لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۷

نارضایتی اروپا از رفتار ایران با شیرین عبادی


شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل (عکس:Epa)
شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل (عکس:Epa)

مقامات فرانسوی روز چهارشنبه با احضار سفیر ایران در پاریس نارضایتی اتحادیه اروپا از رفتار جمهوری اسلامی ایران با شیرین عبادی، برنده جایزه نوبل صلح، را اعلام کردند.


در بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه در این باره اشاره شده است که رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا «با قاطعیت به سفیر ایران اعلام کرد که تهدید علیه خانم عبادی و همکاران او را غیرقابل قبول می‌داند».


فرانسه، تا نیمه‌شب چهارشنبه یعنی تا پایان سال میلادی ۲۰۰۸ ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد.


روز دوشنبه گذشته پنج نفر تحت پوشش ماموران مالیاتی به دفتر شیرین عبادی در خیابان یوسف‌آباد «هجوم بردند» و تمام پرونده‌ها، اسناد، و دو کامپیوتر او را با خود بردند.


اين اقدام يک هفته پس از آن صورت گرفت كه دفتر كانون مدافعان حقوق بشر كه خانم عبادى رياست آن را بر عهده داشت به دليل آن چه كه «فاقد مجوز بودن» خوانده شد تعطيل شد.



شیرین عبادى درباره رفتن «ماموران مالیاتی» به دفتر خود اظهار داشت: « من تصور می‌کنم با بازرسى و پلمب دفاتر كانون مدافعان حقوق بشر، اسنادى كه تصور می‌کردند به درد آنها می‌خورد پيدا نكردند و به دفتر من آمدند تا بلكه اسنادى را كه در نيروى تخيل آنها می‌توانست به درد بخورد پيدا كنند .»


تعطیلی کانون حقوق بشری خانم عبادی از سوی دستگاه قضایی ایران نیز با محكوميت گسترده سازمان‌های حقوق بشرى، آمريكا و اتحاديه اروپا روبه‌رو شد .


وزارت خارجه آمريكا نیز روز سه‌شنبه «هجوم» مأموران به دفتر وكالت شيرين عبادى را محكوم كرد و از مقامات ایرانی خواست «تا به فعالان حقوق بشر و سازمان‌هاى جامعه مدنى اجازه دهند بدون فشار و تعدى فعالیت كنند.»


شیرین عبادی به خاطر فعالیت‌هایش در زمینه حقوق زنان و کودکان در سال ۲۰۰۳ اولین زن مسلمانی بود که جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.
XS
SM
MD
LG