لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

غنی و عبدالله در دو مراسم جداگانه سوگند ریاست جمهوری ادا کردند


اشرف غنی (سمت چپ) و عبدالله عبدالله
اشرف غنی (سمت چپ) و عبدالله عبدالله

محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله که هر دو خود را برنده انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می‌دانند بعد از ظهر دوشنبه ۱۹ اسفند دو مراسم جداگانه ادای سوگند در دو محل برگزار کردند.

مراسم تحلیف محمد اشرف غنی در ارگ، کاخ ریاست جمهوری افغانستان، با حضور سفیران خارجی و نمایندگان نهادهای بین‌المللی برگزار شد و وی در حضور یوسف حلیم، قاضی‌القضات این کشور، به عنوان رئیس جمهور جدید ادای سوگند کرد.

در مراسم ادای سوگند عبدالله عبدالله که در کاخ سپیدار، محل کار رئیس دولت اجرایی، برگزار شد هیچ سفیر یا نماینده خارجی حضور نداشت.

محمد اشرف غنی در سخنرانی‌اش با تأکید بر اینکه «رسالت ما تأمین صلح و ختم جنگ در افغانستان است» گفت کار با کابینه فعلی، موسوم به حکومت وحدت ملی، را تا دو هفته دیگر ادامه می‌دهد.

در جریان سخنرانی آقای غنی شنیده شدن صدایی که به نظر می‌رسد مربوط به یک انفجار باشد، مراسم را برای لحظاتی دچار وقفه و اخلال کرد.

خبرگزاری رویترز منشأ این صدا را انفجار یک راکت گزارش کرده است.

مراسم مربوط به عبدالله عبدالله در کاخ سپیدار تقریبا همزمان با مراسم ارگ برگزار شد.

آقای عبدالله در سخنرانی‌اش در این مراسم بار دیگر نتایج انتخابات را «تقلبی» خواند و گفت این نتیجه را نمی‌پذیرد.


میانجی‌گری نماینده آمریکا

از شامگاه یکشنبه خبرهای مختلفی درباره میانجی‌گری زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله منتشر شد.

مراسم ادای سوگند قرار بود صبح دوشنبه برگزار شود اما با ادامه گفت‌وگوها، صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، در توئیتی کوتاه و بدون اشاره به جزئیات خبر داد که مراسم تحلیف با تعویق و پس از ظهر برگزار خواهد شد.

عبدالله عبدالله که در دولت فعلی افغانستان مقام ریاست اجرایی را برعهده دارد نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را نپذیرفته و ستاد او گفته بود اگر مراسم تحلیف اشرف غنی به تعویق نیفتد، مراسم ادای سوگند عبدالله عبدالله نیز همزمان برگزار خواهد شد.

فریدون خوزون، از سخنگویان تیم انتخاباتی اقای عبدالله نیمه‌شب یکشنبه به رادیو اروپای آزاد گفت با میانجی‌گری زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، «بالاخره مراسم تحلیف برای فعلاً به تعویق افتاده است».

نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از پنج ماه کشمکش سرانجام ۲۹ بهمن اعلام شد و از آن زمان به تنش سیاسی بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله و هواداران سیاسی این دو دامن زده است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در آن زمان با اعلام اینکه محمد اشرف غنی ۵۰.۶۴ درصد آرا و عبدالله عبدالله ۳۹.۵ درصد آرا را به دست آورده‌اند اعلام کرد آقای غنی برای یک دوره پنج ساله دیگر به ریاست جمهوری رسیده است.

با این حال آقای عبدالله که در دولت فعلی افغانستان مقام ریاست اجرایی را برعهده دارد این نتیجه را نپذیرفت و خود را برنده انتخابات خواند.

XS
SM
MD
LG