لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۶

حسینی: هواپیماربایی در ترکیه ربطی به ایران ندارد


خبرگزاری فرانسه:هواپیماربایان پس از آنکه خود را تسلیم مقامات این کشور کردند از عمل خویش اظهار پشیمانی کرده و گفتند می خواستند به ایران بروند.
خبرگزاری فرانسه:هواپیماربایان پس از آنکه خود را تسلیم مقامات این کشور کردند از عمل خویش اظهار پشیمانی کرده و گفتند می خواستند به ایران بروند.

سيد محمدعلی حسينی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز شنبه اعلام کرد: «ربوده شدن هواپیمای ترکیه ربطی به ایران ندارد و ایران، هواپيماربايی را عملی مذموم قلمداد می كند.»


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای حسینی اخبار مربوط به درخواست هواپيماربايان مبنی بر عزيمت هواپيما به ايران خبر داده را رد کرد و گفت: «هيچ يک از مقامات ذيصلاح چنين درخواستي را دريافت نكرده و اين اخبار ساختگی و بی پايه است، ضمن اينكه جمهوری اسلامی ايران به طور اصولی مجوزی برای هواپيمای ربوده شده صادر نمی كرد.»


به گزارش خبرگزاری فرانسه هواپیماربایان هواپیمای «اطلس جت» ترکیه پس از آنکه خود را تسلیم مقامات این کشور کردند، ازعمل خویش اظهار پشیمانی کرده و گفته اند که می خواستند به ایران بروند.


این هواپیما که حامل ۱۳۶ مسافر و شش خدمه بود و از جزیره قبرس به سوی استانبول در پرواز بود، بامداد روز شنبه ربوده شد.



حسینی تاکید کرد که ایران اصولا با هواپیماربایی مخالف است.

کای دوگانر مدیر شرکت هواپیما یی «اطلس جت» نیز گفته بود که هواپیما ربایان خواستار رفتن به تهران شده بودند، ولی خلبان هواپیما به آنها گفته بود که برای این کار احتیاج به سوختگیری دارد و به طور اضطراری در فرودگاه آنتالیا در ترکیه فرود آمد.


خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات ترکیه گزارش داد که یکی از هواپیماربایان اهل ترکیه و همکاری او یک فلسطینی با پاسپورت سوری است.


آقای حسینی گفت مقامات ايران در خصوص هویت هواپيماربايان، در حال رایزنی با مقامات تركيه هستند.


دو هواپیماربا گفته بودند که اعضای گروه القاعده هستند و تهدید کردند که اگر خواسته هایشان برآوده نشود، هواپیما را منفجرخواهند کرد.


زمانی که این هواپیما در فرودگاه آنتالیا فرود آمد، گروه بزرگی از مسافران با شکستن در پشتی هواپیما موفق به فرار شدند و تنها شش تن در گروگان هواپیماربایان باقی ماندند. تلویزیون ان تی وی ترکیه به طور مستقیم صحنه های فرار مسافران را پخش کرد.


یکی از مسافران به ان تی وی گفت: «هواپیماربایان به زبان عربی با یکدیگر صحبت می کردند. برخی اوقات نیز انگلیسی حرف می زدند و چند کلمه ای بیشتر ترکی نمی دانستند. آنها تهدید می کردند که با خود بمب دارند و می خواهند به سوریه بروند.»


XS
SM
MD
LG