لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۰

ناتو خواستار کناره‌گیری معمر قذافی از قدرت شد


نشست اعضای ناتو در برلین
نشست اعضای ناتو در برلین
در نخستین روز از نشست دو روزه اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در برلین برای رایزنی در مورد اقدام‌های آتی ائتلاف بین‌المللی در لیبی، تمامی اعضا بر لزوم کناره‌گیری معمر قذافی از قدرت تأکید و توافق کردند تا علیرغم اختلافات، به تعهد خود بر اتمام مأموریت لیبی پایبند بمانند.

به گزارش آسوشیتد پرس، آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو روز پنجشنبه ضمن تأکید بر پایبندی تمام اعضای ناتو به عملیات لیبی اعلام کرد که ناتو به منظور مقابله با نیروهای معمر قذافی به هواپیماهای بیشتری نیاز دارد. وی همچنین خاطر نشان کرد که عملیات ناتو در لیبی تا هر زمانی که ضرورت داشته باشد ادامه خواهد داشت.

در عین حال فرانسه و بریتانیا نیز در این نشست خواستار عملیات نظامی گسترده‌تر اعضای ناتو علیه نیروهای معمر قذافی شدند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده در مورد ارسال تجهیزات نظامی بیشتر به لیبی اظهار نظر نکرد و تنها بر اتحاد اعضای ناتو و داشتن عزمی راسخ در این عملیات تأکید کرد.

خانم کلینتون با اشاره به این‌که تمامی ۲۸ عضو ناتو یک هدف واحد دارند و آن پایان یافتن حکومت معمر قذافی است، اعلام کرد که راهکارهای سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی ناتو به منظور منزوی کردن قذافی باید شدیدتر شود. وی با اینحال تأکید کرد که تغییر حکومت در لیبی جزو اهداف نظامی ناتو نیست.

فرانسه نیز که خواستار عملیات سریعتر و مؤثرتر در لیبی است روز پنجشنبه اظهار کرد که عملیات نظامی در نهایت برای حل معضل لیبی کارساز نیست و این مسئله باید از طریق سیاسی حل و فصل شود.

آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه تأکید کرد که مقصود نهایی تمامی اعضای ناتو برخورداری مردم لیبی از آزادی دموکراتیک است و افزود: «لیبی با وجود قذافی هیچ آینده‌ای ندارد.»

به گزارش آسوشیتد پرس، محدودیت‌های ناتو در عملیات لیبی و خودداری شدید آن‌ها از آسیب رساندن به شهروندان عادی موجب شده است که حامیان معمر قذافی به منظور محافظت از خود در نواحی پرجمعیت سنگر بگیرند.

در عین حال شورشیان مخالف لیبی نیز با متهم کردن ناتو به کوتاهی در حمایت از شورشیان، با درخواست از آمریکا برای حملات هوایی شدیدتر علیه مواضع نیروهای قذافی، خواهان اقدام تهاجمی‌تر نیروهای بین‌المللی شده‌اند.

نیروی هوایی و دریایی آمریکا در هفته نخست عملیات علیه هواداران معمر قذافی، حضور فعالی در عملیات داشت، اما پس از آن با انتقال مسئولیت هدایت این عملیات به ناتو، به گونه‌ای عمل کرد که به گفته تحلیلگران، گویی در این عملیات حضور ندارد.

با اینحال به گفته پنتاگون، حدود ۳۵ درصد از عملیات هوایی ۱۰ روز گذشته در لیبی، از سوی نیروهای آمریکا صورت گرفته است.


درگیری و انفجار در مصراته و طرابلس

روز پنجشنبه در حالی که اعضای ناتو در برلین بر سر عملیات لیبی به رایزنی می‌ پرداختند، شهر مصراته در غرب لیبی هدف بمباران نیروهای حامی معمر قذافی قرار گرفت و در طرابلس نیز صدای انفجارهای مهیبی به گوش می‌رسید.

به گزارش آسوشیتد پرس نیروهای قذافی حدود سه ساعت نواحی مختلف مصراته را، که نیمی از آن در اختیار شورشیان است، بمباران کردند که در اثر آن دستکم ۱۳ نفر کشته و تعداد نامعلومی نیز مجروح شدند.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از سخنگویان شورشیان تعداد کشته شدگان را ۲۳ نفر گزارش کرده و افزوده است که بیشتر کشته‌شدگان زن و کودک بودند.

این سخنگوی شورشیان هشدار داده است در صورتیکه ناتو بر شدت عملیات خود نیافزاید شهر مصراته شاهد کشتار گسترده‌ای خواهد بود.

در عین حال روز پنجشنبه در طرابلس نیز صدای انفجار‌های مهیبی از نزدیکی محل اقامت معمر قذافی در منطقه باب‌العزیزیه به گوش می‌رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه هواپیماها در ارتفاع پایینی بر فراز طرابلس پرواز می‌کردند.

یکی از ساکنین طرابلس به آسوشیتد پرس گفته است که احتمالا هواپیماها به نیروهای ناتو تعلق داشته، با این‌حال سازمان آتلانتیک شمالی تا این‌لحظه انجام عملیات هوایی روز پنجشنبه بر فراز طرابلس را تأیید نکرده است.
XS
SM
MD
LG