لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

بایدن در گفت‌وگو با نتانیاهو بار دیگر خواست اسرائیل به رفح حمله نکند


حرکت ساکنان بخش شرقی رفح در روز دوشنبه، بعد از دستور اسرائیل
حرکت ساکنان بخش شرقی رفح در روز دوشنبه، بعد از دستور اسرائیل

ساعاتی پس از آنکه اسرائیل اعلام کرد ساکنان فلسطینی باید بخش‌هایی از شهر رفح را تخلیه کنند، رئیس‌جمهور آمریکا، در تماسی تلفنی از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خواست تا از حمله نظامی گسترده به شهر رفح در جنوب غزه خودداری کند.

کاخ سفید روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت اعلام کرد جو بایدن در این گفت‌وگوی تلفنی «موضع روشن خود در مورد رفح» را تکرار کرده است؛ اینکه اسرائیل تنها در صورتی می‌تواند طرح تهاجم به رفح را عملی کند که نشان دهد می‌تواند از جان صدها هزار غیرنظامی فلسطینی در مقابل این حملات محافظت کند.

کاخ سفید گفته است که رئیس‌جمهور آمریکا، در این مکالمه نخست‌وزیر اسرائیل را از آخرین تلاش ها برای تضمین معامله گروگان‌ها، از جمله از طریق گفت‌وگوهای جاری در دوحه، قطر، با خبر کرده است.

نخست وزیر اسرائیل نیز در مقابل موافقت کرده که گذرگاه کرِم شالوم برای کمک‌های بشردوستانه به افراد نیازمند باز باشد.

گذرگاه کِرِم شالوم در جنوب غزه در نزدیکی رفح قرار دارد و به دنبال حمله روز یکشنبه حماس به آن، از سوی اسرائیل بسته شد.

خبرگزاری‌های بین‌المللی ساعتی پیش‌تر به نقل از یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نوشتند:‌ «ما نمی‌توانیم به جای ارتش اسرائیل صحبت کنیم. دیدگاه خود را به شکل واضح درباره تهاجم زمینی گسترده به رفح به اطلاع دولت اسرائیل رسانده‌ایم.»

او همچنین یادآوری کرد ادامه مذاکرات میان اسرائیل و گروه افراطی حماس برای رسیدن به آتش‌بس در جنگ غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی بهترین راه برای جلوگیری از حمله به رفح است.

رسانه‌ها اعلام کرده‌اند آغاز تلاش برای تخلیه ساکنان نشان می‌دهد که «تهاجم زمینی اسرائیل به رفح قریب‌الوقوع است.»

در این میان، ارتش اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که برنامه‌های مربوط به رفح «یک عملیات محدود است و بحثی از تخلیه کلی رفح مطرح نیست.»

برنامه تخلیه غیرنظامیان اکنون بر روی چند منطقه حاشیه‌ای رفح متمرکز شده و تخلیه‌شدگان از آنجا به اردوگاه‌های چادری در خان یونس و المواصی برده می‌شوند.

برخی تصاویر منتشر شده در رسانه‌ها نشان می‌دهد که بخشی از ساکنان غیرنظامی قسمت شرقی رفح حرکت برای ترک این منطقه را آغاز کرده‌اند.

از سوی دیگر، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دستور اسرائیل برای تخلیه بخشی از رفح را «غیر قابل قبول» دانست.

او در حساب خود در شبکه ایکس (توئیتر سابق)‌ نوشت که این اقدام اسرائیل حاکی از بدترین اتفاق یعنی «جنگ و قحطی بیشتر» است و از اسرئیل خواست فکر حمله به رفح را کنار بگذارد.

وزارت امور خارجه مصر نیز در بیانیه‌ای به اسرائیل هشدار داد آغاز عملیات نظامی در رفح «خطرات انسانی جدی» به همراه خواهد داشت و از مقام‌های اسرائیلی خواست بالاترین حد «خویشتنداری» را نشان دهند.

وزارت خارجه فرانسه نیز در واکنش به صدور دستور اسرائیل یادآوری کرد که «حابجا کردن اجباری جمعیت غیرنظامی بر اساس قوانین بین‌المللی موجب جنایت جنگی می‌شود.»

وزیر امور خارجه اردن نیز درباره «قتل عام فلسطینی‌ها» بر اثر حمله احتمالی اسرائیل به غزه هشدار داد و وقوع آن را «لکه ننگ» برای جامعه بین‌المللی خواند.

از سوی دیگر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطینی با انتشار بیانیه‌ای از دولت آمریکا خواست «بلافاصله مداخله کند» تا از وقوع «قتل‌عام» ناشی از حمله گسترده اسرائیل به رفح جلوگیری شود.

گروه حماس که در فهرست سازمان‌های ترویستی آمریکا و اتحادیه اروپا است، با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد که «گردان‌های القسام» آماده دفاع از رفح در برابر حمله اسرائیل است.

این گروه همچنین هشدار داد حمله ارتش اسرئیل به رفح به معنای نادیده گرفتن سرنوشت گروگان‌های اسیر در نوار غزه است.

مقام‌های اسرائیلی بارها گفته‌اند حمله به رفح برای نابودی واحدهای نظامی باقی‌مانده حماس در نوار غزه ضروری است.

با این حال هفت ماه پس از آغاز جنگ غزه، رفح به محل اسکان بیش از یک میلیون آواره فلسطینی تبدیل شده است و چشم‌انداز انجام یک عملیات پرتلفات توسط اسرائیل در این شهر، قدرت‌های غربی و کشورهای منظقه را نگران کرده است.

ساکنان شرق رفح چه گفتند؟

بسیاری از مردم محله‌های شرقی رفح پس از دریافت دستور از ارتش اسرائیل برای تخلیه خانه خود، روز دوشنبه دور هم گرد آمده و برای ماندن یا رفتن یا گزینه‌های دیگری که دارند، به مشورت پرداخته‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، بسیاری از آن‌ها گفتند مایل به خروج تنهایی
با خانواده نیستند بلکه حرکت دسته‌جمعی را توصیه می‌کنند.

نضال الزعنین، که برای یک گروه امدادرسانی بین‌المللی کار می‌کند، در گفت‌وگوی تلفنی با این خبرگزاری گفت، همراه با همسر و ۵ فرزندش از بیت حانون در شمال به رفح آمده و در آن‌جا پناه گرفت.

این ساکن موقت رفح گفت او و خانواده دوباره وسایل خود را جمع کرده‌اند و مدارک‌شان را در دست دارند اما هنوز صبر می‌کند تا ببیند بقیه چه می‌کنند.

آقای الزعنین ابراز امیدواری کرد دوستی که در خان یونس دارد،
برای او و خانواده‌اش چادر بزند.

سحر ابوناهل، که همراه با ۲۰ عضو خانواده‌اش در رفح پناه گرفته، شوهرش در بازداشت اسرائیل و دامادش نیز مفقود است، با اشک بر صورت، به آسوشیتدپرس گفت: «کجا بروم؟ نه پولی دارم نه توانی برای رفتن. من و بچه‌هایم خسته هستیم. شاید برای ما مردن شرافتمندانه‌تر از این حقارت باشد.»

دستور اسرائیل برای تخلیه بخشی از جمعیت حاضر در شهر رفح یک روز بعد از حمله راکتی حماس به گذرگاه کرم شالوم در مرز بین اسرائیل و غزه صورت می گیرد و ارتش اسرائیل گفته است مبدأ شلیک‌ها رفح بوده است.

روز یک‌شنبه پس از کشته شدن سه سرباز اسرائیلی در حمله‌ راکتی گروه حماس در نزدیکی شهر رفح، مقامات بهداشت و درمان فلسطین نیز اعلام کردند که در همین روز در حمله اسرائیل به رفح دست‌کم ۱۹ نفر جان باخته‌اند.

شاخه نظامی حماس مسئولیت حمله به گذرگاه کرم شالوم را که مسیر ورودی غزه محسوب می‌شود، بر عهده گرفته است.

به گفته ارتش اسرائیل، این گروه از شهر رفح در جنوب غزه به سوی گذرگاه کرم شالوم ۱۰ راکت شلیک کرد و این گذرگاه اکنون به روی کامیون‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه مسدود است، اما بقیه گذرگاه‌ها همچنان باز هستند.

حمله روز یکشنبه به گذرگاه کرم شالوم در حالی انجام گرفت که امیدها برای دستیابی به آتش‌بس از طریق مذاکرات قاهره کم‌رنگ شده است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ ع.م، ف.ر
XS
SM
MD
LG