لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۸

روح‌الله حسینیان: ایران باید در بحران بحرین به گزینه نظامی بیندیشد


 روح‌الله حسینیان
روح‌الله حسینیان
در حالی که مناسبات ایران با شماری از کشورهای حوزه خلیج فارس به تیرگی گراییده است، روح‌الله حسینیان، نماینده اصولگرای مجلس، گفته است ایران باید در مقابل گسیل نیروهای سعودی به بحرین، به گزینه نظامی بیندیشد.

روح‌الله حسینیان، در مصاحبه با سایت خبر آنلاین در واکنش به حضور نیروهای کشورهای عربی در بحرین گفته است: «دغدغه کسانی که معتقدند دستگاه سیاست خارجی از تحولات منطقه عقب افتاده، دغدغه درستی است. ما حتما باید در برابر اردوکشی دولت پادشاهی عربستان به بحرین و کشتار وسیع مردم مسلمان بحرین موضع قاطع‌تری می‌گرفتیم و یک موضع بین‌المللی اتخاذ می‌کردیم.»

روح‌الله حسینیان در ادامه تصریح می‌کند: «حتی نظر من بر این بود که دولت ایران نباید از این ابا داشته باشد که وقتی دولت عربستان قشون‌کشی می‌کند، ما هم باید نیروهای نظامی خود را آماده کنیم و اجازه ندهیم مرزهای عربستان سعودی به ما نزدیک شود.»

این نماینده مجلس همچنین از وزارت خارجه ایران انتقاد کرده است که چرا در عرصه بین‌الملل شکایتی علیه عربستان سعودی مطرح نکرده است.

غفوری‌فرد: مداخله نظامی ایران خلاف قانون اساسی است

در واکنش به اظهارات روح‌آلله حسینیان، حسن غفوری‌فرد، یک نماینده دیگر مجلس، در مخالفت با استفاده از گزینه نظامی به سایت آفتاب گفت: «تصمیم‌گیری درباره استفاده از نیروی نظامی به بحرین در مرحله اول با فرماندهی کل قوا است و در صورتی‌که ولی‌فقیه مصلحتی را تشخیص دهند، حتما انجام خواهد شد. اما طبق قانون اساسی این کار امکان ندارد و قانون اساسی این اجازه را نداده است، مگر اینکه منافع جمهوری اسلامی ایران در خطر باشد. »

به گفته حسن غفوری‌فرد، توسل ایران به نیروی نظامی خاورمیانه را دچار «اشتعال عظیم می‌کند» که آینده آن نامعلوم است.

بحرین متحد نظامی آمریکا است و فرماندهی ناوگان پنجم دریایی ایالات متحده در این شیخ‌نشین قرار دارد.

به دنبال بروز اعتراض‌های مردمی در کشورهای عربی منطقه، بحرین نیز از ۱۴ فوریه سال ۲۰۱۱ شاهد راهپیمایی معترضان عمدتا شیعه بوده است.

با اوج‌گیری ناآرامی‌ها و سرکوب مخالفان که به کشته شدن چندین نفر در بحرین انجامید، پادشاه بحرین روز۱۳ مارس به مدت سه ماه حالت فوق‌العاده در این کشور اعلام کرد.

یک روز پس اعلام حالت فوق‌العاده نیروهای سعودی بنا به درخواست خاندان آل خلیفه وارد بحرین شدند. امارات متحده، قطر و کویت نیز به بحرین نیروهای نظامی فرستاده‌اند.

حکومت بحرین که اکثریت جمعیتش را شیعیان تشکیل می‌دهند، ناآرامی‌های اخیر در این شیخ‌نشین را توطئه خارجی دانسته و از ایران به شدت انتقاد کرده است.

به دنبال انتقادهای ایران از گسیل نیروهای خارجی به بحرین، مناسبات تهران و منامه تیره‌تر شد و دو کشور شماری از دیپلمات‌های یکدیگر را از خاک خود اخراج کردند.

در همین حال، پس از تیره شدن مناسبات تهران و بحرین، رسانه‌های کویتی نیز که سال گذشته خبر از کشف یک شبکه جاسوسی منتسب به ایران داده بودند، اعلام کردند سه متهم این پرونده به اعدام محکوم شده‌اند.

در پی صدور این حکم، کویت سه دیپلمات ایرانی را از خاک خود اخراج کرده و تهران نیز اعلام کرده به شماری از دیپلمات‌های کویتی دستور داده، خاک ایران را ترک کنند.

شورای همکاری خلیج فارس در نشست ماه مارس امسال خود در عربستان سعودی، ایران را متهم به دامن زدن به اختلاف فرقه‌ای در بحرین و اقدام علیه کشورهای عضو این شورا کرده است.

این در حالی است که ایالات متحده نیز اتهامات مشابهی را به ایران وارد کرده است و رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، روز چهارشنبه در عربستان سعودی گفت که واشینگتن شواهدی دال بر تلاش تهران برای دخالت در بحرین در دست دارد.
XS
SM
MD
LG