لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۷

وزیر خارجه بحرین: تا تهدید ایران وجود دارد نیروهای خارجی در بحرین می‌مانند


خالد بن حمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین
خالد بن حمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین
وزیر خارجه بحرین، روز دوشنبه اعلام کرد تا زمانی که کشورهای عرب خلیج فارس با تهدید ایران روبرو باشند، نیروهای سعودی و اماراتی از بحرین خارج نخواهند شد.

شیخ خالد بن حمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین، به خبرگزاری رویترز درباره حضور نیروهای خارجی در این شیخ‌نشین گفت: «اینها نیروهای سعودی نیستند، نیروهای شورای همکاری خلیج فارس هستند و زمانی خواهند رفت که دیگر تهدید خارجی وجود نداشته باشد.»

وزیر خارجه بحرین در پاسخ به این پرسش که منظور از تهدید خارجی چیست، گفت: «این تهدید خارجی، تهدید منطقه‌ای است. این تهدید خارجی سوءتفاهمِ تمام‌عیار میان شورای همکاری خلیج فارس و ایران است. این یک تهدید است.»

شیخ خالد بن حمد آل خلیفه در ادامه گفت: «من کسی را متهم نمی‌کنم اما، آنچه که ما از ایران در بحرین، عربستان سعودی، کویت، اشغال جزایر امارات می‌بینیم، وضعیت سازنده‌ای نیست؛ تهدیدی دائم و ادامه‌دار است.»

به دنبال بروز اعتراض‌های مردمی در کشورهای عربی منطقه، بحرین نیز از ۱۴ فوریه سال ۲۰۱۱ شاهد راهپیمایی معترضان عمدتا شیعه بوده است.

با اوج‌گیری ناآرامی‌ها و سرکوب مخالفان که به کشته شدن چندین نفر در بحرین انجامید، پادشاه بحرین روز۱۳ مارس به مدت سه ماه حالت فوق‌العاده در این کشور اعلام کرد.

یک روز پس اعلام حالت فوق‌العاده نیروهای سعودی بنا به درخواست خاندان آل خلیفه وارد بحرین شدند. امارات متحده، قطر و کویت نیز به بحرین نیروهای نظامی فرستادند.

بحرین که اکثریت جمعیتش را شیعیان تشکیل می‌دهند، ناآرامی‌های اخیر در این شیخ‌نشین را توطئه خارجی دانسته و از ایران به شدت انتقاد کرده است.

علی اکبر صالحی، ‌وزیر خارجه ایران روز جمعه با ارسال نامه‌ای‌ به بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، ضمن انتقاد از اعزام نیروهای خارجی به بحرین، خواستار «اقدام جدی و عاجل شورای امنیت برای توقف کشتار مردم» این شیخ‌نشین شد.

در همین حال شورای همکاری خلیج فارس، روز یکشنبه این هفته با صدور بیانیه‌ای خواستار اقدام جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل برای پایان بخشیدن به «تحریکات و دخالت وقیحانه ایران» در امور داخلی کشورهای عرب خلیج فارس شد.

در ادامه تنش‌ میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، بحرین دو ایرانی و یک بحرینی را به اتهام جاسوسی برای ایران به محاکمه کشانده است.

پیش از این و در پی تیره شدن مناسبات تهران و بحرین، رسانه‌های کویتی نیز که سال گذشته خبر از کشف یک شبکه جاسوسی منتسب به ایران داده بودند، اعلام کردند سه متهم این پرونده به اعدام محکوم شده‌اند.

در پی صدور این حکم، کویت سه دیپلمات ایرانی را از خاک خود اخراج کرد و تهران نیز اعلام کرد به سه دیپلمات کویتی دستور داده، خاک ایران را ترک کنند.

از سوی دیگر امارات متحده عربی نیز از دیر باز با ایران بر سر سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک، اختلاف دارد و این اختلاف در بیانیه‌های شورای امنیت خلیج فارس بازتاب می‌یابد.

افزون بر این، کشورهای حوزه خلیج فارس به دفعات از نفوذ ایران در عراق ابراز نگرانی کرده‌اند و آنچنان که «گزارش‌های دیپلماتیک» منتشر شده در ویکی‌لیکس نشان می‌دهد، مقام‌های بلندپایه این کشورها، از جمله پادشاه عربستان سعودی در تلاش بوده‌اند که آمریکا را ترغیب کنند تا به تاسیسات اتمی ایران حمله کند.

واکنش ایران به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس

در واکنش به بیانیه‌ شورای همکاری خلیج فارس، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران مطالب ذکر شده در این بیانیه را «ادعاهای تكراری و اتهامات کذب» دانسته و آن را «اقدامی در جهت انحراف افكار عمومی جامعه بین‌المللی از اقدامات نظامی‌گرایانه و بحران ساز برخی كشورهای منطقه» خواند.

رامین مهمانپرست درباره بیانیه روز یکشنبه شورای همکاری خلیج فارس گفت: «جای تعجب است كه در بیانیه منتشره به اسم شورای همكاری، ادعای دخالت ایران در مسائل منطقه‌ای مطرح می‌گردد، در حالی كه نیروهای نظامی برخی از كشورهای عضو این شورا با زیر پا گذاشتن تمامی قوانین و كنوانسیون‌های بین‌المللی، در امور داخلی كشور همسایه خود دخالت كرده و به سركوب مردان و زنان بی‌دفاع پرداخته‌اند.»
XS
SM
MD
LG