لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

احتمال بروز رکود جهانی افزایش می یابد


«نشانه ها حکایت از بروز رکود جهانی عمیق دارد.»(عکس:EPA)
«نشانه ها حکایت از بروز رکود جهانی عمیق دارد.»(عکس:EPA)

بانک های مرکزی کشورهای جهان احتمالا در روزهای آینده برای از بین بردن وحشتی که بازارهای مالی را فرا گرفته است، و اشاره به بروز رکود جهانی دارد، دست به اقدام هماهنگ دیگری می زنند.


اکنون، بسیاری انتظار دارند که به دنبال نوسان شدید در نرخ ارز در اقتصاد کشورهای توسعه یافته و بازارهای نوظهور آسیا و آمریکای لاتین، بانک مرکزی ایالات متحده نرخ بهره خود را به شکل چشمگیری کاهش دهد.


به اعتقاد تحلیل گران ارزهای خارجی، نوسان در بهای ارز که فقط در روز جمعه برای ارزهای اصلی با ۱۰ درصد افزایش یا کاهش همراه بود، ممکن است مداخله کشورهای گروه هفت و یا ۲۰ بانک مرکزی کشورهای بزرگ جهان برای تثبیت بازارهای جهانی را به دنبال داشته باشد.


کارشناسان انتظار دارند نرخ رشد اقتصادی ایالات متحده در سه ماهه سوم سال نسبت به سه ماهه دوم که رشد ۸/۲ درصد را نشان می داد، نیم درصد کاهش نشان دهد.


قرار است اطلاعات مربوط به رشد اقتصادی آمریکا روز پنجشنبه منتشر شود.


  • «نشانه ها روز به روز بیشتر حکایت از بروز رکود جهانی عمیق و همزمان در نقاط مختلف دنیا دارد.»
بروس کازمن، اقتصاددان شرکت جی پی مورگان،


بروس کازمن، اقتصاددان شرکت جی پی مورگان، گفت: «نشانه ها روز به روز بیشتر حکایت از بروز رکود جهانی عمیق و همزمان در نقاط مختلف دنیا دارد.»


او ادامه داد: «هنوز برای تعیین عمق این رکود خیلی زود است، چرا که همه چیز بستگی به این دارد که سیاست های هماهنگ کشورها تا چه حد بحران مالی کنونی را مهار کند.»


در همین زمینه، ون جیابائو، نخست وزیر چین، روز شنبه در پایان اجلاس دوروزه سران آسیا و اروپا در پکن گفت: «ما باید از هر ابزاری برای جلوگیری از تاثیر این بحران مالی بر رشد اقتصاد واقعی استفاده کنیم.»


روز جمعه و در حاشیه نخستین روز اجلاس سران « اسم» در پکن، کشورهای آسیایی شرکت‌ کننده در اجلاس، متعهد به تأسیس یک صندوق فوق‌العاده هشتاد میلیارد دلاری برای مقابله با بحران مالی شده بودند.


گزارش خبرگزاری « آسوشیتدپرس» از پکن حاکی است که‌ توافق مقدماتی درباره این موضوع در ماه مه گذشته صورت گرفت و بر اساس آن، قرار شد کشورهای ژاپن، کره جنوبی و چین هشتاد درصد دارایی این صندوق و کشورهای آسه‌آن ۲۰ درصد باقیمانده را تأمین کنند.
XS
SM
MD
LG