لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۴

وزارت خارجه افغانستان خواستار توضیح ایران درباره تیراندازی به مهاجران شد


صبغت احمدی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، به رادیو اروپای آزاد گفت که کابل از مقام‌های ایران درباره تیراندازی سربازان ایرانی به گروهی از مهاجران افغان در سراوان توضیح خواسته است.

آقای احمدی روز پنج‌شنبه، ۱۵ فروردین، به بخش افغان رادیو اروپای آزاد گفت شامگاه چهارشنبه خودروی «قاچاق‌بران» حامل گروهی از مهاجران، در شهرستان سراوان هدف تیراندازی سربازان ایرانی قرار گرفت که در اثر آن راننده ایرانی خودرو و یک مهاجر افغان کشته و ۱۸ مهاجر نیز زخمی شدند.

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان با اشاره به این که شمار زیادی از زخمیان را شهروندان افغان و از جمله زنان تشکیل می‌دهند گفت: «ما این موضوع را جدی دنبال کردیم و خواهان وضاحت [توضیح] شدیم.»

مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه افغانستان ابراز نکرده‌اند اما مقام‌های محلی در سیستان و بلوچستان از شماری مصدوم بر اثر «واژگونی خودروی حامل اتباع بیگانه» خبر داده‌اند.

فریبرز راشدی، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، روز چهارشنبه به خبرگزاری مهر گفت: «شب گذشته بر اثر واژگونی خودروی وانت تویوتا، حامل اتباع بیگانه، در محور جالق به کلگان شهرستان سراوان ۱۴ نفر مجروح شدند.»

این مقام پزشکی با اشاره به این که آمبولانس‌های اورژانس بلافاصله به محل اعزام شدند گفته است: «علت این حادثه توسط کارشناسان پلیس در دست بررسی ست.»

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، این تصویر شماری از مهاجران افغان است که در تیراندازی اخیر در سیستان و بلوچستان زخمی شده و به بیمارستان منتقل شده‌اند.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، این تصویر شماری از مهاجران افغان است که در تیراندازی اخیر در سیستان و بلوچستان زخمی شده و به بیمارستان منتقل شده‌اند.

با این حال «کمپین فعالین بلوچ» زمان تیراندازی را صبح چهارشنبه ذکر کرده و گزارش داده است که «در اثر شلیک مأموران سپاه پاسداران، دست‌کم ۲۵ مهاجر افغانستانی در محدوده سه‌راهی جالق به کلگان، در شهرستان سراوان، مورد هدف گلوله قرار گرفته و کشته و زخمی شدند».

حمله به خودروهای حامل شهروندان افغان در ایران پیش از این نیز چندین بار روی داده و از جمله مهرماه گذشته در رویدادی مشابه در استان سیستان و بلوچستان ۳۵ مهاجر افغان کشته و زخمی شدند و چهار سال پیش نیز تیراندازی پلیس به یک وانت حامل افغان‌ها در کرمان منجر به کشته شدن دست‌کم شش شهروند افغان و زخمی شدن ۱۸ تن از آنان شد.

به نوشته رسانه‌های ایران، از جمله خبرگزاری ایسنا، سالانه حدود ده‌ها هزار شهروند افغان‌ برای اقامت در ایران یا رفتن به ترکیه وارد مرزهای ایران می‌شوند که شماری از آنان در تیراندازی مأموران امنیتی یا حوادث جاده‌ای کشته و زخمی می‌شوند.

منابع: بخش افغان رادیو اروپای آزاد، ایسنا، منابع محلی سیستان و بلوچستان و رادیوفردا/ ج/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG