لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۹

وزیر اسرائیلی: ایران «دست پشت پرده فتنه‌انگیزی» بر سر الاقصی است


در ادامه درگیری‌های گسترده در اسرائیل بر سر «حرم شریف»، وزیر کشور اسرائیل بر این باور است که «پشت پرده فتنه‌انگیزی‌ها» بر سر مسجدالاقصی جمهوری اسلامی قرار دارد.

به گزارش رسانه های اسرائیل، آریه درعی، وزیر کشور، روز سه‌شنبه، سوم مرداد، در عین حال سند و مدرکی برای این اتهام‌زنی خود ارائه نکرد.

وزیر کشور اسرائیل در همین حال افزود، ایران تلاش کرده با ایجاد بحران بر سر الاقصی نگاه‌ها را از مرز شمالی که «تهدید حیاتی» برای اسرائیل است، منحرف کند.

متهم کردن ایران از سوی وزیر کشور اسرائیل در بحران الاقصی در ادامه درگیری‌های گسترده فلسطینیان با اسرائیل بر سر «حرم شریف» مطرح می‌شود.

یک سال و نیم پیش نیز در جریان بحران دیگری که ادعای دفاع فلسطینی ها از الاقصی در آن مطرح بود، برخی مقامات امنیتی و سیاسی اسرائیل مدعی شدند، ایران از گروه‌های فلسطینی با نام های «مرابطون» و «مرابطات» با هدف دامن زدن به اغتشاشات در الاقصی حمایت می‌کند.

اما ادعای جدید وزیر کشور اسرائیل در مورد «دست پشت پرده ایران» در بحران تازه الاقصی در حالی است که روزنامه هاآرتص روز سه‌شنبه به نقل از آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل نوشت که نمایندگان عرب مجلس اسرائیل موجب «فتنه‌انگیزی‌ها در الاقصی» شده اند.

از سوی دیگر بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی‌ها، اکثریت مردم اسرائیل عملکرد نخست وزیر این کشور در رسیدگی به این بحران را ناکام می‌دانند.

به گزارش روزنامه جروزالم پست در شماره چهارشنبه، چهارم مرداد، ۷۷ درصد اسرائیلی‌ها معتقدند که بنیامین نتانیاهو در معامله با اردن بر سر بحران الاقصی منفعلانه عمل کرد.

دور جدید بحران الاقصی از روز جمعه، ۲۳ تیر، در پی حمله مسلحانه سه عرب شهروند اسرائیل که به کشته شدن دو عرب دروزی عضو نیروهای امنیتی اسرائیل در یکی از ورودی های الاقصی انجامید، آغاز شده و کماکان ادامه دارد.

اسرائیل اندکی پس از آن حمله، ردیاب‌های فلزی را با هدف جلوگیری از ورود دوباره اسلحه به داخل الاقصی در ورودی های مسجد نصب کرد.

اعتراض و خشم فلسطینیان بر سر گیت ها تا حال به مرگ دست‌کم پنج فلسطینی منجر شده، و همزمان شامگاه جمعه گذشته در حمله یک مهاجم فلسطینی به خانه یک خانواده اسرائیلی در یک یهودی‌نشین در کرانه باختری، سه عضو خانواده به قتل رسیدند.

همزمان با این وضعیت، مناسبات میان اردن که متولی مسجد الاقصی نیز هست با اسرائیل، بر سر کشته شدن دو اردنی به دست یک محافظ سفارت اسرائیل در امان به تیرگی انجامید.

بحران میان اسرائیل و اردن دو روز بعد از آغاز آن، بامداد سه‌شنبه با این معامله پایان یافت که نخست وزیر اسرائیل دستور داد ردیاب‌های الکترونیکی در ورودی‌های الاقصی برداشته شود، و در برابر، اردن محافظ اسرائیلی را آزاد کرد و به اسرائیل تحویل داد، بدون آن که در اردن بازجویی شود.

اما با وجود برداشته شدن معبرهای فلزیاب از بامداد سه‌شنبه، فلسطینیان همچنان به تظاهرات و درگیری با نیروهای امنیتی اسرائیل در اطراف الاقصی ادامه داده اند.

به گزارش رسانه های دو طرف، دست‌کم ۳۰ فلسطینی دیگر شامگاه سه شنبه در برخورد نیروهای امنیتی اسرائیل زخمی، و همچنین تعدادی دیگر بازداشت شدند.

فلسطینیان می گویند، تا بازگشت وضعیت کنترل به حالت پیشین، از ورود به الاقصی خودداری می کنند.

همزمان، نخست وزیر اسرائیل مدعی شده که «ایران در تلاش است جای خالی شده داعش» را در مرز سوریه با اسرائیل بگیرد.

به گزارش رسانه های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو روز سه‌شنبه در حالی که خود در نقاط مرزی اسرائیل با سوریه حضور یافته بود، گفت: «وضعیت منطقه به سرعت در حال تغییر است؛ داعش عقب‌نشینی زیادی کرده اما ایران در تلاش است جای داعش را بگیرد.»

نتانیاهو مدعی شد که ایران با دادن «تسلیحات دقیق» به حزب الله، توانسته تهدید «هلال شمالی» ایجاد کند.

اشاره نتانیاهو به احتمال زیاد به موشک های نقطه‌زن ساخت ایران بود که مقامات اسرائیلی پیشتر نسبت به تحویل آنها از سوی ایران به حزب الله ابراز نگرانی کرده اند.

نخست وزیر اسرائیل بدون آن که توضیح بیشتری بدهد، گفت که کشورش «به این تهدیدها رسیدگی می کند».

XS
SM
MD
LG