لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۸

حکومت لیبی استفاده از بمب خوشه‌ای علیه مخالفان را تکذیب کرد


موسی ابراهیم، سخنگوی حکومت لیبی
موسی ابراهیم، سخنگوی حکومت لیبی
حکومت لیبی استفاده از بمب و مهمات خوشه‌ای علیه مخالفان خود و استفاده از این نوع بمب در مناطق مسکونی را تکذیب کرد.

گزارشگران و گروه‌های حقوق بشر از جمله دید‌بان حقوق بشر بامداد روز جمعه نیروهای وفادار به معمر قذافی را متهم کردند که در شهر مصراته از این نوع بمب‌های ممنوعه استفاده کرده‌اند.

با این حال، به گزارش خبرگزاری فرانسه، موسی ابراهیم، سخنگوی حکومت لیبی، در همین روز در این‌خصوص به خبرنگاران گفت: «به هیچ وجه. ما دست به چنین کاری نمی‌زنیم. چه از نظر اخلاقی و چه از نظر قانونی نمی‌توانیم دست به چنین کاری بزنیم.»

وی در ادامه افزود: «هیچ‌وقت چنین کاری نخواهیم کرد. اگر چنین حرفی می‌زنند بیایند و آن را ثابت کند.»

اما به گزارش خبرگزاری فرانسه، ساکنان شهر مِصراته که از حدود سه هفته پیش تاکنون در محاصره نیروهای معمر قذافی است می‌گویند که در حملات جمعه شب به این شهر بمب «مانند باران» بر زمین می‌ریخت.

بمب‌های خوشه‌ای پس از پرتاب به قطعات کوچک‌تر دیگری تقسیم می‌شوند و به صورت بارانی از بمب بر زمین فرود می‌آیند. قانون منع کاربرد بمب خوشه‌ای از سه سال پیش تصویب شده و از آن زمان همواره کشورهای بیشتری این قانون را امضا کرده‌اند.

در کنار بحث‌ها پیرامون استفاده از بمب خوشه‌ای، نبرد میان دو گروه متخاصم در لیبی هم‌چنان ادامه دارد و گزارش‌ها حاکی است که این نبردها روز شنبه در اطراف شهر نفتی بریقه متمرکز شده ‌است.

یکی از سخنگویان نیروهای مخالف معمر قذافی به شبکه خبری «العربیه» گفت که مخالفان رهبر لیبی هم‌اینک کنترل شهر بریقه را به دست گرفته‌اند و این نیروها «برای تعمیر تأسیسات آسیب دیده نفتی، با خود مهندسانی را نیز همراه آورده‌اند».

این خبر هنوز از سوی منابع مستقل تأیید نشده‌ است. کنترل شهر نفتی بریقه از حدود یک ماه و نیم پیش که درگیری‌ها در لیبی آغاز شد تاکنون چندین بار دست به دست گشته ‌است.

سخنگوی مخالفان قذافی «پیشروی» تازه نیروهای مخالف را به «تضعیف» بیشتر نیروهای وفادار به قذافی توسط بمباران‌های تازه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، نسبت داد.

در همین حال، روزنامه آمریکایی واشینگتن پست روز شنبه نوشت که هم‌اینک کشورهای اروپایی سازمان ناتو در حملات به لیبی «با کمبود بمب‌های دقیق» روبه‌رو هستند.

این روزنامه این خبر را از قول «مقام‌های ارشد ناتو و ایالات متحده» گزارش می‌کند و در ادامه می‌نویسد که این تحول باعث شده تا برخی از مقام‌های غربی از احتمال مشارکت آمریکا در بمباران لیبی «در صورت بر سر کار ماندن معمر قذافی در ماه‌های آینده» سخن بگویند.

گزارش‌های دیگری حاکی است که نیروهای معمر قذافی روز شنبه «۱۰۰ راکت» به سوی شهر مصراته، سومین شهر لیبی، پرتاب کرده‌اند و مخالفان در مصراته خواستار پشتیبانی و کمک ناتو در این شهر شده‌اند.
XS
SM
MD
LG