لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۷

ادامه خشونت‌ها در افغانستان در اعتراض به قرآن‌سوزی در آمریکا


تظاهرات روز جمعه در کابل در اعتراض به قرآن‌سوزی. ۱ آوریل ۲۰۱۱.
تظاهرات روز جمعه در کابل در اعتراض به قرآن‌سوزی. ۱ آوریل ۲۰۱۱.
روز شنبه در ادامه اعتراضات و خشونت‌ها به سوزاندن نسخه‌ای از قرآن توسط تری جونز، کشیش آمریکایی، کابل شاهد یک حمله انتحاری بود و در شهر قندهار نیز در جریان یک تظاهرات دست‌کم ۵ نفر کشته و ۴۶ نفر دیگر زخمی شدند.

در همین روز چندین نفر که چادر و روبنده به‌سر داشتند با مسلسل و آرپی‌جی به یک پایگاه ناتو در کابل حمله کردند که در جریان این حمله، چند تن از حمله‌کنندگان کشته و سه سرباز ناتو نیز زخمی شدند.

خبرگزاری‌ها شمار تظاهرکنندگان روز شنبه قندهار را دو هزار نفر ذکر می‌کنند که در دو گروه قصد حمله به دفاتر سازمان ملل و ساختمان‌های استانداری را داشتند که با شلیک هوایی پلیس از حرکت آنها به سوی این اهداف جلوگیری شد.

این اتفاقات یک روز پس از آن رخ می‌دهد که هزاران نفر در اعتراض به سوزانده شدن نسخه‌ای از قرآن به دست تری جونز به مقر سازمان ملل در مزار شریف حمله کرده و نزدیک به ۲۰ نفر از کارکنان آن را به قتل رساندند.

برپایه گزارش‌ها، هنگامی که معترضان به داخل مقر سازمان ملل راه یافتند، سه تن از کارکنان اروپایی، چهار محافظ نپالی و شماری از کارکنان افغان به دست آنها کشته شدند که در این میان سر دو نفر از کارکنان خارجی بریده شده ‌است.

کارکنان اروپایی کشته شده در این حمله اهل نروژ، سوئد و رومانی بودند، حمله‌ای که روز جمعه از سوی باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، به‌شدت محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در جریان تظاهرات روز شنبه قندهار، در حدود ۱۵۰ نفر از راهپیمایان با شعار «مرگ بر آمریکا» به مغازه‌های اطراف حمله کردند و قصد کشتن چند خبرنگار حاضر در محل را نیز داشتند که با اقدام پلیس از این کار جلوگیری شد.

در حالی که سخنگوی والی قندهار می‌گوید این تظاهرات توسط گروه طالبان سازماندهی شده، یک سخنگوی طالبان روز شنبه دست داشتن این گروه در این اعتراضات را تکذیب کرد.

ذبیح‌الله مجاهد، از سخنگویان طالبان، طی یک تماس تلفنی به خبرگزاری‌ها گفت که «طالبان هیچ ارتباطی با این اقدامات ندارد و اینها اقداماتی است که به طور محض توسط مسلمانان مسئول انجام می‌شود.»

وی افزود: «خارجی‌ها با سوزاندن قرآن خشم افغان‌ها را برای خود خریدند.»

تصمیم سوزاندن نسخه‌ای از قرآن توسط کشیش نام‌برده پیش از این توسط باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، و هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آن کشور، محکوم شده و آصف علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان، نیز این اقدام را محکوم کرده‌ است.

تری جونز، کشیش کلیسایی در شهر گینزویل فلوریدا، روز ۲۲ مارس در کلیسایی کوچک با اعلام این که به باور او کتاب قرآن «گناهکار» است، بر سوزاندن نسخه‌ای از قرآن نظارت کرد.

این در حالی است که تری جونز که پیشتر خواستار سوزاندن نسخه‌هایی از قرآن در نهمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر شده بود، شهریورماه سال گذشته گفته ‌بود که «قطعاً هیچ زمانی» قرآن را آتش نخواهد زد.
XS
SM
MD
LG