لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

۱۵ نفر در بمبگذاری های استانبول ترکیه کشته شدند


رسانه های ترکيه از کشته شدن ۱۵ نفر و زخمی شدن ۱۵۰ نفر خبر داده اند. (عکس: EPA)
رسانه های ترکيه از کشته شدن ۱۵ نفر و زخمی شدن ۱۵۰ نفر خبر داده اند. (عکس: EPA)

انفجار دو بمب در شهر استانبول، که یک روز پيش از رسيدگی به دادخواست ممنوعيت حزب حاکم ترکيه در دادگاه به وقوع پيوست، ۱۵ کشته و ۱۵۰ مجروح بر جای گذاشت.


مقام های محلی می گويند که صدای مهيب يک انفجار سبب فرار مردم به خيابان ها در يک منطقه شلوغ شد که ناگهان بمبی ديگر که در ميان زباله ها کار گذاشته شده بود منفجر شد.


معمر گولر، فرماندار شهر استانبول، در محل حادثه که مردم عصرها برای تفريح در آن جمع می شوند، به خبرنگاران گفت: اين يک حمله تروريستی بود.


تلويزيون های ترکيه تصاويری از حرکت مداوم آمبولانس ها را نشان می دادند که زخمی ها را از منطقه «گونگورن» که در نزديکی فرودگاه قرار دارد خارج می کردند. گزارش ها حاکی است که شيشه های بسياری از مغازه ها شکسته شده و مردم مجروحان را به مراکز درمانی منتقل می کردند.


حياتی يازيچی، معاون نخست وزير به خبرنگاران گفت: ابتدا يک بمب صوتی و سپس بمبی که در سطل زباله کار گذاشته شده بود منفجر شد.


به گزارش خبرگزاری رويترز، يک شاهد عينی می گويد که دهها تن از مردم روی زمين افتاده بودند و سر و بازوهای کشته شدگان به هوا پرتاب شد.


رسانه های ترکيه از کشته شدن ۱۵ نفر و زخمی شدن ۱۵۰ نفر خبر داده اند.


عبدالله گل، رييس جمهوری ترکيه اين بمبگذاری ها را شديدا محکوم کرد و گفت: «اين اقدامات به ما نشان می دهد که تمايلات غير انسانی تروريسم به ستمگری و خشونت، مرزی ميان زن و مرد، جوان و پير و کودک نمی شناسد.»


هنوز گروهی مسئوليت اين بمبگذاری ها را به عهده نگرفته است ولی در گذشته گروه جدايی طلب پ کا کا و گروه های اسلامگرا رشته بمبگذاری هايی را در استانبول انجام داده اند.


ترکيه در حال حاضر به دليل طرح موضوع ممنوعيت فعاليت حزب حاکم در دادگاه عالی اين کشور در يک وضعيت نامشخص سياسی و اقتصادی به سر می برد.


قرار است که دادگاه قانون اساسی ترکيه روز دوشنبه به اين موضوع رسيدگی کند که آيا حزب عدالت و توسعه به دليل فعاليت های اسلامگرايانه خود بايد بسته شود يا نه.


گزارش های دیگری حاکی است که پليس همچنین تحقيقات در باره نقش احتمالی يک گروه ناسيوناليست افراطی برای سرنگونی دولت حاکم را گسترش داده است. تا کنون ۸۶ نفر در رابطه با اين اتهام بازداشت شده اند.


XS
SM
MD
LG