لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۹

عفو بین‌الملل: در هفته‌های اخیر صدها تن در استان خوزستان بازداشت شده‌اند


سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه، ۱۱ آبان، در بیانیه‌ای اعلام کرد که در هفته‌های اخیر «سرکوب گسترده» فعالان سیاسی و قومی در استان خوزستان افزایش یافته و صدها تن بازداشت شده‌اند.

به گفته این سازمان مدافع حقوق بشر، موج جدید بازداشت‌ها پس از حمله مسلحانه به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز آغاز شده و «عمیقا نگران‌کننده» است.

مسئولیت حمله ۳۱ شهریور را که ۲۴ کشته و بیش از ۶۰ زخمی برجای گذاشت گروه داعش برعهده گرفت و سپاه پاسداران نیز اعلام کرد در انتقام از این حمله چند موشک به مقر این گروه در خاک سوریه پرتاب کرده است.

عفو بین‌الملل با اشاره به اینکه فعالان ایرانی در خارج از کشور شمار بازداشت‌شدگان در هفته‌های اخیر را تا ششصد تن ذکر کرده‌اند گفت که این سازمان تاکنون اسامی ۱۷۸ تن از آنان را دریافت کرده است.

به گفته فیلیپ لوتر، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل، زمان بازداشت‌ها نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی حمله اهواز را «دستاویز قرار داده است» تا سرکوب فعالان قومی در استان خوزستان را شدت ببخشد.

این مقام عفو بین‌الملل با تأکید بر محاکمه «مظنونان حمله دهشتبار اهواز» و اجرای عدالت درباره آنان گفت: «اما بازداشت‌های خودسرانه راه اجرای عدالت نیست».

مقام‌های جمهوری اسلامی در اظهاراتی ضد و نقیض، حمله اهواز را به گروه داعش و گروه موسوم به «الاحوازیه» نسبت داده‌اند و مرتضی میریان، از فرماندهان سپاه پاسداران، نیز درباره این حمله گفته است «منشأ آن از خارج است».

به نوشته عفو بین‌الملل، بازداشت‌های اخیر به فرمان وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و در شهرها و روستاهای مختلف استان خوزستان، از جمله اهواز، حمیدیه، خرمشهر و شوش، انجام شده است.

به نوشته این نهاد بین‌المللی، بازداشت‌ها بدون حکم قضایی انجام گرفته و بازداشت‌شدگان بدون دسترسی به وکیل، در محلی نامعلوم و احتمالا در شرایطی سخت نگهداری می‌شوند.

حدود دو هفته پیش غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، به خبرگزاری ایرنا گفته بود که در بین بازداشت‌شدگان «فعال مدنی و کودک نیست».

با این حال عفو بین‌الملل با رد این اظهارات گفته به اطلاعات موثقی مبنی بر بازداشت «دانشجویان، نویسندگان، فعالان مدنی، فعالان حقوق قومی و فعالان سیاسی» دست یافته است.

از سوی دیگر با اینکه استاندار خوزستان گفته بود تنها یک زن در بین بازداشت‌شدگان است، عفو بین‌الملل به نام دست‌کم سه زن که در هفته‌های اخیر بازداشت شده‌اند اشاره کرده و نام آنها را صهبا حمادی، زودیه عفراوی و قیسیه عفراوی ذکر کرده است.

خبر بازداشت‌های گسترده در استان خوزستان در حالی منتشر شده است که در روزهای اخیر دانمارک از دستگیری یک شهروند ایرانی‌تبار خبر داد که «مأمور ترور» یکی از اعضای «الاحوازیه» ساکن این کشور بوده است.

ایران این اتهام را رد کرده و آن را به اسرائیل نسبت داده است.

با استفاده از بیانیه عفو بین‌الملل و رادیو فردا / ج
XS
SM
MD
LG