوان قصد بازگشت به گذشته را ندارند و اجازه نمی‌دهند که آن‌ها را جنس دوم بشمارند و حاکمیت و جامعهٔ مرد-پدرسالار برای‌شان تصمیم بگیرند.»

مقامات جمهوری اسلامی با هدف بازگرداندن گشت ارشاد به خیابان‌های ایران، از روز شنبه ۲۵ فروردین دوباره برخورد خشن با شهروندان را آغاز کرده‌اند.

در بیانیه «مادران پارک لاله» با اشاره به این تصمیم آمده است که جمهوری اسلامی هم‌زمان با حمله به اسرائیل «با دستور علی خامنه‌ای ... جنگ علیه زنان را با شدتی بیش از پیش دوباره آغاز کرده است تا بتواند شکست خود در قدرقدرتی جهانی را بپوشاند.»

این بیانیه می‌افزاید:‌ «ولی ایستادگی و مقاومت بی‌نظیر هر روزهٔ زنان و همراهی دیگر آزادی‌خواهان و دگراندیشان که به طرق مختلف پیوسته و پیگیر در خیابان‌ها و در زندان‌ها برای رفع هرگونه ستم، تبعیض و بی‌عدالتی می‌جنگند، نشان از آن دارد که حاکمیت موفق نخواهد شد.»

«ولی ایستادگی و مقاومت بی‌نظیر هر روزهٔ زنان و همراهی دیگر آزادی‌خواهان و دگراندیشان که به طرق مختلف پیوسته و پیگیر در خیابان‌ها و در زندان‌ها برای رفع هرگونه ستم، تبعیض و بی‌عدالتی می‌جنگند، نشان از آن دارد که حاکمیت موفق نخواهد شد.»

«مادران پارک لاله» شماری از مادرانی هستند که فرزندانشان در اعتراضات سال ۱۳۸۸ جان باختند و آنها برای زنده نگاه داشتن یاد فرزندانشان در آن سال در پارک لاله تهران گرد هم آمدند.

شماری از زنانی که فرزندان و اعضای خانواده‌هایشان در دههٔ ۶۰ و سال‌های پیشین توسط جمهوری اسلامی کشته شده بودند نیز به آن‌ها پیوستند.

«مادران پارک لاله» در بیانیه تازه خود، ضمن درخواست آزادی زندانیان سیاسی نوشته‌اند: «ما اعتقاد عمیق داریم که ساختار سراپا فاسد، تمامیت‌خواه و دیکتاتوری مذهبی – ارتجاعی و غیردموکراتیک حکومت اسلامی ایران باید در هم شکسته شود و طرحی نو دراندازیم.»

شیرین عبادی، برندهٔ جایزهٔ نوبل صلح نیز گفته جمهوری اسلامی با سوءاستفاده از «شرایط جنگی»، «جنایتی» آشکار علیه زنان را در خیابان‌های ایران آغاز کرده است.

خانم عبادی با اشاره به ادامهٔ درگیری مستقیم جمهوری اسلامی و اسرائیل در گفت‌وگو با رادیو فردا گفت که «فراموش نکنیم جنگ اصلی جمهوری اسلامی با مردم ایران است و دیدید که از اول هفته چطور در خیابان‌ها افتادند دنبال زن‌‌ها و دخترهای ایران.»

روز سی‌ام فروردین نیز جمعی از افراد موسوم به «نواندیشان دینی» در داخل و خارج از ایران در بیانیه‌ای بازگشت گشت ارشاد برای برخورد با حجاب اختیاری زنان و دختران در کشور را محکوم کرده و گفتند: دوران «یا روسری یا توسری» برای همیشه سپری شده و بازگشت‌ناپذیراست.

در این بیانیه با اشاره به «ابربحران‌های بی‌سابقه داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی» که جمهوری اسلامی با آن دست به گریبان است و «در زمانه‌ای که سایه‌ جنگ از هر وقت دیگری به ایران نزدیک‌تر است» آمده بود که این برخوردهای خیابانی «تصویری عریان از درنده‌خویی حکومت نسبت به نیمی از جامعه بالنده‌ ایران» را نشان می‌دهد.

نمونه‌هایی از برخوردهای اخیر حکومتی

«مادران پارک لاله» در بیانیه خود نمونه‌هایی از برخوردهای اخیر حکومتی را نیز به قرار زیر فهرست کرده‌اند.

بازداشت‌های زنان همراه با اذیت و آزار طی روزهای گذشته:

۱) بازداشت دینا قالیباف دانشجوی دانشگاه بهشتی همراه با تعرض جنسی به او که شنبه اول اردیبهشت از بازداشتگاه آگاهی شاپور به زندان اوین منتقل شد.

۲) آیدا شاکرمی خواهر زنده‌یاد نیکا شاکرمی توسط مأموران گشت ارشاد در تهران بازداشت شد.

۳) بازداشت آتنا فرقدانی کارتونیست و فعال مدنی همراه با ضرب و شتم در ۲۵ فروردین و انتقال او به خانه امن سپاه، نمازخانه پایگاه هشتم فاتب و سپس به زندان اوین.

۴) خدیجه مهدی‌پور زندانی سیاسی سابق کرد توسط مأموران گشت ارشاد در تهران با خشونت بازداشت شد.

محکومیت‌های سنگین برای خانواده‌ها و فعالان طی روزها و ماه گذشته:

۱) یک خانواده از معترضان سال گذشته (پروین میرآسان، نصرالله فلاحی – مادر و پدر- و فرزندان‌شان ارغوان و اردوان فلاحی)، به ۱۱ سال حبس محکوم شدند.

۲) سوما پورمحمدی مدرس زبان کردی در سنندج به ۱۱ سال حبس و تبعید محکوم شد.

۳) سامان یاسین خواننده کرد و از بازداشت شدگان اعتراضات سال گذشته را به پنج سال تبعید به یکی از شهرهای کرمان محکوم کردند. وی یک سال و نیم است که در بازداشت موقت بسر می‌برد.

۴) در هشتم فروردین ۱۴۰۳ نیز، یازده فعال حقوق زنان و فعال سیاسی در گیلان به بیش از شصت سال حبس محکوم شدند.

محرومیت از تحصیل و ممانعت برای ورود دانشجویان به دانشگاه:

۱) حراست دانشگاه امیرکبیر (پلی تکنیک) تهران مانع ورود برخی زنان برای پوشش اختیاری به دانشگاه شد.

۲) زهرا جعفری دانشجو و سردبیر نشریه دانشجویی ژینا برای یک سال از تحصیل محروم شد.

۳) تداوم محرومیت از تحصیل سارا عسکری دانشجوی کارشناسی ارشد توسعه شهری دانشگاه تهران به دلیل عدم رعایت پوشش اجباری.

محرومیت و اخراج از کار معلمان:

سکینه ملکی از فعالان صنفی معلمان گیلان (انزلی) پس از ۲۸ سال خدمت برای آموزش و پرورش، از کار اخراج شد.

محرومیت زندانیان سیاسی که جان‌شان در معرض خطر است:

۱) راحله راحمی پور ۷۱ ساله از خانواده‌های دادخواه دههٔ شصت محبوس در زندان اوین هم‌چنان از رسیدگی پزشکی و مرخصی درمانی محروم است.

۲) مأموران زندان سپیدار اهواز مانع درمان معلم بازنشسته نجات انور حمیدی ۶۸ ساله می‌شوند.

اعدام طی روزها و ماه و سال گذشته:

۱) شش زندانی بلوچ و یک زندانی کرد با اتهام مرتبط با مواد مخدر، در سحرگاه یک‌شنبه دوم اردیبهشت در زندان کرمان اعدام شدند.

۲) بر اساس گزارش ماهانه خبرگزاری هرانا، در فروردین ۱۴۰۳ دست کم ۲۰ زندانی اعدام شده‌اند.

۳) پیش‌تر بر اساس گزارش عفو بین‌الملل در سال ۲۰۲۳ میلادی، دست کم ۸۵۳ نفر در زندان‌های ایران اعدام شده‌اند که حداقل ۴۸۱ مورد مربوط به جرائم مواد مخدر بوده است. در نخستین ماه سال ۱۴۰۳، دستکم ۴۹ کولبر در مناطق مرزی کردستان ایران و اقلیم کردستان عراق در اثر تیراندازی مأموران نظامی ایران، مصدوم و ده نفر از آن‌ها کشته شده‌اند.

با استفاده از بیانیه «مادران پارک لاله»، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ پ.پ./ب.ب.
XS
SM
MD
LG