لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۱

حمله اهواز؛ دیپلمات‌های دانمارک٬ هلند و بریتانیا شبانه احضار شدند


به دنبال حمله به مراسم رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز که به کشته شدن دست کم ۲۵ تن انجامید٬ وزارت خارجه جمهوری اسلامی شبانه سفرای هلند٬ دانمارک و کاردار موقت سفارت بریتانیا را٬ در غیاب سفیر این کشور٬ احضار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا٬ بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز شنبه ۳۱ شهریورماه٬ گفت که در این احضارهای جداگانه «به دیپلمات‌های ارشد هلندی و دانمارکی نسبت به اقامت برخی اعضای گروهک‌های تروریستی مزدوری که مسبب جنایت امروز در اهواز بوده‌اند٬ شدیداً اعتراض شد».

وی افزود: «به سفرای هلند و دانمارک تأکید شد که جمهوری اسلامی ایران پیش از این در مورد اقامت این افراد در این کشورها هشدار داده و خواهان دستگیری و محاکمه آنان بوده است. این پذیرفتنی نیست که تا زمانی که افراد این گروهک تروریستی در خاک اروپا مرتکب جنایت نشده‌اند٬ در لیست تروریستی اتحادیه اروپا قرار نمی‌گیرند.»

آقای قاسمی خواستار «محکومیت قاطعانه این اقدام تروریستی» از سوی این کشورها شد و گفت دولت‌های مزبور باید همه افراد مرتبط با این حملات را برای حضور در دادگاه به ایران مسترد کنند.

به گفته وی سفرای این کشورها ضمن ابراز تأسف از این حوادث٬ گفته‌اند که موارد مطرح شده را فورا به پایتخت‌های خود منتقل خواهند کرد.

تیراندازی صبح شنبه در زمان برگزاری رژه نظامی در شهر اهواز ۲۵ کشته و ۶۹ مجروح برجای گذاشت.

گرچه ساعاتی پس از این رویداد، گروه داعش مسئولیت این حمله را به دوش گرفته اما حُر التستری، سخنگوی «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» در گفت‌وگو با رادیو فردا «مقاومت ملی اهواز» را مسئول انجام عملیات در شهر اهواز معرفی کرده است؛ گروهی که به گفته او «عام‌تر و شامل چند گروه است».

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز شنبه همچنین از احضار کاردار موقت بریتانیا خبر داد و گفت: «در احضار کاردار موقت سفارت بریتانیا در تهران که در غیاب سفیر این کشور انجام شد، تاکید گردید از نظر جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه پذیرفتنی نیست که سخنگوی گروهک مزدور الاحوازی اجازه یابد مسئولیت این اقدام تروریستی را از طریق یک شبکه تلویزیونی مستقر در لندن اعلام کند.»

اشاره او به گفت‌و‌گوی حر التستری با شبکه ایران اینترنشنال است.

به دنبال پخش این مصاحبه حمید بعیدی نژاد٬ سفیر ایران در لندن٬ این اقدام ایران اینترنشنال را «بی‌شرمانه‌» خواند.

پس از آن شبکه خبری ایران اینترنشنال نیز در توییتی توضیح داد که این گفت‌و‌گو با هدف «ایفای مسئولیت حرفه‌ای و کسب واکنش رسمی این گروه» صورت گرفته و افزود که آمادگی دارد واکنش مقام‌های رسمی ایران را نیز «به طور زنده و شفاف» بازتاب دهد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران کاردار موقت سفارت بریتانیا پس از این احضار٬ ضمن ابراز تأسف از حادثه اهواز گفته است که این حملات در هر جا اتفاق بیافتد باید با آن برخورد شود.

رهبر جمهوری اسلامی و وزارت خارجه ایران «دولت‌های منطقه» و حکومت‌های خارجی را به نقش داشتن در حمله به رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز متهم کرده‌اند.

با استفاده از خبرگزاری ایسنا٬ توییتر و رادیو فردا؛ د.آ/م.ا.
XS
SM
MD
LG