لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

داستان پناهجویان در «این جهان آزاد» کن لوچ


کن لوچ، از دیرباز در رابطه با مشکلات اجتماعی و انحراف های اخلاقی جامعه سرمایه داری و غرب فیلم می سازد.
کن لوچ، از دیرباز در رابطه با مشکلات اجتماعی و انحراف های اخلاقی جامعه سرمایه داری و غرب فیلم می سازد.

فیلم « این جهان آزاد» به کارگردانی «کن لوچ» کارگردان بریتانیایی در جشنواره فیلم ونیز به مسائل پناهجویان، از جمله پناهجویان ایرانی و سوء استفاده کارفرمایان، دلالان و واسطه ها از موقعیت نابسامان این پناهجویان پرداخته است.


مهاجرت اجباری به دلیل فقر و بیکاری یا جنگ و سرکوب، به عنوان یکی از تراژدی های هزاره سوم میلادی دست مایه کن لوچ، کارگردان شناخته شده بریتانیایی قرار گرفته است.



کن لوچ در فیلم «این جهان آزاد» به بررسی پدیده مهاجرت های غیرقانونی و سوء استفاده کارفرمایان، دلالان و واسطه ها از کسانی که برای تکه نانی تن به هر شرایطی میدهند، پرداخته است.

کن لوچ، که از دیرباز در رابطه با مشکلات اجتماعی و انحراف های اخلاقی جامعه سرمایهداری و غرب فیلم می سازد، تاکنون آثار جالبی در حوزه سینما چون «کتی به خانه باز می گردد»، «سنگباران»، «آهنگ کارلا»، «وطن و آزادی» و «نان و رز» ساخته است.


وی در فیلم « این جهان آزاد» به بررسی پدیده مهاجرت های غیرقانونی و سوء استفاده کارفرمایان، دلالان و واسطه ها از کسانی که برای تکه نانی تن به هر شرایطی می دهند، پرداخته است.


دو دختر بریتانیایی بیکار که خود قربانی اقتصاد آزاد و بی نظمی و هرج و مرج در بازار کار هستند، برای مهاجرین غیرقانونی و پناهجویانی که پس از رد شدن تقاضای پناهندگی شان در حاشیه قانون قرار گرفته اند، به دنبال کار می گردند.


این دو دختر با کنار گذاردن اصول اخلاقی، اگر چه گاهی این بی اخلاقی به تضادهای درونی شان دامن می زند، برای صنایع بریتانیا کارگر غیرقانونی می یابند؛ کارگرانی که برای تکه نانی آماده اند هر شرط و اجحافی را بپذیرند.


اگر چه عمده مشتریان این واسطه ها از شرق اروپا به غرب مهاجرت کرده اند، ولی برخی از آنها نیز چون خانواده ای ایرانی که به دلایل سیاسی به بریتانیا پناه برده است، به این دلالان مراجعه می کنند.


داود و مهین و دو دختر ۹ و ۱۱ ساله شان شاده و شیوا با سرنوشت غم انگیزشان به قلب یکی از این واسطه ها نفوذ کرده و او را وادار می سازند، برای لحظه ای انسانیت از دست رفته را بازیابد.


جرج کلونی، منتقد جامعه سرمایه داری


بحران اخلاقی جهان سرمایه داری و غرب موضوع فیلم «مایکل کلایتون» به کارگردانی تونی گیل روی است، که نقش اصلی آن را جورج کلونی ایفا می کند.


در این فیلم، جورج کلونی نقش وکیلی را ایفا می کند که در یکی از مهم ترین دفاتر وکلای آمریکا مسئولیت «حل مشکلات» را عهده دار است.



جورج کلونی در یک کنفرانس مطبوعاتی که پس از نمایش فیلم جدید خود برگزار شد، شدیدا انحرافات اخلاقی جامعه سرمایه داری را به باد انتقاد گرفت، اما نتوانست پاسخی قانع کننده به خبرنگاری دهد که او را به همکاری با شرکت های فراملیتی چون «نستله» متهم کرد.

مایکل کلیتون در طول فیلم از شخصیت منفی به انسانی مثبت تبدیل می شود و تلاش های وکلابرای تبرئه شرکتی بین المللی که ماده ای سمی مورد مصرف در کشاورزی را تولید می کندو توسط قربانیان این ماده سرطان زا به دادگاه برده شده است را خنثی می کند.


جورج کلونی در یک کنفرانس مطبوعاتی که پس از نمایش این فیلم برگزار شد، شدیدا انحرافات اخلاقی جامعه سرمایه داری را به باد انتقاد گرفت، اما نتوانست پاسخی قانع کننده به خبرنگاری دهد که او را به همکاری با شرکت های فراملیتی چون «نستله» متهم کرد.


آقای کلونی در ابتدا با لکنت زبان گفت که با «نستله» همکاری ندارد، سپس افزود که او نیز باید کار کند و در خاتمه، پرسش این خبرنگار را «گستاخانه» خواند.


سخنگوی جرج کلونی ساعاتی پس از خاتمه کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: او درآمد حاصل از حضور در فیلم های تبلیغاتی شرکت های فراملیتی مظنون به عدم رعایت اصول اخلاقی را صرف تهیه فیلم های مبارزه علیه «جامعه بی اخلاق» می کند.


وودی آلن، کارگردان مشهور آمریکایی که به ندرت در جشنواره ها دیده می شود، به طور ناگهانی برای ارائه آخرین فیلم خود، «رویای کاساندرا» که خارج از بخش رقابتی اکران شد، به جزیره لیدو سفر کرد.


این فیلم به دلیل محدودیت هایی که این کارگردان و پخش کننده اش برای نمایش در جشنواره اعمال کردند، توسط تعداد انگشت شماری از خبرنگاران دیده شد.


گفته می شود موضوع این فیلم، احساس گناه در وجود انسان ها است.
XS
SM
MD
LG