لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۲

سیاست و روزنامه نگاری در فیلم «شیرها برای بره ها»


رابرت ردفورد و تام کروز، بازیگران اصلی فیلم «شیرها برای بره ها»
رابرت ردفورد و تام کروز، بازیگران اصلی فیلم «شیرها برای بره ها»

رابرت ردفورد و تام کروز در فيلمی متفاوت با يکديگر همبازی شده اند. اين فيلم که «شيرها برای بره ها» نام دارد سياست خارجی آمريکا و اقدامات نظامی اين کشور را بعد از حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را به تصوير کشيده است.


فيلم «شیرها برای بره ها» که سه داستان جداگانه دارد و به طور همزمان تا آخر دنبال می شود نگاهی دارد به فداکاری سربازان آمريکايی و رابطه بين سياست و مطبوعات.


بخش اول این فیلم، به ماجراهای يک سناتور جمهوریخواه باز می گردد که نقش آن را تام کروز بازی می کند. در اين بخش او در مصاحبه ای با مريل استريپ که نقش خبرنگار يک شبکه تلويزيونی را بازی می کند استراتژی جديد واشينگتن را در جنگ افغانستان تحليل می کند.


همزمان در کاليفرنيا، رابرت ردفورد در نقش يک استاد دانشگاه سعی در مقابله با دانشجوی تنبلی دارد و می خواهد که او را از بی علاقگی به سياست بيرون بياورد.


هزاران مايل آن طرفتر، در افغانستان، دو سرباز آمريکايی که از دانشجويان قديمی رابرت ردفورد هستند به همراه گروه کوچکی از سربازان برای جنگ با طالبان بايد به کوه ها بروند.


فيلم «شيرها برای بره ها» از روز دوشنبه در شهر رم، پایتخت ایتالیا، اکران شد و رابرت ردفورد که بعد از سالها به صحنه برگشته بود ديدگاه هایش را درباره اين فيلم عنوان کرد.


او عقيده دارد که فيلم «شيرها برای بره ها» به جای اينکه در تلاش برای پاسخگویی به سوالات باشد، فقط سوالات زيادی را به همراه داشت.


وی افزود:«کشور ما، به نقطه ای اشاره می کند که هزينه زيادی به خاطرش پرداخت کرديم، آدم های زيادی قربانی شده اند، آزادی ها وقف آن شده است، پول زيادی از دست رفته و بالاتر از همه اينها، حرمت کشورمان در جهان را هم از دست داده ايم.»


رابرت ردفورد تاکيد کرد:« برای من اين فيلم مفهوم و پيامدهای چند سال اخير در کشورم را دارد و نقشی که اين موضوع در مطبوعات، آموزش و سياست بازی می کند.»


ردفورد که به همراه داستين هافمن نقش يکی از دو روزنامه نگاری را بازی کرد که در افشای رسوايی واترگيت نقش عمده ای داشت، عقيده دارد که «روزنامه نگاران بعد از حمله ۱۱ سپتامبر با سوال پیچ نکردن مسئولان اعتبار زیادی را برای دولت آمريکا خريده اند.»


XS
SM
MD
LG