لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۰

تصمیم احزاب مخالف بوتفلیقه برای تحریم انتخابات الجزایر


تظاهرات یکشنبه‌شب مخالفان بوتفلیقه در الجزیره
تظاهرات یکشنبه‌شب مخالفان بوتفلیقه در الجزیره

همزمان با رسمیت یافتن نامزدی عبدالعزیز بوتفلیقه برای دور پنجم ریاست جمهوری، در پایتخت و دیگر شهرهای الجزائر تظاهرات گسترده‌ای علیه او روی داد. مرکز این تظاهرات دانشگاه بزرگ الجزائر در پایتخت بوده است.

دانشجویان و دیگر تظاهرکنندگان با سردادن شعار «بوتفلیقه برو» خواستار پس گرفتن نامزدی او شدند. روزنامه لبنانی- سعودی «الحیات» ضمن گزارشی در این زمینه می‌نویسد، مخالفان بوتفلیقه می‌گویند او به خاطر بیماری‌های گوناگون و کهولت سن قادر به انجام وظایف خود در مقام ریاست جمهوری نیست و در‌ واقع اطرافیان بوتفلیقه از او به عنوان وسیله‌ای برای پیشبرد هدف‌های خود استفاده می‌کنند.

در مواردی، درگیری‌‌هایی میان نیروهای انتظامی و تظاهر کنندگان روی داده که این درگیری‌ها تا یکشنبه شب حدود ۲۰۰ نفر مجروح داشته است. منتقدان بوتفلیقه در الجزائر می‌گویند در پی استقلال الجزائر در سال ۱۹۶۲ مقام ریاست جمهوری این کشور در انحصار کسانی درآمد که در جنگ استقلال الجزائر (۱۹۵۴ تا ۱۹۶۲) علیه فرانسه جنگیده‌اند و همین موضوع راه را بر نسل‌های بعدی الجزائر برای ورود به عرصه سیاسی در این کشور بسته است.

عبدالعزیز بوتفلیقه ۸۲ سال دارد و از سال ۱۹۹۹ رئیس‌جمهور الجزائر است. او در سال ۲۰۱۳ دچار سکته مغزی شد و یکبار نیز در بیمارستان ارتش فرانسه مورد عمل قلب قرار گرفته است.

آنگونه که یک شبکه تلویزیونی در سوئیس گزارش داده، بوتفلیقه شنبه شب برای معالجه پزشکی به سوئیس سفر کرده است. رسانه‌های دولتی الجزائر تا کنون در این باره خبری منتشر نکرده‌اند.

انتخابات الجزائر قرار است در ماه آوریل برگزار شود. «جبهه آزادی ملی»، حزب حاکم در الجزائر از حمایت بسیاری از سندیکاها و احزاب برخوردارست اما حزب چپ‌گرای «کارگران» به رهبری «لویزه حنون» برای نخستین بار از سال ۲۰۰۴ تا کنون اعلام کرد انتخابات ریاست جمهوری را در ماه آوریل تحریم می‌کند.

رمضان یوسف، سخنگوی کمیته سیاسی این حزب، می‌گوید میلیون‌ها الجزائری خواستار رفتن این منظومه انحصاری هستند و اعتقاد دارند انتخابات ریاست جمهوری از این بابت هیچ تغییری در این کشور به وجود نخواهد آورد.

احزاب اسلامی الجزائر از جمله بزرگترین آنها «جنبش مسالمت‌آمیز جامعه» نیز در اعتراض به نامزدی بوتفلیقه برای پنجمین بار، انتخابات ۱۸ آوریل را تحریم کرده‌اند. قرار است احزاب تحریم‌کننده نشست مشترکی برای گام بعدی پس از انتخابات، برگزار کنند.

XS
SM
MD
LG