لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۱

«پرداخت پول نفت صادراتی ایران به هند از طریق بانک فدرال آلمان»


بانک تجاری ایران و اروپا در هامبورگ
بانک تجاری ایران و اروپا در هامبورگ
در حالی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا و از جمله آلمان تحریم‌های سخت‌گیرانه‌ای به ویژه در زمینه مبادلات بانکی با ایران وضع کرده‌اند، گفته می‌شود، بانک فدرال آلمان با انجام یک «معامله میلیاردی» با ایران امکان پرداخت پول نفت صادراتی ایران توسط هند را از طریق این بانک فراهم کرده است.

روزنامه آلمانی هندلس‌بلات در شماره روز دوشنبه خود نوشته است، بانک فدرال آلمان با چراغ سبز وزارت اقتصاد و وزارت امور خارجه این کشور یک «معامله چندین میلیارد یورویی» با ایران انجام داده است.

در اوایل دی ماه سال گذشته خورشیدی دولت هند شرکت‌های این کشور را از انجام مبادلات بانکی و تجاری با جمهوری اسلامی از طریق اتحادیه پایاپای آسیایی منع کرده بود.

دولت هند همچنین مبادلات بانکی از طریق اتحادیه پایاپای آسیایی برای واردات نفت و گاز به هند را نیز ممنوع اعلام کرده بود، این در حالی بود که ایران تنها صادر کننده بزرگ نفت خام به هند بود که معاملات نفتی خود با این کشور را از طریق این اتحادیه انجام می‌داد.
گفته می‌شود، این اقدام دولت هند به دنبال فشارهای ایالات متحده آمریکا به دهلی‌نو برای محدود کردن روابط تجاری با ایران صورت گرفته بود.

از آن زمان به بعد شرکت‌های هندی به دنبال راه‌های جایگزینی برای انتقال غیرمستقیم پول ایران به منظور خرید نفت خام از این کشور بوده‌اند.

در این میان گزارش روزنامه هندلس‌بلات حاکی از آن است که طرف هندی پول نفت خریداری شده از ایران را به بانک فدرال آلمان حواله می‌کند و این پول از آنجا به حسابی در بانک تجاری ایران و اروپا در هامبورگ منتقل می‌شود.

بانک تجاری ایران و اروپا که خود در لیست سیاه تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار دارد و گفته می‌شود متعلق به بانک صنعت و معدن ایران است، پول نفت صادراتی به هند را در نهایت به تهران منتقل می‌کند.

ایران دومین صادر کننده بزرگ نفت به هند به شمار می‌آید و ارزش نفت صادراتی این کشور به هند در سال به حدود ۱۲ میلیارد دلار بالغ می‌شود.

استفاده از بانک تجاری ایران و اروپا برای انتقال این میزان پول به ایران در حالی است که در اواخر بهمن ماه سال گذشته خورشیدی و به دنبال درخواست شماری از سناتورهای آمریکایی از دولت آلمان برای جلوگیری از «تامین مالی برنامه اتمی ایران» توسط بانک تجاری ایران و اروپا، دولت آلمان اعلام کرده بود، فعالیت‌های این بانک «به شدت» زیر نظر نهادهای نظارت بر بانکداری در آلمان قرار دارد.

با این حال یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آلمان روز دوشنبه با بیان این که بانک تجاری ایران و اروپا در لیست تحریم‌ها قرار ندارد، اظهار داشته است: «از این رو هیچ گونه توجیه قانونی برای جلوگیری از فعالیت‌های این بانک وجود ندارد.»

وی در عین حال از «حساسیت»‌ دولت آلمان نسبت به این مساله سخن گفته و اعلام کرده است، آلمان «به شدت» مراقب است تا تحریم‌ها علیه ایران «به طور موثری» اجرا شود.

در این میان اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان نیز در تشریح تحریم‌های کنونی اتحادیه اروپا و آلمان علیه ایران به ویژه در بخش بانکداری اظهار داشته است، هرگونه پرداخت بیش از ۱۰ هزار یورو به شهروندان و سازمان‌های ایرانی باید به دستگاه‌های ذیربط اطلاع داده شود و برای پرداخت بیش از ۴۰ هزار یورو باید مجوز مخصوص دریافت شود.

به گفته وی بانک تجاری ایران و اروپا از مدت‌ها پیش در چارچوب این مقررات «سخت‌گیرانه» فعالیت می‌کند.

با این حال از آنجایی که بانک فدرال آلمان مسئولیت صدور مجوز لازم برای انتقال مبالغ بالاتر از ۴۰ هزار یورو به ایران را بر عهده دارد، مقام‌های دولت آلمان پس از انتشار خبر مشارکت بانک فدرال این کشور در نقل و انتقال پول نفت صادراتی ایران با انتقاد احزاب مخالف این کشور روبرو شده‌اند.
XS
SM
MD
LG