لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۸

حملات بمبئی؛ انگشت اتهام هند به سوی پاکستان


مانموهان سينگ، نخست وزير هند
مانموهان سينگ، نخست وزير هند

مانموهان سينگ، نخست وزير هند روز سه شنبه پاکستان را متهم کرد که در کار تهييج افکار عمومی برای جنگ است.


نخست وزير هند همچنين اضافه کرد برخی مراکز دولتی پاکستان پشتيبان حملات عليه شهر بمبئی در شامگاه چهارشنبه، شش آذر ماه در شهر بمبئی (مومبای) هند بوده‌اند.


مانهومان سينگ خطاب به يک گردهمايی امنيتی در دهلی‌نو اعلام کرد: «امروز که پاکستان در پی تهييج افکار عمومی برای جنگ است، ملت ما متحد و مصمم ايستاده و اين امر انسجام ملی ما را مستحکم‌تر از پيش کرده است.»


نخست‌وزير هند در همين گردهمايی که وزرای اعظم ايالت‌های هند در آن حضور داشتند گفت: «حمله تروريستی به شهر بمبئی (مومبای) را گروه لشگر طيبه ترتيب داده بود که مقر آن در پاکستان است. ما شواهد بسياری در دسترس داريم که با توجه به پيچيدگی و دقت حملات نظامی حملات انجام شده، اين حملات قطعاً از طرف برخی مراکز دولتی حمايت‌ می شده است.»


در حملات هماهنگی که توسط ۱۰ مرد مسلح در شهر بمبئی انجام شد، ۱۷۹ نفر کشته شدند. همين واقعه باعث شد تا روابط دو کشور هسته‌ای جنوب آسيا، که از ۱۹۴۷ تاکنون سه بار با يکديگر جنگيده‌اند، بار ديگر متشنج شود.


هند روز دوشنبه شواهد و مدارکی را در اختيار پاکستان قرار داد که بر اساس آن شبه‌نظاميان پاکستانی در حمله به شهر بمبئی (مومبای) دست داشته‌اند.


اين شواهد و مدارک که در يک پرونده يکصد صفحه‌ای تنظيم شده شامل متن مکالمات مهاجمان با يکديگر و با حاميان خود در پاکستان در جريان حمله است که از طريق تلفن‌های ماهواره‌ای انجام می شد، چند شماره تلفن در پاکستان که مهاجمين قبل از حمله با آنان تماس گرفته بودند، اطلاعات در مورد سلا‌ح‌ها و مهمات مهاجمان، مسير طی شده که از دستگاه جهت‌ياب مهاجمان استخراج شده و نيز اعترافات محمد اجمل امير قصاب، تنها فرد مهاجمی است که زنده به دست مأموران امنيتی هند افتاده است.


دولت پاکستان اعلام کرده است که در حال بررسی پرونده است و هنوز اظهار‌نظری در مورد گفته‌های نخست‌وزير هند منتشر نکرده است.


روز دوشنبه يوسف رضا گيلانی، نخست وزير پاکستان بار ديگر اعلام کرد که اگر مدرک «معتبری» دال بر دست داشتن يکی از شهروندان پاکستانی در حمله به شهر بمبئی پيدا شود، فرد مجرم به شدت مجازات خواهد شد.

XS
SM
MD
LG