لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۷

اقدام جنجالی بازیگر سوری در جشنواره تئاتر کارتاژ


در جشنواره تئاتر کارتاژ در تونس، بازیگری از سوریه اقدامی دست زد که باعث شگفتی تماشاگران و مسئولان جشنواره شد. به نوشته روزنامه کویتی الوطن، حسین مرعی بازیگر نمایش «ای بزرگ»، به یکباره بر صحنه به طور کامل برهنه شد.

کارگردان و بازیگران این نمایش مقیم آلمان هستند و کار آنها به عنوان نمایشی سوری-آلمانی در بیستمین دور جشنواره تئاتر کارتاژ شرکت داشت. به گفته کارگردان «ای بزرگ»، این نمایش درباره چگونگی ساختار «تسلط» در کشورهای عرب است که عملاً از نهاد خانواده و با تسلط پدر آغاز می‌شود.

جشنواره کارتاژ با انتشار بیانیه از از این بابت از تماشاگران و افکار عمومی در تونس پوزش‌خواهی کرده است. از سوی دیگر رأفت الزاقوت، کارگردان نمایش نیز در برابر خبرنگاران گفت این اقدام جنبه سکسی نداشته بلکه اشاره است به اوضاع سوریه که چگونه مردم این کشور مورد فشار هستند و حقوق آنها هرروزه لگدکوب قدرت می‌شود.

جشنواره کارتاژ هفته آینده به پایان می‌رسد.

کره جنوبی و الجزایر؛ تلاش برای گسترش همکاری‌ها

در هفته آینده «لی ناک یون» نخست‌وزیر کره جنوبی به الجزائر سفر می‌کند و به نوشته روزنامه الجزائری الخبر، در این سفر رسمی یک هیئت مهم، نخست‌وزیر کره جنوبی را همراهی می‌کنند.

به نوشته همین روزنامه، چگونگی گسترش روابط بازرگانی دو کشور از مهم‌ترین موضوعات مورد گفت‌وگو میان نخست‌وزیر کره جنوبی و مقام‌های الجزائری خواهد بود.

الخبر می‌نویسد حجم مبادلات بازرگانی میان کره جنوبی و الجزایر در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۲.۳ میلیارد دلار بوده و از این مبلغ ۷۰۰ میلیون دلار را صادرات الجزائر به کره جنوبی و ۱.۶ میلیارد دلار را واردات الجزائر از کره جنوبی تشکیل می‌دهد.

بر پایه این گزارش همکاری دانشگاهی میان الجزائر و کره جنوبی از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو میان نخست‌وزیر کره جنوبی و مقامات الجزائری خواهد بود.

مانور مشترک نظامی مصر و اردن

مصر و اردن یک دوره آموزش‌های مشترک نظامی را آغاز کرده‌اند. به نوشته روزنامه مصری الاهرام در همین رابطه چند واحد از نیروهای مسلح مصر وارد اردن شده‌اند تا در این دوره آموزشی و نیز مانورهای نظامی مشترک با نیروهای مسلح اردن شرکت کنند.

این دوره آموزشی تا ۲۱ دسامبر ادامه خواهد یافت و شامل آموزش نظامی زمینی، دریایی و هوایی خواهد بود.

الاهرام می‌افزاید هدف از این اقدام بالا بردن سطح آمادگی برای عملیات نظامی مشترک میان مصر و اردن در مواقع ضروری به ویژه در ارتباط با امنیت و ثابت منطقه است. این دوره آموزشی که در نزدیکی خلیج عقبه برگزار می‌شود، «عقبه ۴» نام دارد.

تلاش عراق برای جلب نظر آمریکا در مورد واردات از ایران

روزنامه عراقی الزمان می‌نویسد قرار است به زودی عادل المهدی نخست‌وزیر عراق هینتی را با هدف جلب موافقت مقام‌های آمریکایی با واردات برق و گاز مورد نیاز عراق از ایران معافیت از تحریم‌های ایران در این زمینه به واشینگتن اعزام کند.

الزمان به مذاکرات اخیر ریک پری، وزیر انرژی آمریکا، با نخست‌وزیر عراق در بغداد اشاره می‌کند و می‌نویسد در این دیدار درباره گسترش روابط دوجانبه در عرصه انرژی نیز گفت‌وگو شده است.

به نوشته این روزنامه وزیر انرژی آمریکا تأکید کرده که برای کشورش امنیت عراق بسیار مهم است و اجرای طرح‌های مربوط به انرژی و گسترش تولید برق و شبکه‌های برق‌رسانی در عراق برای آمریکا دارای اهمیت بسیار است.

XS
SM
MD
LG