لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

گروسی: مرگ رئیسی مذاکرات ایران و آژانس انرژی اتمی را به تعویق انداخت


تصویری از دیدار رافائل گروسی با حسین امیرعبداللهیان در روز ۱۸ اردیبهشت
تصویری از دیدار رافائل گروسی با حسین امیرعبداللهیان در روز ۱۸ اردیبهشت

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید مرگ ابراهیم رئیسی مذاکرات هسته‌ای برای بهبود همکاری‌های ایران با این آژانس را به تعویق انداخته است.

رافائل گروسی روز چهارشنبه ۲ خرداد طی نشستی در هلسینکی گفت: «اکنون ایران در یک دوره ماتم است و بایستی به آن احترام گذاشت،اما وقتی این دوره تمام شود، می‌خواهیم دوباره وارد تعامل با ایران برای بهبود همکاری‌ها شویم.»

رافائل گروسی ۱۷ اردیبهشت به ایران سفر کرد و با مقامات جمهوری اسلامی درباره نحوه همکاری با آژانس مذاکره کرد. او پس از بازگشت از تهران گفت، طرفین به «درک مشترک» رسیده‌اند و ایران به او گفته آماده است تا روی اقدامات مشخصی کار کند.

او همچنین گفته بود که سه دسته مسائل وجود دارد؛ بازرسی‌ها، مسائل باقی مانده و اقدامات داوطلبانه‌ای که ایران می‌تواند انجام دهد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۲۵ اردیبهشت در گفت‌وگو با فایننشال تایمز اعلام کرد جمهوری اسلامی برای نخستین بار در بیش از یک سال اخیر از خود تمایل جدی برای گفت‌وگو با آژانس نشان داده است.

او در نشست روز چهارشنبه هلسینکی نیز تصریح کرد آژانس در حال برنامه‌ریزی برای ادامه مذاکرات فنی با ایران است اما به دلیل سقوط بالگرد حامل رئیسی و وزیر خارجه او حسین امیرعبداللهیان، این مذاکرات هنوز انجام نشده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با طیفی از چالش‌ها در ایران مواجه است؛ از ممانعت تهران از حضور بسیاری از باتجربه‌ترین کارشناسان آژانس در این کشور تا تداوم بی‌اعتنایی ایران به درخواست توضیح آژانس درباره آثار اورانیوم کشف شده در سایت‌های اعلام‌نشده جمهوری اسلامی و از طرفی افزایش چشمگیر حجم اورانیوم پرغلظت ایران.

آقای گروسی می‌گوید حجم اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌سازی شده ایران به ۱۴۰ کیلوگرم رسیده است و هر ماه ۹ کیلوگرم به حجم اورانیوم ۶۰ درصدی ایران اضافه می‌شود.

این میزان از اورانیوم ۶۰ درصدی در صورت افزایش غلظت به ۹۰ درصد، برای تولید سه بمب هسته‌ای کافی است.

ایران مدعی است که دنبال سلاح هسته‌ای نیست و فتوای علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی درباره «حرام بودن تولید و استفاده از بمب هسته‌ای» را شاهد این مدعا عنوان می‌کند.

این در حالی است که طی ماه‌های گذشته برخی مقامات جمهوری اسلامی، از جمله کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران و مشاور ارشد علی خامنه‌ای گفته‌اند که در صورتی که جمهوری اسلامی مورد تهدید قرار بگیرد، «ناچار به تغییر دکترین هسته‌ای» خواهد شد.

آقای گروسی همچنین خواستار شفاف‌سازی ایران درباره منشأ اورانیوم کشف شده در سایت‌های اعلام نشده جمهوری اسلامی شد و گفت که اعتمادها به برنامه هسته‌ای ایران در حال کاهش است.

XS
SM
MD
LG