لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۹

اعزام مستشاران نظامی ایتالیا و فرانسه به لیبی


یکی از شورشیان لیبی در اجدابیا
یکی از شورشیان لیبی در اجدابیا
دولت های فرانسه و ایتالیا روز چهارشنبه اعلام کردند، این دو کشور گروه کوچکی از مستشاران نظامی خود را برای کمک به شورشیان لیبی به این کشور اعزام می‌کنند.

به گزارش سی ان ان، وزارت دفاع فرانسه بار دیگر اعلام کرد که این کشور قصد ندارد، نیروی زمینی به لیبی بفرستد.

وزارت خارجه ایتالیا نیز گفت، مشاوران نظامی این کشور به شورشیان «تاکتیک های دفاعی» آموزش می‌دهند.

اين گروه قرار است در همکاری با «شورای ملی ليبی» که رهبری مخالفان معمر قذافی را بر عهده دارد، برای حفظ جان غير نظاميان برنامه ريزی کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت آمریکا از تصمیم این دو کشور حمایت کرده و قرار است، واشینگتن نیز ۲۵ میلیون دلار به شورشیان لیبی کمک کند.

بریتانیا نیز روز سه شنبه اعلام کرد که مشاوران نظامی بریتانیا قصد دارند تا به سازماندهی شورشیان لیبی کمک کنند و ویلیام هیگ،‌ وزیر خارجه این کشور، نیز تأکید کرده است که این افراد برای یاری رساندن به شورشیان در توسعه سازماندهی، ارتباطات و تدارکات و همچنین هماهنگی‌های لازم برای ارائه کمک‌های انسان دوستانه و پزشکی به لیبی اعزام می‌شوند.

آقای هیگ خاطر نشان کرده که این اقدام منطبق بر قطعنامه شورای امنیت در مورد لیبی است که بر حمایت از شهروندان این کشور تأکید دارد.

بریتانیا در حالی تصمیم به چنین اقدامی گرفته است که از دیگر سو عبدالعاطی العبیدی، وزیر خارجه لیبی اعلام کرده است که این اقدام به برقراری صلح در لیبی زیان وارد می‌کند و موجب طولانی شدن درگیری‌ها می‌شود.

وی در این زمینه به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت: «ما فکر می‌کنیم که هرگونه حضور نظامی به منزله یک گام به عقب است و ایمان داریم که اگر این بمباران‌ (از سوی نیروهای ائتلاف) پایان یابد و آتش بس حقیقی برقرار شود، ما امکان آن را خواهیم داشت تا با تمام مردم لیبی در مورد خواسته‌های آنها،‌اعم از دمکراسی، اصلاحات سیاسی، قانونی و انتخابات به گفت‌و‌گو بپردازیم.»

خالد قائم، معاون وزیر امور خارجه لیبی نیز در انتقاد از این تصمیم بریتانیا، آن را «بیهوده» خواند و افزود که این اقدام به نفع بریتانیا نیست.

دولت ليبی اين اقدام بريتانيا را ضربه زدن به تلاش ها برای برقراری صلح خوانده است.
XS
SM
MD
LG