لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۹

اعتراض مخالفان دولت نتانیاهو در تل‌آویو به درگیری با پلیس انجامید


خانواده‌ها و حامیان گروگان‌ها با عکس آنها در تل‌آویو
خانواده‌ها و حامیان گروگان‌ها با عکس آنها در تل‌آویو

پس از یک روز دیگر از اعتراض بخشی از افکار عمومی اسرائیل که خواهان آتش‌بس در غزه و تلاش جدی کابینه جنگ برای بازگرداندان زنده و مرده گروگان‌های اسرائیلی هستند، پلیس تل‌آویو و معترضان شنبه شب، پنجم خرداد، با یکدیگر درگیر شدند.

تلاش نیروهای پلیسِ سوار ضمن استفاده از ماشین‌ آب‌پاش در میدان دموکراسی در تل‌آویو برای پراکنده کردن جمعیتی که در خیابان بست نشسته بود، به درگیری و خشونت بین طرفین منجر شد.

پلیس تأیید کرد که دو تن از معترضان را در محل دیگری از تظاهرات در شهر تل‌آویو بازداشت کرده است. این گروه از معترضان خیابان کاپلان را که از سوی پلیس برای اعتراض در آن مجوز گرفته بودند، ترک کرده و با رفتن به سوی چهار راه عزریئلی در آن آتش روشن کرده بودند. مسدود شدن این چهارراه تردد خودروها در بزرگراه شماره یک اسرائیل را مختل کرد.

روزنامه هاآرتص از زخمی شدن یک معترض و بازداشت هفت تن خبر داد.

معترضان در تل‌آویو دو گروه از شهروندان اسرائیلی بودند: خانواده ربوده‌شدگان که عزیزان آن‌ها هنوز گروگان گروه افراطی حماس هستند، و مخالفان ادامه قدرت سیاسی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر.

همزمان، اقدامات اعتراضی مشابهی از سوی مخالفان نخست‌وزیر در چند شهر دیگر، از جمله حیفا و رحووت برگزار شد.

خانواده گروگان‌ها و حامیان آن‌ها از کابینه جنگ خواستند مذاکراتی را که قرار است ظاهرا این هفته در یک کشور منطقه از سر گرفته شود، «تا دستیابی به توافق» ادامه دهد.

خانواده گروگان‌ها و معترضان حامی آن‌ها تصاویری از دختران گروگانی را در دست داشتند که هفته گذشته شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل فیلمی سه دقیقه‌ای از روز حمله حماس به خاک اسرائیل و ورود آن‌ها به یک مقر نظامی مرزی و گروگان گرفتن پنج دختر و کشتن ۱۵ زن جوان دیگر را نشان دادند.

آمریکا و اتحادیه اروپا حماس را گروه تروریستی می‌شناسند.

انتشار فیلم به گروگان گرفته شدن دختران سرباز که در آن اعضای حماس خشونت زیادی با این دختران نشان دادند، با اصرار خانواده گروگان‌ها از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد. این ویدئو فشار بر کابینه جنگ برای تلاش جهت دستیابی به معامله جدید با حماس را افزایش داده است.

۱۲۵ اسرائیلی هم‌چنان در گروگان حماس باقی مانده‌اند.

تا پیش از حمله غافلگیرانه حماس به خاک اسرائیل در ۱۵ مهر سال گذشته که کار را به جنگ ارتش اسرائیل علیه این گروه در غزه کشاند، هزاران اسرائیلی هر شنبه شب در تل‌آویو با درخواست برای برکناری دولت بنیامین نتانیاهو راهپیمایی می‌کردند.

این نوع اقدامات اعتراضی که در ماه‌های اولیه جنگ متوقف شده بود، از چند هفته پیش از سرگرفته شده و مخالفان ادامه قدرت بنیامین نتانیاهو نحوه مدیریت جنگ از سوی او را مورد انتقاد قرار می‌دهند.

سیاستمداران جناح اپوزیسیون با حمایت از معترضانی که خواهان پایان قدرت بنیامین نتانیاهو هستند، بر لزوم برگزاری انتخابات زودهنگام تأکید دارند.

منتقدان نتانیاهو می‌گویند که او تنها برای بقای سیاسی خود بر ادامه جنگ در غزه پافشاری می‌کند.

از سوی دیگر، بر اساس نظرسنجی‌های روز جمعه گذشته، همزمان با ادامه جنگ در غزه، محبوبیت آقای نتانیاهو و حزب حاکم لیکود در میان حامیان جناح راست اسرائیل افزایش یافته و دولت او در صورت خروج حزب «اتحاد میهنی» از ائتلاف کنونی یا برگزاری انتخاباتی دیگر، هنوز ممکن است در قدرت بماند.

XS
SM
MD
LG