لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۸

هند «عناصر خارجی» را مسئول حملات بمبئی دانست


نخست وزیر هند در پیامی به مردم این کشور، عناصر خارجی را مسئول حملات بمبئی دانست. (عکس: AFP)
نخست وزیر هند در پیامی به مردم این کشور، عناصر خارجی را مسئول حملات بمبئی دانست. (عکس: AFP)

نخست وزير هند «عناصر خارجى» را در حملات بمبئى مقصر دانست و همزمان اعلام شد كه تعداد كشته هاى اين حملات مرگبار تا کنون به ۱۲۵ نفر رسيده است.



بر اساس گزارش هاى رسيده، شبه نظاميان مسلح كه ظن آن مى رود از گروه هاى اسلامگراى كشمير باشند، چهارشنبه شب به دو هتل گرانقيمت، تاج محل و اوبرى، ايستگاه قطار، يك كافه مشهور و سينماها حمله كرده و يك خودروى آنها نيز بر روى عابران پياده آتش گشود.

در اين حملات تا كنون ۱۲۵ نفر كشته و ۳۷۲ نفر ديگر زخمى شده اند و احتمال مى رود كه تعداد تلفات افزايش يابد.


مردان مسلح كه به سلاح هاى اتوماتيك و نارنجک مجهز هستند تعدادى گردشگر آمريكايى و بريتانيايى را در هتل هاى ياد شده و همچنين يك مركز يهوديان به گروگان گرفته و خواستار مذاكره شده اند.


در ميان گروگان ها، اتباع آمريكايى، اسرائيلى، كانادايى و يك رهبر مذهبى يهوديان وجود دارند.


گفت و گوی حسین آرین با پیتر لهر، استاد مرکز مطالعات تروریسم در دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند


مان موهان سينگ، نخست وزير هند، در بيانيه اى كه روز پنجشنبه منتشر كرد، گفت: دهلى نو «با قاطعيت» عليه كشورهاى همسايه كه از خاك آنها براى انجام حملات به هند استفاده مى شود، اقدام خواهد كرد.


وى افزود: «اين حملات كه به دقت برنامه ريزى و سازماندهى شده اند و احتمالا با عناصر خارجى در ارتباط هستند، به اين منظور صورت گرفت كه با هدف قراردادن مراكز مهم، فضاى ترور ايجاد كنند.»


هند در گذشته، با متهم كردن پاكستان و در برخى موارد نيز بنگلادش، اين كشورها را در حمايت و در اختيار دادن پايگاه به گروه هاى شبه نظامى اسلامگرا مقصر دانسته است.


آقاى سينگ اظهار داشت: «شواهد حاكى است، گروهى كه اين حملات را انجام داده است، در خارج مستقر بوده و قصد آنها اين است كه در پايتخت تجارى كشور اغتشاش ايجاد كنند.»



بیش از ۱۰۰ نفر از میهمانان در اتاق هاى هتل ۱۰۵ ساله «تاج محل» محبوس شده اند.

گروه شبه نظامى «لشكر طيبه» كه در پاكستان مستقر است هر گونه دخالت در اين حملات را رد كرده و گفته است كه با هيچ گروهى در هند ارتباط ندارد.


گروگانگيرى خارجى ها


پليس هند مى گويد كه در حملات چهارشنبه شب بمبئى حداقل شش خارجى كشته شده اند كه گروه ناشناخته «مجاهدين دكن» مسئوليت آن را به عهده گرفته اند.


در ميان كشته شدگان، يك استراليايى، يك بريتانيايى، يك ايتاليايى، يك آلمانى و يك تاجر ژاپنى وجود دارند.


در همين حال يكى از ديپلمات هاى سفارت ايران در دهلى نو به راديو فردا گفت كه در ميان كشته و زخمى شدگان هيچ شهروند ايرانى وجود نداشته است.


برخى گزارش ها حاكى است كه شبه نظاميان مسلح گروگان هاى خود را در هتل اوبرى و تاج محل آزاد كرده اند ولى همچنان تعدادى از مردم و گردشگران خارجى را در مركز يهوديان در گروگان خود نگهداشته اند.


يكى از شبه نظاميان در تماس تلفنى با يك شبكه تلويزيونى در هند خواستار مذاكره با دولت شد و همزمان دهلى نو را به بدرفتارى با مردم كشمير متهم كرد.


وى كه به زبان اردو و لهجه كشميرى سخن مى گفت، به اين شبكه تلويزيونى گفت: «از دولت بخواهيد تا با ما مذاكره كند و بعد ما گروگان ها را آزاد خواهيم كرد.»


به رغم گذشته بيش از ۲۰ ساعت از آغاز حملات در بمبئى، پليس و شبه نظاميان همچنان به تبادل آتش با يكديگر مى پردازند و بیش از ۱۰۰ نفر از میهمانان در اتاق هاى هتل ۱۰۵ ساله «تاج محل» محبوس شده اند.


رييس پليس ايالت مهاراشترا به تلويزيون هندى (NDTV) گفته است: «كسانى كه در گروگان بوده اند همگى نجات يافته اند ولى تعدادى از مهمانان هتل همچنان در اتاق هاى خود مانده اند كه ما تعداد آنها را نمى دانيم.»


محكوميت بين المللى


انفجارها و حملات در بمبئى با موج گسترده محكوميت هاى بين المللى روبرو شده است و سخنگوى وزارت امور خارجه ايران نيز گفته است: «جمهورى اسلامى ايران نيز يكى از قربانيان اقدامات تروريستى در سال هاى گذشته بوده و از اين رو آمادگى خود را جهت مبارزه با اين پديده شوم در همه سطوح اعلام مى كند.»


جرج بوش، رييس جمهورى آمريكا، در تماس تلفنى با نخست وزير هند ضمن ابراز همدردى با قربانيان حوادث بمبئى، آمادگى آمريكا را براى كمك به اين كشور در زمينه انجام تحقيقات و برقرارى نظم اعلام كرد.


باراك اوباما، رييس جمهور منتخب آمريكا نيز اين حملات را به شدت محكوم كرد.


پاپ بنديكت شانزدهم نيز در فراخوانى خواستار پايان تمام «اقدامات تروريستى» در جهان شد و گفت كه وى از حوادث بمبئى عميقا ناراحت شده است.


رهبران اروپايى نيز با ابراز نگرانى و خشم خود از اين حملات از اقدامات لازم براى خروج اتباع خود از هند خبر دادند.


آصف على زردارى، رييس جمهور پاكستان، نيز كه كشورش در زمينه حمايت از شبه نظاميان اسلامگرا متهم است، در واكنش به حملات بمبئى بر لزوم اتخاذ تدابير شديد براى نابودى تروريسم و افراط گرايى در منطقه تاكيد كرد.


حامد كرزاى، رييس جمهور افغانستان نيز با اعلام اينكه تروريست ها جنوب آسيا را به چالش كشانده اند خواستار همكارى فراتر از منطقه براى مقابله با اين پديده شد.


XS
SM
MD
LG