لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۱

مشاور ارشد ترامپ برای از سرگیری مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطینیان به خاورمیانه می‌رود


جرد کوشنر، مشاور ارشد و داماد رئیس جمهوری آمریکا، همراه با یک هیئت از این کشور در چارچوب «تلاش برای از سرگیری مذاکرات بین اسرائیل و فلسطینیان» به منطقه خاورمیانه سفر می‌کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور، روز یکشنبه ۲۲ مرداد، این خبر را در نشست دولت خود اعلام کرد و افزود: «ما مانند همیشه از تلاش‌های آمریکا در این راستا حمایت می‌کنیم».

زمان دقیق آغاز ماموریت این هیئت اعلام نشده اما گفته شده است «در روزهای آینده» آقای کوشنر همراه با جیسون گرینبلات، نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در مذاکرات بین المللی، به منطقه خاورمیانه می‌رود.

خبرگزاری رویترز روز جمعه بیستم مرداد به نقل از یک مقام ارشد کاخ سفید از اعزام هیئت آمریکایی برای گفت‌وگو با نخست وزیر اسرائیل و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی خبر داده و نوشته بود: دینا پاول، معاون مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ،‌ نیز در این سفر از عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، اردن و مصر دیدار می‌کند.

این مقام کاخ سفید که نام او اعلام نشده است، گفته بود: دونالد ترامپ آرامش ایجاد شده بین اسرائیل و فلسطینیان را بعد از بحران ماه گذشته میلادی بر سر مسجد الاقصی، یک فرصت برای به جریان انداختن دوباره روند صلح می‌داند و به آن «خوش بین است».

وی همچنین اشاره کرده بود که رئیس جمهوری آمریکا معتقد است در کنار اهمیت مذاکرات منطقه ای، صلح تنها از راه مذاکرات مستقیم میان اسرائیل و فلسطینیان «دست یافتنی است».

این مقام کاخ سفید به رویترز گفته بود: آمریکا به همکاری با همه طرفین برای تحقق صلح متعهد است.

دونالد ترامپ از آغاز ورود به کاخ سفید، و همچنین در سفر سه ماه پیش به اسرائیل و کرانه باختری رود اردن گفته بود:‌ هر راهکاری که مورد حمایت طرفین باشد، آمریکا را نیز خشنود می‌کند.

این سومین سفر جرد کوشنر به منطقه خاورمیانه، با هدف از سر گیری گفت‌وگوهای راکد مانده صلح میان اسرائیل و فلسطینیان است.

آقای کوشنر در پایان سفر دو ماه پیش به منطقه گفته بود پیشبرد صلح میان اسرائیل و فلسطینیان سخت است اما می توان به آن دست یافت.

وبسایت اسرائیلی «وای.نت» گزارش داده بود، آخرین دیدار جرد کوشنر با محمود عباس «با فریاد» تمام شد زیرا آقای کوشنر با قاطعیت زیاد از دولت خودگردان فلسطینی خواست «پرداخت مستمری به خانواده مهاجمان فلسطینی و تروریست‌های زندانی در زندان های اسرائیلی را قطع کند».

رویترز نیز به نقل از یک مقام بلندپایه فلسطینی نوشته بود، دیدار جرد کوشنر با محمود عباس با «بدترین» شکل تمام شد.

هیئت آمریکایی در حالی دوباره به منطقه اعزام می شود که فلسطینیان گفته اند، متهم شدن احتمالی بنیامین نتانیاهو از سوی پلیس اسرائیل به دریافت «رشوه»، آنها را نسبت به بازگشت به میز مذاکرات مردد کرده است.

صائب عریقات، مسئول امور مذاکرات بین المللی در تشکیلات خودگردان فلسطینی، گفت دولت نتانیاهو از ثبات کافی برخوردار نیست.

در تنش‌های شدید میان اسرائیل و فلسطینیان بر سر تدابیر امنیتی برای الاقصی در ماه میلادی گذشته، شماری فلسطینی و اسرائیلی کشته شدند.

تدابیر امنیتی در پی کشته شدن دو پلیس عرب اسرائیلی در حمله مسلحانه سه مهاجم عرب دیگر اسرائیلی آغاز شد اما اسرائیل در پی تظاهرات شدید فلسطینیان و ناخشنودی‌های وقف اسلامی و دولت اردن، این تدابیر را لغو کرد.

در اوج بحران بر سر الاقصی نیز جیسون گرینبلات به اسرائیل و سرزمین های فلسطینی و همچنین به اردن و روسیه سفر کرده بود.

همزمان، سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز جمعه بیستم مرداد، در مسکو گفت: مسکو در هر طرح صلح جدید، تعهدات خود را نسبت به اسرائیل حفظ می‌کند.

به گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی، آقای لاوروف از جمله گفته بود: روسیه منافع اسرائیل در مورد اورشلیم (بیت المقدس) را نیز در نظر می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG