لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۲

مذاکرات آتش‌بس غزه؛ ویلیام برنز با مقامات اسرائیلی و قطری در اروپا دیدار می‌کند


ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای،
ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای،

نشریه اکسیوس و تایمز اسرائیل روز پنجشنبه سوم خرداد به نقل از مقامات اسرائیلی و آمریکایی گزارش دادند که ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، برای احیای مذاکرات آتش بس به اروپا سفر و با رئیس موساد و نخست وزیر قطر دیدار خواهد کرد.

آخرین دور از مذاکرات غیرمستقیم اسرائیل و گروه افراطی حماس در قاهره با میانجی‌گری مصر، قطر و آمریکا دو هفته پیش بدون نتیجه به پایان رسید.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، ویلیام برنز، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی و شمار دیگری از مقامات ارشد ایالات متحده در تلاش‌ها برای دستیابی به یک توافق برای آزاد کردن گروگان‌های اسرائیلی و آتش‌بس در غزه مشارکت دارند.

اکسیوس می‌گوید، کاخ سفید توافق بر سرآزادی گروگان‌های اسرائیلی را تنها راه مناسب برای آتش‌بس در غزه و احتمالاً پایان دادن به جنگی می‌داند که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برای جو بایدن به یک مشکل سیاسی تبدیل شده است.

یک منبع مطلع و آگاه از مذاکرات به اکسیوس گفت: ویلیام برنز در اروپا با دیوید بارنیا، رئیس موساد، و شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست وزیر قطر دیدار و درباره پیشبرد مذاکرات برای آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس در غزه مذاکره خواهد کرد.

با این حال، در این گزارش‌ها نام کشور اروپایی که قرار است در آن این دیدار انجام شود، اشاره‌ای نشده است.

کابینه جنگ اسرائیل شامگاه چهارشنبه به تیم مذاکره‌کننده این کشور اجازه داد مذاکرات تازه‌ای را با هدف «تضمین» دستیابی به توافق برای آزاد کردن گروگان‌های اسرائیلی انجام دهد.

یک دیپلمات خارجی «آگاه از مذاکرات» به روزنامه هاآرتص گفت با وجود «بن‌بست» در آخرین دور از این تماس‌ها، تلاش‌هایی در روزهای اخیر برای بازگرداندن طرفین به پای میز مذاکره به منظور دستیابی به «یک راه حل خلاقانه» در جریان بوده است.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروه تروریستی شناخته می‌شود، اما ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، برای موفقیت مذاکرات پیشین غیر از مصر به قطر نیز سفر کرده و با سران این دو کشور و همچنین با رهبران اسرائیل گفتگو کرده بود.

اسرائیل اعلام کرده که حماس در جریان مذاکرات قاهره، با پیش‌نویس متنی موافقت کرده بود که از سوی اسرائیل رد شده و این کشور پس از آگاهی از جزئیات متن جدید، آن را منطبق با کمترین خواسته‌های خود هم نمی‌دانست.

اسرائیل همچنین اصرار رهبری حماس برای تبدیل آتش‌بس موقت به آتش‌بس پایدار و خروج کامل نظامیان اسرائیلی از باریکه غزه در مراحل بعدی توافق را رد کرده بود.

XS
SM
MD
LG