لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

انتقاد اعراب از درخواست برای بازداشت رهبر سودان


عمر الحین البشیر متهم به جنایت جنگی در دارفور شده است.(عکس: EPA)
عمر الحین البشیر متهم به جنایت جنگی در دارفور شده است.(عکس: EPA)

همزمان با تلاش وزیران امور خارجه کشورهای عربی برای بحث درباره اوضاع سودان سازمان های عربی از درخواست بین المللی برای بازداشت رهبر سودان انتقاد کردند.


دادستان دادگاه جنايی بين المللی که مقر آن در لاهه است، روز دوشنبه عمر حسن البشیر، رييس جمهوری سودان را متهم به نسل کشی در دارفور کرد و خواستار بازداشت وی شد .


وئيس مورنو- اوکامپو، دادستان دادگاه جنایی بين المللی، از سه قاضی اين نهاد خواست تا حکم بازداشت رييس جمهوری سودان را صادر کنند تا مانع کشته شدن دو ميليون و ۵۰۰ هزار نفر ديگر در دارفور شوند.


رهبر سودان متهم شده که نقشی کليدی در کشتار دارفور، منطقه ای در غرب سودان، داشته و از شبه نظاميان عرب تبار اين کشور، که به قبايل آفريقايی در اين منطقه حمله می کنند، پشتيبانی کرده است.


خبرگزاری رویترز از عمر الحسن البشیر نقل و قول کرده که گفته است: «اتهام های مطرح شده دروغ است.»


روز دوشنبه همچنین پارلمان موقت عربی از درخواست حکم بازداشت برای عمر حسن البشیر انتقاد کرد و آن را «شرم آور» خواند.


سازمان ملل در حال خارج کردن برخی از کارمندان غیر ضرور خود از منطقه دارفور سودان است. این سازمان دلیل اقدام خود را بروز خشونت ها پس از درخواست بازداشت رهبر سودان عنوان کرده است.

به گزارش خبرگزاری مصری «منا»، جاسم الصغر، رهبر این پارلمان عربی ابراز نگرانی کرده که درخواست دادگاه جنایی بین المللی برای صدور حکم بازداشت رییس جمهوری سودان باعث شود که «این دادگاه به ابزاری در دست قدرت های بزرگ برای ترساندن کشورهای کوچک تبدیل شود.»


دادستان دادگاه جنايی بين المللی اعلام کرده است که نسل کشی همچنان در دارفور ادامه دارد و بايد هر چه زودتر متوقف شود.


اکنون قضات اين دادگاه بايد تصميم بگيرند که حکم دستگيری رييس جمهوری سودان را صادر کنند يا خير.


دادگاه بين المللی کيفری که نهادی دائمی و مستقل است در سال ۲۰۰۲ ايجاد شد و مسئول رسيدگی به جنايت عليه بشريت، نسل کشی و جرائم جنگی بوده و ۱۰۶ کشور جهان تاکنون به آن پيوسته اند.


به گزارش سازمان ملل، از سال ۲۰۰۳تاکنون حدود ۳۰۰هزار نفر در دارفور کشته شده و دو ميليون و ۵۰۰هزار نفر ديگر نيز مجبور به ترک محل سکونت خود شده اند.


این نخستین بار است که یک دادگاه مستقر در لاهه درخواستی را برای بازداشت یک رهبر در قدرت مطرح می کند. دولت سودان گفته است که این اقدام تلاش های صلح در منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد.


معاون رییس جمهوری این کشور نیز چنین حکمی را دارای انگیزه های سیاسی دانسته است.


در همین اتحادیه عرب که مقر آن در قاهره، پایتخت مصر، است نشستی اضطراری را برای روز 19 ژوئیه ترتیب داده است تا در باره موضع مشترک کشورهای عربی در قبال چالش میان سودان و دادگاه جنایی بین المللی رایزنی شود.


این نشست به درخواست سودان برگزار می شود که از سوی کشورهای سوریه، مصر، عربستان سعودی، لیبی و دولت خودگردان فلسطینی مورد حمایت قرار گرفته است.


گزارش ها حاکی است که عمرو موسی، دبیر کل اتحادیه عرب در حال رایزنی با کشورهای عربی برای فراهم کردن مقدمات این نشست است.


اوایل روز یکشنبه اتحادیه وکلای عرب دادگاه جنایی بین المللی را به دلیل اینکه قصد دارد درخواست بازداشت رییس جمهوری سودان را مطرح کند به شدت مورد سرزنش قرار دادند.


این اتحادیه چنین درخواستی را در تضاد با قوانین بین المللی دانسته بود.


آمریکا گفته است که وضعیت بوجود آمده در رابطه میان دادگاه جنایی بین المللی با سودان را از نزدیک دنبال می کند.


در همین حال، سازمان ملل در حال خارج کردن برخی از کارمندان غیر ضرور خود از منطقه دارفور سودان است. این سازمان دلیل اقدام خود را بروز خشونت ها پس از درخواست بازداشت رهبر سودان عنوان کرده است.


XS
SM
MD
LG