لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۲

واکنش‌های منفی به شروط پوتین برای پایان تهاجم روسیه به اوکراین


ایالات متحده، ناتو و اوکراین شرط‌های ولادیمیر پوتین برای پایان جنگ را که شامل عقب‌نشینی اوکراین از قلمروهای مورد ادعای روسیه و پایان دادن به درخواست عضویت کی‌یف در ناتو است، رد کردند.

رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه ۲۵ خرداد گفت این کشور به شرطی حملات خود را متوقف می‌کند که اوکراین نیروهای خود را از مناطق مورد ادعای روسیه در شرق و جنوب این کشور خارج کند و برنامه عضویت در ناتو را کنار بگذارد.

دولت اوکراین که خود را آماده شرکت در کنفرانس صلح سوئیس می‌کند، بلافاصله «شروط» ولادیمیر پوتین را رد کرد. روسیه در این کنفرانس بین‌المللی شرکت نمی‌کند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، نیز در پایان جلسه مقامات ناتو در بروکسل گفت: «پوتین غیرقانونی قلمرو مستقل اوکراین را اشغال کرده و او درموقعیتی نیست که راه‌های تحقق صلح را به اوکراین دیکته کند.»

وزیر دفاع آمریکا افزود: «اگر او چنین تصمیمی بگیرد می‌تواند همین امروز به جنگ خاتمه دهد. ما از او می‌خواهیم چنین کند و از قلمرو مستقل اوکراین خارج شود.»

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، نیز شروط ولادیمیر پوتین برای پایان دادن به جنگ را با قاطعیت رد کرد.

او در نشستی خبری در بروکسل گفت: «این پیشنهادی بر مبنای حس نیت نیست. معنای این پیشنهاد آن است که اهداف روسیه در این جنگ تأمین شود و در مقابل اوکراین قلمرو بسیار بزرگتری از آنچه را که ارتش روسیه اشغال کرده است، واگذار کند.»

آقای استولتنبرگ افزود: «این طرح به معنای تجاوز بیشتر، اشغالگری بیشتر است و نشان می‌دهد که هدف روسیه کنترل اوکراین است.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، نیز گفت پیشنهاد آتش‌بس ولادیمیر پوتین اولتیماتومی است که نمی‌توان به آن اعتماد کرد.

آقای زلنسکی، در حاشیه اجلاس سران گروه ۷ در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ایتالیایی «اسکای- تی جی ۲۴» گفت به اعتقاد او حتی اگر شروط ولادیمیر پوتین برای آتش‌بس پذیرفته شود او تهاجم نظامی را متوقف نخواهد کرد.

وزارت خارجه اوکراین به شکل جداگانه، سخنان ولادیمیر پوتین را «بیانیه‌ای حیله‌گرانه با هدف گمراه کردن جامعه بین‌المللی و ضربه زدن به اقدامات دیپلماتیک برای برقراری صلح عادلانه» توصیف کرد.

وزارت خارجه اوکراین در بیانیه خود افزود: «مضحک است که پوتین که با همدستانش بزرگ‌ترین تهاجم نظامی در اروپا پس از جنگ جهانی دوم را طراحی و اجرا کرده است خود را معمار صلح جلوه می‌دهد.»

میخایلو پودولیاک، مشاور ارشد رئیس‌جمهور اوکراین، نیز به خبرگزاری رویترز گفت: «یافتن نوعی مصالحه بین بیانیه ولادیمیر پوتین و شروط اوکراین برای پایان دادن به جنگی که روسیه آغاز کرده ناممکن است.»

او افزود: «پیشنهاد پوتین این است که اوکراین به شکست خود اذعان کند. پیشنهاد او این است که اوکراین بخشی از قلمرو خود را به روسیه واگذار کند. پیشنهاد او این است که اوکراین استقلال ژئوپلیتیک خود را رها کند.»

XS
SM
MD
LG