لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳

تاکید گروه ۲۰ بر اقدام برای مقابله با بحران مالی


سران بيست قدرت اقتصادی دنيا، موسوم به جی ۲۰، در نشست واشينگتن بر تدوين يک طرح اقدام برای اصلاح نظام مالی تاکيد کردند و قول دادند برای احيای رشد اقتصادی جهان با يکديگر همکاری کنند.


بحران مالی اخير که ۱۳ ماه پيش از بازار مسکن آمريکا آغاز شد، هم اکنون نظام مالی جهان را با تهديد مواجه کرده است.


در بيانيه پايانی اجلاس واشينگتن رهبران قدرت های صنعتی، که ۸۵ درصد اقتصاد جهان را در اختيار دارند، رئوس اهداف کلی برای جلوگيری از بروز بحران های آتی و همچنين احيا اقتصاد جهانی مطرح کردند.


در بخشی از اين بيانيه مشترک آمده است:«ما بايد بنيانی برای اصلاحات مطرح کنيم تا تصمين کند که بحرانی جهانی، مانند آنچه هم اکنون رخ داده، در آينده اتفاق نخواهد افتاد.»


مقامات حاضر در اين اجلاس تاکيد کردند که اقدامات هماهنگ دولت ها و همچنين همکاری های بين المللی برای اصلاح مقررات نظام مالی در راستای کمک به کشورهای در حال توسعه ضروری است.


در همين حال، جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، پس از اجلاس روز شنبه تاکيد کرد اقدام به موقع دولت اين کشور مانع از بروز بحرانی بدتراز بحران دهه ۱۹۳۰ شد.


بیشتر بخوانید:
نشست جی ۲۰ آغاز شد

جرج بوش روز در آغاز اجلاس «جی ۲۰» از پذيرش اصول بازار باز و تجارت آزاد توسط رهبران بيست قدرت اقتصادی استقبال کرده بود. او همچنین نسبت به وضع مقرراتی که نظام بازار آزاد را تهدید کند، هشدار داده بود.


سران گروه «جی ۲۰» همچنین وزيران دارايی خود را مامور کردند تا پایان ماه مارس سال آینده، فهرستی از موسسات مالی در معرض خطر را تهیه و ارائه کنند.


این کشورها تاکید کردند :می بایست اطمنیان حاصل کرد که صندوق بين المللی پول و بانک جهانی برای کمک به نهادها و کشورهایی که با بحران مواجه اند، منابع لازم را در اختیار دارند.


رهبران بيست قدرت اقتصادی دنيا همچنين بر سر تدابير تازه برای اصلاح موسسات مالی بين المللی، مانند بانک جهانی و صندوق بين المللی پول، در جهت کمک به کشورهای در حال توسعه توافق کردند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، برخی از اين تدابير شامل ارائه وام توسط کشورهای ثروتمند و همچنين توليد کننده نفت خاورميانه به صندوق بين المللی پول برای دادن وام اضطراری به کشورهايی که با بحران مواجه اند، است.


در همين زمينه ژاپن نيز از آمادگی خود برای اعطای وام ۱۰۰ ميليارد دلاری به صندوق بين المللی پول خبر داده است.


سران کشورهای حاضر در اجلاس واشينگتن همچنين توافق کردند قبل از ۳۰ اوريل سال آينده برای بررسی اجرای تصميماتی که در نشست کنونی اتخاذ شده است، بار ديگر گردهم ايند.


در همين حال، نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، پيشنهاد کرد تا اجلاس بعدی «جی ۲۰» در لندن برگزار شود.


از هفته‌ها پيش انتظارها بر اين بوده است که اين نشست موفق شود سه موضوع «اقدامات تشويق‌آميز»، «اصلاح تنظيمات مالی» و «هدايت جهانی تغييرات» را به تصويب رهبران نشست برساند.


گروه «جی ۲۰» در بر گیرنده قدرت‌های صنعتی اروپا، آمريکای شمالی، ژاپن و استراليا به علاوه قدرت‌های بزرگ نوظهور، مانند برزيل، روسيه، هند و چين است.


XS
SM
MD
LG