لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۳

اعتراض فعالان حقوق بشر به اعدام های اهواز


سازمان های حقوق بشر به اعدام های انجام شده در ایران، اعتراض کرده اند.
سازمان های حقوق بشر به اعدام های انجام شده در ایران، اعتراض کرده اند.

کانون دفاع از حقوق بشر در ايران و سازمان حقوق بشر اهواز در بيانيه ای به اعدام های اخير در این شهر و نقض حقوق بشر از سوی مقامات جمهوری اسلامی ايران اعتراض کردند.


در اين بيانيه به بازداشت ها و شکنجه ها و روند حقوقی ناعادلانه در ايران واکنش نشان داده شده و از مجامع بين المللی درخواست شده با بازداشت ها و سرکوب عقايد و قوميت ها در ايران، واکنش نشان دهند.


دو گروه يادشده، به تحقق نيافتن درخواست های دموکراتيک خود در جمهوری اسلامی ايران اعتراض کرده و به اعدام متهمان حوادث بمب گذاری در اهواز معترض شده اند.


در اين بيانيه به بازداشت ها و شکنجه ها و روند حقوقی ناعادلانه در ايران واکنش نشان داده شده و از مجامع بين المللی درخواست شده به بازداشت ها و سرکوب عقايد و قوميت ها در ايران، واکنش نشان دهند.

در اين بيانيه آمده است:« در ۲۴ ژانويه ٢٠٠٧، چهارم بهمن ۱۳۸۵، چهار تن ديگر از اعراب اهوازی به اتهام بمب گذاری در زندان اهواز اعدام شده اند که اين اعدام ها علاوه بر اعدام دو نفر عرب اهوازی در زندان کارون طی روزهای گذشته، سه تن از اعراب اهوازی در ١٩ دسامبر ۲۰۰ ۶ ، ۲۸ آذر ۱۳۸۵، و دو نفر ديگر در چند ماه قبل از آن است، که نشان از قصد ايجاد رعب و وحشت در منطقه است «.


کانون دفاع ازحقوق بشر در ايران به همراه سازمان حقوق بشر اهواز ٬ ضمن ابراز مراتب نگرانی از چنين اقداماتی، راه تامين حقوق ملی- شهروندی و تامين تنوع زبانی و فرهنگی را اساس اصلی حقوق اقليت ها در ايران دانسته و خواستار توقف کليه اقدامات سرکوبگرانه درخوزستان و ساير نقاط کشورشده است.


در اين بيانيه از مقامات جمهوری اسلامی ايران درخواست شده تا اجرای حکم اعدام را متوقف کرده و زندانيان سياسی آزاد شوند. همچنين بر توقف شکنجه در بازداشتگاه ها تاکيد شده است.


در پايان اين بيانيه از سازمان ها و فعالان حقوق بشر دعوت به همکاری برای نشان دادن اعتراض به نقض حقوق بشر درايران شده و نسخه ای از اين بيانيه نیز برای سازمان های بين المللی ارسال شده است.


XS
SM
MD
LG