لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۴

اسرائیل پیکر سه گروگان دیگر، از جمله دوست‌پسر شانی لوک، را کشف کرد


از راست: خانان یابلونکا، اوریون هرناندس و میشل نیسنبائوم
از راست: خانان یابلونکا، اوریون هرناندس و میشل نیسنبائوم

ارتش اسرائیل روز جمعه، چهارم خرداد، اعلام کرد پیکر سه گروگان دیگر را که در اسارت گروه افراطی حماس در باریکه غزه بود، کشف و آن‌ها را برای خاکسپاری به اسرائیل انتقال داده است.

به گفته گزارشگران امور نظامی در رسانه‌های اسرائیل، نیروهای کوماندوی ارتش با استناد به اطلاعاتی که شباک، سازمان امنیت داخلی، از بازجویی از اعضای بازداشت شده حماس به دست آورده بود محل دقیق اختفای این اجساد در غزه را کشف کردند.

حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته شده، در حمله روز ۱۵ مهر سال گذشته ۲۵۳ تن را از اسرائیل به غزه ربود. ۱۱۰ تن از آن‌ها شش ماه پیش در یک معامله آزاد شدند.

ارتش اسرائیل در بیانیه خود در مورد کشف سه جسد تازه اعلام کرد این سه مرد در روز حمله حماس کشته شده و اعضای حماس جسد آن‌ها را ربوده بودند.

اسرائیل پیکر خانان یابلونکا، ۴۲ ساله، میشل نیسنبائوم، ۵۹ ساله، و اوریون هرناندس، ۳۱ ساله را به دست آورده است.

اوریون هرناندس که تابعیت اسرائیلی نداشت دوست‌پسر شانی لوک، یک دختر ۲۲ ساله اسرائیلی بود که ارتش اسرائیل جسد او را نیز هفته گذشته همراه با سه جسد دیگر در تونلی در بخش جبالیه در شمال غزه کشف کرده بود.

اوریون هرناندس دارای تابعیت فرانسه و مکزیک بود و از همسر پیشین خود در مکزیک که ایرانی بود دارای سه فرزند است. او همراه با شانی لوک از جشنواره موسیقی «نووا» در نزدیکی مرز غزه ربوده شده بود.

نیسیم لوک، پدر شانی لوک، جمعه به شبکه کان گفت سه فرزند اوریون هرناندس در مکزیک به دلیل مادر ایرانی‌شان شهروند ایران هم محسوب می‌شوند و حالا حماس که با پول رژیم ایران تغذیه می‌شود، قاتل پدر این سه فرزند ایرانی نیز محسوب می‌شود.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، روز جمعه در پیامی در شبکه ایکس نوشت از شنیدن خبر مرگ اوریون هرناندس «عمیقا متاسف» شده و در اندوه خانواده و بستگان او شریک است.

آقای ماکرون افزود فرانسه «بیش از هر هنگام دیگر به آزادی همه ربوده‌شدگان متعهد است».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز جمعه در پیامی گفت بازگرداندن شهروندان ربوده شده یک «وظیفه ملی» است.

با پیدا شدن جسد سه گروگان کشته شده دیگر، شمار گروگان‌ها در دست حماس به ۱۲۵ تن کاهش یافت زیرا در دوره اخیر شمار بیشتری از جسدها از جمله دو کارگر تایلندی پیدا شده و به اسرائیل انتقال یافته است. با این حال، ارتش اسرائیل تأیید می‌کند که دست‌کم ۳۰ نفر از ۱۲۵ گروگان باقی‌مانده نیز کشته شده‌اند.

خانواده گروگان‌ها با حمایت افکار عمومی از طریق برگزاری تجمعات اعتراضی پیاپی بر کابینه جنگ اسرائیل فشار می‌آورند تا هر چه زودتر معامله‌ تازه‌ای با حماس را برای بازگرداندن زنده و مرده گروگان‌ها بپذیرد. اما حماس شرط کرده که جنگ باید به طور کامل متوقف شود.

مذاکرات غیرمستقیم اسرائیل و حماس با میانجی‌گری مصر، قطر و آمریکا در قاهره برای انجام معامله‌ ماه گذشته بی‌حاصل رها شد.

رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند داوید برنئا، رئیس موساد، با داشتن اختیارات بیشتری برای معامله که این هفته از کابینه جنگ گرفت، به پاریس رسیده تا جمعه در این شهر با رئیس سی‌آی‌ای و نخست‌وزیر قطر دیدار کند.

این دیدار هماهنگی در پاریس در صورت موفقیت، ظاهرا قرار است مقدمه مذاکرات بیشتری در یکی از کشورهای منطقه باشد.

XS
SM
MD
LG