لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۵

اصابت دو موشک به مجتمع اقامتی معمر قذافی


مجتمع باب‌العزیزیه که در سال ۱۹۸۶ نیز از سوی نیروهای آمریکایی بمباران شده‌بود.
مجتمع باب‌العزیزیه که در سال ۱۹۸۶ نیز از سوی نیروهای آمریکایی بمباران شده‌بود.
گزارش‌ها حاکی است که دو موشک که ظاهراً از سوی هواپیماهای ناتو شلیک شده بامداد روز شنبه به باب‌العزیزیه، مجموعه‌ای در مرکز شهر طرابلس که محل اقامت معمر قذافی را نیز در بر می‌گیرد، اصابت کرده‌است.

به گفته یکی از سخنگویان دولت لیبی، این حمله موشکی «سه کشته بر جای گذاشته» اما خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر می‌دهد که این حمله «هیچ کشته و مجروحی» در بر نداشته‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مسئولان لیبیایی، خبرنگاران را به محل اصابت موشک‌ها که به گفته آنها «یک توقفگاه خودرو» است بردند، اما رویترز گزارش می‌دهد که در اطراف گودال‌های ناشی از برخورد موشک‌ها، قطعات پراکنده جعبه‌های فلزی تجهیزات نظامی دیده می‌شود.

نیروهای ائتلاف بین‌المللی روز ۲۱ مارس نیز یک ساختمان اداری واقع در منطقه باب‌العزیزیه را بمباران هوایی کردند و یکی از مقامات رسمی نیروهای ائتلافی اعلام کرد که این بمباران تأثیر مخربی بر «قابلیت فرمان‌دهی و کنترل» معمر قذافی داشته‌است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که این ساختمان، که در ۵۰ متری چادری قرار دارد که معمر قذافی عموماً در آن با میهمانان خود دیدار می‌کند، با خاک یکسان شده‌است.

حملات هوایی به باب‌العزیزیه در حالی صورت می‌گیرد که در حال حاضر محل اقامت معمر قذافی نامشخص است.

در همین حال، روز شنبه وزارت دفاع ایالات متحده، پنتاگون، از انجام نخستین حمله هوایی آمریکا با هواپیماهای بدون سرنشین در لیبی در این روز خبر داد.

مقام‌های دفاعی آمریکا با اعلام این خبر جزئیات بیشتری از عملیات این نوع هواپیماها در لیبی ارائه ندادند.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرده بود که دستور اعزام هواپیماهای بدون سرنشین از سوی رئیس‌جمهور آمریکا صادر شده و برای نخستین بار، این جنگ‌افزارها به لیبی اعزام می‌شوند.

هواپیماهای بدون سرنشین که آمریکا از آنها برای حمله به گروه‌های تروریستی در پاکستان نیز استفاده می‌کند، در فاصله‌ای کم از سطح زمین پرواز می‌کند و می‌تواند به هدف‌های دقیق و برنامه‌ریزی شده حمله کند.

مخالفان قذافی: کنترل مصراته در دست ما است

در همین حال به گزارش رویترز، نیروهای مخالف معمر قذافی روز شنبه گفتند که شهر مصراته در غرب لیبی را از دست نیروهای وفادار به رهبر لیبی خارج کرده‌اند.

رویترز اما گزارش می‌دهد که این موضوع هنوز از سوی منابع مستقل تأیید نشده‌است.

مصراته شش هفته است که هدف حملات نیروهای قذافی بوده، حملاتی که به گفته برخی از منابع در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های خارجی تاکنون دست‌کم هزار کشته برجای گذاشته است.

خالد کعیم، معاون وزیر خارجه لیبی، روز جمعه گفت که حکومت لیبی قصد دارد نیروهایش را از مصراته خارج کرده و شهر را به قبایل محلی واگذار کند.
XS
SM
MD
LG