لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۹

استقبال مصر، اردن و تشکیلات فلسطینی از سفر هیئت آمریکایی به خاورمیانه


جیسون گرینبلات در حال گفت‌وگو با جرد کوشنر در جریان کنفرانس مطبوعاتی آقای ترامپ در اورشلیم.
جیسون گرینبلات در حال گفت‌وگو با جرد کوشنر در جریان کنفرانس مطبوعاتی آقای ترامپ در اورشلیم.

وزیران خارجه مصر، اردن و تشکسلات خودگردان فلسطینی، در نشستی در قاهره با استقبال از سفر قریب‌الوقوع یک هیئت آمریکایی به منطقه، از نقش آمریکا در دستیابی به صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها تقدیر کردند.

رویتز به تازگی از قول یک مقام کاخ سفید از تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در مورد اعزام هئیتی به خاورمیانه برای دیدار با رهبران منطقه و گفت‌وگو بر سر راهی برای «مذاکرات واقعی صلح» میان اسرائیل و فلسطینی‌ها خبر داده بود.

این هئیت که از جمله شامل جرد کوشنر داماد و مشاور ارشد آقای ترامپ، جیسون گرینبلات فرستاده رئیس‌جمهور آمریکا در امور خاورمیانه، و داینا پاول معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌شود، قرار است با رهبران عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، اردن، مصر، اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطینی دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

در این زمینه به نوشته خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه مصر از دیدار دیپلمات‌های ارشد این کشور، اردن، و تشکیلات فلسطینی برای هماهنگی در آستانه سفر هیئت آمریکایی خبر داده بود.

این دیدار روز شنبه ۲۸ مرداد در قاهره صورت گرفته و در بیانیه مشترکی که پس از این دیدار منتشر شده، از «نقش آمریکا در دستیابی به صلح» میان اسرائیل و فلسطینی‌ها تقدیر شده است.

مقام‌های ارشد دستگاه دیپلماسی سه کشور همچنین ابراز امیدواری کرده‌اند که در جریان این سفر تلاش‌های آمریکا در این باره تشدید شود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هم در نشست هفته گذشته کابینه خود با اشاره به سفر قریب‌الوقوع هیئت آمریکایی به منطقه تأکید کرده بود که کشورش «مانند همیشه از تلاش‌های آمریکا در این راستا حمایت می‌کند».

این سومین سفر جرد کوشنر به منطقه خاورمیانه، با هدف از سر گیری گفت‌وگوهای راکد مانده صلح میان اسرائیل و فلسطینیان است.

آقای کوشنر در پایان سفر دو ماه پیش به منطقه گفته بود پیشبرد صلح میان اسرائیل و فلسطینیان سخت است اما می توان به آن دست یافت.

گفت‌وگو میان اسرائیل و فلسطینی‌ها از زمان شکست مذاکرات به میانجی‌گری آمریکا در بهار ۹۳، متوقف مانده است.

رئیس‌جمهور آمریکا که در بهار امسال از اسرائیل و کرانه باختری دیدار کرده بود، گفته است که معتقد است می‌تواند واسطه دستیابی به یک توافق نهایی صلح میان دو طرف باشد. امری که رؤسای جمهور پیشین آمریکا در آن ناکام بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG